Technic 8062: tandemrotoros teherhelikopter
Saját használatú helikopterflottánk utolsó darabja a 8062 Briefcase Setből származik. Ez az 1994-es univerzális készlet volt az utolsó az eredeti 8000 sorszámmal kezdődő univerzális készletek közt, Blakbird a legjobb nem-motorizált univerzális készletnek írja. A készlet csomagolására kiemelt figyelmet fordítottak, egy műanyag bőröndöt készítettek ugyanis hozzá, ráadásul külön fiókos tárolók szolgáltak az elemek csoportosításához. Fájdalom, nekem csupán leírással sikerült beszereznem a készletet, így a bőröndről nem szolgálhatok képekkel.
A készletből 6 vagy Blakbird kissé csalós számítása szerint 7 modell rakható össze - ebben is éllovas ez az univerzális szett (naplót eddig itt két szokatlan figuratív modelljéről írtam, az evezősről és a hokisról). Az azonban nem kérdés, a legnagyobb megépíthető modell egy kétrotos teherhelikopter, és Blakbird ezt is tartja a legérdekesebbnek a 7 (vagy 6) közül.
Fiam megépítette ezt a gépet is, aztán hosszan próbálkozott továbbfejlesztésével. Egyrészt a szellősségét szerette volna megszüntetni oldalfalak építésével, másrészt M-es motorral szerette volna funkcióváltó révén megoldani mindkét funkciója motorizációját, beépítve az elemtartót is a raktérbe, de valahogy nem sikerült úgy összehoznia, hogy azzal teljesen elégedett legyen.
Aztán visszabontotta a modellt, de valahogy nekem gyanús volt, hogy így most nem teljes. Meg aztán szerettem volna az építését is bemutatni. Most Létráson táborozik, így szétszedtem, és hiánytalanul újraépítettem. Gyanúm jogos volt, pár elemet valóban másokhoz kölcsönzött a készletből- így most mellőznöm kell a készlet lehetőségeim szerint teljeskörű bemutatását, örülök, hogy ez a modell hiánytalanul megépíthető volt.
Ez a helikopter a második legnagyobb jelenlegi flottánkból. Feltünően nagyobb mint a szintén 1994-es 8032 univerzális szett piros helikoptere, de messze van a 8456 Fiber Optic univerzális készlet helikopterétől. 30 cm a teljes hossza, legnagyobb szélessége 16 cm, és 16 cm a legnagyobb magassága is hátsó rotorja tetejénél.
Két hátsó és egy első keréken áll, mindhárom a gép alatt helyezkedik el, a két hátsó a gép törzsén kívül. Vezetőfülkéje üres, mögötte termetes szintén üres raktér található. A vezetőfülke “szélvédője” ferdén vezet fölfelé, a gép farka ezzel harmónizálva szintén ferde. A törzsnél két függőleges tartó oszlop található, az elsőn helyezkednek el a funkciókat meghajtó kerekek. A törzsön belül az első oszlopok között, és a vezetőfülke meg a raktért elválasztó helyre kerültek a funkciók működéséhez szükséges fő fogaskerekek. A gép padlója fekete, teste sárga, felül a propellerek és a gerince ismét fekete.
A helikopter legfőbb jellemző tulajdonsága, hogy két rotoros, a hátsó magasabban helyezkedik el mint az első, így a kettő kiválóan elmegy egymás alatt, lévén az első csupán 3,5 cm-re van a hátsó tengelyétől. A rotorok forgása mellett a még egy funkciót kapott, a raktér hátsó ajtaja nyitható és csukható. Az ajtót a gép bal oldalán, és lentebb lévő kerékkel, a két rotort a jobb oldalival forgathatjuk meg.
Építése 22 lépésre van bontva az útmutatóban, van, hogy kisebb, vagy hogy nagyobb részek készülnek allépésekkel.
Az első 8 lépés során az alváz készül el. Az alváz jobb oldala az első két lépés,
aztán 5 részlépés során lesz meg a hátsó ajtó alja, lévén ebbe bekerül egy 14-es fogaskerék is a mozgatáshoz.
A 4. és az 5. lépésben az alváz bal oldal épül meg, és a két oldalsó kerék tartóinak első része.
A 6. lépés azért érdemel figyelmet, mert ekkor épül be az alvázba a hátsó ajtót nyitásához egy toldalékolt tengely, aminek az elején egy 24-es, a végén pedig egy 14-es fogaskerék továbbítja majd a kapott mozgást.
A következő három lépésben plate-ekkel megerősítésre kerül az alváz alulról és felülről egyaránt.
Aztán a 10. lépésben beépítjük az első kereket, az ekkora már teljes szélességét elnyert szerkezetbe.
Érdekes a 11. lépés is, mert az utóbbi két lépésnél fejjel lefelé fordítva volt a modell, így erősítettük meg alulról, és most még mindig fejjel lefelé fordítva marad, pedig a hátsó függőleges tartó technic kockákat rakjuk fel, igaz, ezek aljába bekerülnek a hátsó kerekek tengelyei is.
A 12. lépésnél egyrészt a vezetőfülke szélvédőjét kezdjük el megépíteni, másrészt beépítünk egy csigát, ami a raktér ajtajának nyitásához-zárásához szükséges.
A következő 3 lépésben az első függőleges oszlop, a raktér és a vezetőfülke elválasztó rész épül, belsejében az első rotort mozgató tengellyel, mellette a gép orra készül még el.
Eztán jön a leghosszabb, 7 allépésből álló részlet, a gép tetejének megépítése. Itt az az érdekes, hogy itt található a két rotor egyidejű forgását biztosító toldott tengely a maga fogaskerekeivel - elől és hátul is egy-egy 14-es fogaskerék van (ez a tengely párhuzamosan vezet az alvázban lévő hosszított tengellyel, ami a raktér ajtajához kell).
Az utolsó, a 7. allépésben a hátsó rotorok tengelye kerül beépítésre.
Az utolsó előtti építési résznél főként a hátsó rotorok magasabb helyzetét eredményező emelvényt készítjük el, ekkor rakjuk fel a meghajtó kerekeket jobb és bal oldalra, fejezzük be a vezetőfülkét a “szélvédővel”. Utoljára pedig a két rotor 3-3 lapátját rakjuk össze, és helyezzük fel. A rotorok azonos sebeséggel forognak, a meghajtás sebességével, mindenhol egyformán 14-es fogaskerekekkel viszik át a mozgást a tengelyeknél.
Véleményem szerint inkább dupla funkciója, másrészt oktatási képessége révén jó ez a helikopter, szépnek azért nem mondanám. Technic helikoptereink közül a 8032-est a gyorsított rotorforgás miatt technikailag érdekesebbnek látom, a 8456-ost pedig szebbnek. Blakbird viszont lelkesen nyilatkozik róla: “Ez a tandemrotoros helikopter a CH-47 Chinokra hasonlít. Bár legnagyobb részben csupán üres térből áll, ez az egyik kedvencem a Technic helikopterek között, mert annak nagyon pontosan adja formáját.”
Köszönöm, hogy elolvastad.
2016 július 5, 21:54