Termékek
keresésmenumenumenu
lego logo
LEGO® készletek
Figurák, ajándékok LEGO® elemek Ajánlott termékek Újdonságok
(+36) 20 242 8992
0 
0 
theme

Technic tippek: Stabil váz

avatar WANDEAD
78 napló
Egyedi elemekből épült

Sziasztok!

 


Nem tudom ki emlékszik ki nem, de régen még indítottam egy sorozatot Technic újoncoknak néven, ami csak két részig futott:

Technic Újoncoknak: 1. rész: Fogaskerekek

Technic újoncoknak: 2. rész: Kormányzás, motorok

Ezt kívánnám újra kezdeni, de most nem ezektől indulunk, hanem az alapok utáni résszel, mert azért gondolom nem egy "was ist das", hogy a csillagfejű tengelyek jó helyre rögzítve nem engedik az elmozdulást.

Na szóval egy Technic autó jó alapja a váz, ez is lenne a téma, mert hát, ha egy gyenge vázat alkotunk, akkor hamar törések (mert hát a Technic roppant törékeny) vagy hajlások következhetnek be, esetlegesen későbbi alkatrészeket, ha be akarunk illeszteni, akkor nem fog menni, mert egymástól már elmozdultak, és feszengetnünk kell. Akkor az első leggyakoribb:

 

1. Soros kötés:

Egyértelmű, ha ilyenkor 1 pin elemet helyezünk a két kar közé, akkor az el fog fordulni. De ha többet, akkor már megmaradhat. Általában 2-őt szoktunk rakni, (mert hát a magyar szeret spórolni) de előfordul mikor 5-öt a biztonság kedvéért. Ez attól függ, hogy mekkora tengelytávon mekkora terhelésnek tesszük ki az elemet. Ilyenkor, ha kettővel variálunk, akkor minél nehezebb elemet kell megtartania, annál távolabb rakjuk egymástól őket.

Egymás mellé nem ajánlom őket, 1 stud távolságot köztük kihagyva, az én általam építetteknél már megfelelő. Ahogy láthatjuk a képeken, amikre én rajzolgattam az erőket, egy nagy terhelő erő (piros) hat a karra (tan). Ez az erő hatására a két pin-re egy-egy erő hat, amik elakarják fordítani (kékek). Ilyenkor jön létre a törés (fekete cikk-cakk), amit úgy próbáltam ábrázolni, hogyha minél sűrűbb, annál nagyobb a törés esélye. A kék nyilak méretéből látszik melyik fogja előbb feladni, ha minél nagyobb erő terhelődik az elemre, annál nagyobb az esélye a törés bekövetkezésének. Erről szerintem ez épp elég.

 

2. Egymás fölötti tengelyek egymáshoz való rögzítése:

Ha két kar egymás fölött van, de szeretnénk azokat stabilan egymáshoz rögzíteni, akkor az megpróbáljuk szintén egy egyenes karral megoldani. Ám az el fog burulni. Ezért szoktunk "L" alakú elemeket használni, mert az 1. pontban látottakhoz hasonlóan itt is stabilan rögzít az alján lévő két pin. De a tetején azért nem borul el, mert a két L kar mivel stabilan van az alapon így úgy viselkedik mint egy összetetteb kar, tehát itt is érvényesedik már az 1. pontban lévő törvények.

Szerencsére az L karokat mindegy, hogy hogyan helyezzük fel, mert ígyis-úgyis megadódnak a feltételek a stabil tartáshoz. 

Van még egy megoldás, amit szoktam alkalmazni, ha nincs hely egy L karhoz, akkor érdemes egy olyan teknikán vacilálni, ami a két egyenes karnál vagy az egyik oldalon vagy mindkét oldalon dupla pin-es megoldást biztosít, így a felettünk látható példa alapján, nem történik sem elfordulás vagy egy rosszaság. A piros erők garantálják az elfordulást, de a kék erők ellentartanak neki.

Még egy ehhez hasonló biztos megoldás két egymás fölötti kar biztosításához az, hogy a két elem között olyan tartókat rakunk, amikből az egyiknek legalább van egy L karhoz hasonló talpa, amásik már teljesen mindegy milyen elem. Így a piros erő hiába próbálja elforgatni, a kék erő a forgatóponton nem fogja azt engedni.

 

3. Két nagy L kar egyenes karhoz rögzítése:

Ha egy nagy L kart felhelyezünk egy sima karra, akkor a nagy erő fog rá hatni, amit valahogy ellensúlyoznunk kell. Itt elsőként jönnek képbe ismét az L karok, de érdemes ilyenkor már a 3x5-et használni mert az 1. pont törvényei érvényesülnek itt is. Avagy másik megoldás, ha egy tengellyel egy kétvégű karhoz karhoz kötjük, aminek végén ott a pin. Erők ellenerők itt is létrejönnek. Itt most megint a kékek a helyileg fellépő erők.

Másik megoldás, ha valamivel fölé még egy kart rakunk és itt már a 2. pont törvényei lépnek életbe. Kivéve ha nincs olyan karunk aminek két vége csillaggal végződik (általában felesek 2/3/4/5 méretben vannak) persze ha az L kar vége egy csillaggal végződik. Ha nem akkor a 2. pont 2./3. példáját kell követnünk.

 

4. Keresztezzünk!:

Na igen a Technic egyik legnagyobb gondja a szemembe, hogy, hogyan csináljak szögbe állított elemeket. Kettőre immáron rájöttem, de többet nem nagyon ismerek, egy másik megoldásomat láthatjátok a Renault tank építésében. 

Ezt a kettőt tudtam megoldani, remélem ti többet tudtok erről, ha én monduk látok egy járművet aminek a legtöbb elemje szögbe van állítva, akkor azt ott is hagyom, nem próbálkozom vele.

 

Remélem érthető voltam és segítettem valamiben nektek. Holnap újabbat dobnék ki amit a tengelyeknek szentelnék már ha kitudom hozni egy cikkre. 

 

További szép napot! Jóccakát!

Technic tippek: Stabil vázTechnic tippek: Stabil vázTechnic tippek: Stabil vázTechnic tippek: Stabil vázTechnic tippek: Stabil vázTechnic tippek: Stabil vázTechnic tippek: Stabil vázTechnic tippek: Stabil vázTechnic tippek: Stabil váz

2016 november 16, 19:58