Technic 8456: helikopter (fiber optic, motorizált)
Nehéz eldönteni, az 1996-ban megjelent Technic 8456 Fiber Optic Multi Set, az egyik poszthumusz univerzális készlet öt modellje - helikopter, mocsárjáró (igen, az 1998-as magyar nyelvű katalógusban, amiben még szerepel a készlet, így hívják), dragster, robot és óriásszúnyog - közül melyik is a fő modell. Két szinte egyenlő eséllyel induló modellről lehet ugyanis beszélni. A Technicopedian Blakbird a helikoptert az elsődleges modellnek írja, hozzátéve: vagy legalábbis ez az, amelyik a legtöbb elemet használja. Ezzel összhangban az építési útmutató címlapján szintén a helikopter látható a legnagyobb modellként. Azonban ezzel szemben az 1998-es Lego katalógusban, amiben még bemutatják ezt a szettet is, a verseny motorcsónak (vagy másként: mocsárjáró) látszik az elsődleges modellnek. Bár azért a magyar katalógus rövid ismertetőjében a helikopter említtetik az első helyen a megépíthető modellek közt, és a hajó csak a harmadik: “Ebből a készletből helikoptert, dragstert és mocsárjáró hajót is építhetsz V4-es motor beépítésével.”
Fiam az utóbbi időben lassan egy kiállításnyi helikoptert épített meg főként Technic készleteiből (de azért egy City helikoptert is motorizált színesítendő a tárlatot), ezért most a korábban már naplózott két talán legformabontóbb modell, a robot és a szúnyog után, 8456 Fiber Optic Multi Set helikopterét mutatom be.
Az 1998-as magyar katalógus készletre vonatkozó reklámjában a számos megépíthető modell megnevezése mellett a szett Blakbird szerint is legfontosabb vonására, jelesül a fiber opticra irányítják a figyelmet: “A modelleket ki is világíthatod a fényszálak segítségével.”
A helikopterről is tulajdonképpen ez a legfontosabb, ami elmondható: tudniillik remekül promotálja a fiber opticot. Amellett, hogy elég termetes szerzet, hiszen 43 centiméter a hosszússága, technikailag nem nyújt izgalmasat, mondhatni, elég szegényesek a képességei. Csakis a fő rotorja forgatható, a hátsó csupán dísznek van, és a fő rotor is áttétel nélküli hajtást kap fogaskerekek révén, nem forog gyorsabban a két lapát, mint ahogy tekerve van a kis meghajtó kerékkel, és így bizony egyszerűbb készletek helikopterei is lekörözik őt, például a 8032-es 1994-es kis univerzális készlet remek kis helikoptere szerintem jóval érdekesebb technikailag.
Viszont termetessége mellett meglehetősen szép, és főként nagyon szép motor vagy turbinaimitációja van, ami a fényszálak révén külön esztétikai élvezetet nyújt. A fiber optic szálak ugyanis a turbina külsejét adják, a rotor mozgásával együtt körbefut a világítás a turbina körül (ezért nem foroghat a hátsó rotor, hisz ez a másik hely, ahova a forgást átviszik, és harmadikra már nehézkes lenne).
Szépségét a helikopter ezen túl fekete színének köszönheti, amihez a derekán (a törzse közepén) körbefutó zöld plate-ek alkotta csík igen jól passzol, miként a néhány, de annál hangsúlyosabb pozícióban lévő sárga elem is (ülés, a két lapát végén egy-egy hűtőrács, illetve a hátsó propeller kerete, és a turbina záró eleme). Aztán hatalmas és ezért igencsak elegánsan forgó a propellere, ami két, összességében darabonként 26 stud hosszúságban áll össze 2 stud széles fekete plate-ekből. Talán a gép hosszából következően a farka két oldalt töréssel csatlakozik a középső részhez, számomra ettől is nő a szépsége.
A gép komolyságát növeli a részletgazdagsága: a két oldalsó kicsi szárnyfelülete a motor alatt, elől jobb oldalt a kamerája, vagy festett (és nem matricás) műszerfala.
Esztétikailag egyetlen hibáját látom: az ülés - akár a 9 V-os elemtartót, akár a motort tesszük alá - túl magasan van, legalábbis a vezetőfülke tetejét szimbólizáló merev flex kábelekhez képest, hiszen a beültetett technic bábúnak bizony kilóg a tetőn túl a feje, a bukósisakja.
A helikopter gyárilag is motorizálható: a 8720-as készlet 9 V-os motorja az útmutató szerint a szett 9 V-os elemtartója helyére kerül, és kettős gumilassítással épül be, ezek közül a második az eredeti manuális tekerőt hajtja. Fiam a motorizációt módosította, az eredeti manuális tekerőt kivette, és 90 fokkal elfordítva tette vissza, aminek köszönhetően a motor közvetlenül hajtja meg forgatott tengelyt. A motor most egyszeres lassítással hajt, eredetileg kétszeres volt lassítva a hajtása. Fiam szerint így látványosabban, gyorsabban forog a helikopter propellere, de még a fényszálak mozgása is követhető. (Emiatt fontos, hogy valódi helikopter propeller gyorsasággal nem foroghat ennek a modellnek a propellere, a fiber optic játék élvezhetetlen és követhetetlen lenne akkora sebességnél.)
A fiber optic szálak mint turbina működéséről videót is készítettünk:
Köszönöm, hogy elolvastad.
2016 június 17, 22:25