Termékek
keresésmenumenumenu
lego logo
LEGO® készletek
Figurák, ajándékok LEGO® elemek Ajánlott termékek Újdonságok
(+36) 70 205 7804
0 
0 
theme

Technic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorok

avatar WANDEAD
79 napló
Egyedi elemekből épült

Újabb részt adnék hozzá ehhez a tanfolyamhoz.

Ezen rész most a kormányzással és a motorokkal foglalkozna ami alapvető funkció egy-egy Technic építményben.

 

No tehát kezdjünk is bele:

 

Kezdjük hát a kormányzással: A kormányzás egy nagyon alapvető Technic funkció, sok kis szettnél is megtalálhatjuk hisz ez gondoskodik arról hogy a kocsink irányt tudjon változtatni. Ezt sok módszerrel megoldhatjuk ebből én 4 általam gyakran használt módszert mutatnék be:

 

1 típus: sima, tolós kormányzás

Ez egy nagyon alapvető módszer ami rendkívül egyszerű. Gyakran láthatjuk ennek sok változatát kisebb Technic építményekben. 

No tehát hogyan is működik? Először is van egy főtengely (zöld) amit forgatunkerre rá van csatlakoztatva egy kimenet, ami eltolja a csuszó tengelyt (elülső bordó), ez pedig forgatja a keréktartókat (világos szürke). Ahhoz hogy ez a funkció ne csusszon túlon túlságosan ahhoz fel kell szerelni ütközőket (fehér). Érdekesség hogy a kerekek minél közelebb legyenek a keréktartó forgásközéppontjához mert annál kisebb helyen teszik meg a forgást a kerekek, így több helyünk marad. Ezt a módszert ezen képen láthatjátok: 

 

2 típus:  henger fogaskerekes kormányzás

Múltkor már beszéltem a henger fogaskerekek szerkezetéről hogy visszafelé a funkció nem működik. Hogy miért mert a fogsakerék nem tudja úgy forgatni a hengert ahogy kéne, helyette elcsúsztatja. Mikor ezen morfondíroztam, akkor rájöttem hogy ezt lehet lakalmazni kormányzáshoz. Hogyan? Ha lerögzítjük a hengereket, akkor egy fogaskerék tudja azt csúsztatni így a keréktartókat meghajtva. Itt ütközőket úgy is megoldhatjuk hogy a hengerfogaskerekek rögzítőit eggyel magasabbra toljuk így a fogaskerék tovább nem tud forogni. Ezt itt láthatjátok két megoldásban: 

 

3 típus:  fogaskerék csúsztató kormáynzás

Ez egy egszerűbb megoldás. Ilyet láthatunk a 9395-ös szettben. itt egy egszerű csúszó fogaskereket csúsztatunk amivel a kerék tartó tengelyt forgathatjuk. Persze ha normális módszerrel oldjuk meg akkor kell üköző ha azonban a támasz tengely mellé betoljuk akkor már nem kell ütköző hisz az alkatrészünk nem képes a másikba bele menni és így csak addig képes menni ameddig nem ütközik a két alkatrész.

 

4 típus: Egykerekes sima csúszó kormányzás

Ezen megoldás ugyanolyan mint az első megoldás csak itt elfelezzük az egészet és így csak egy kerékre kell odafigyelni. Jelenleg én is ezt használom a kocsimban.

 

Akkor jöjjenek a motor szerkezetek: 

Ez megint egy alapvető funkció, igazából csak egy díszítő funkció az autókban, nagyon nincs nagy szerepe, csak hogy szebbé tegye a járgányunkat. Ennek alapja egy tengely, ami 2-es hosszakban egy felet ad le avagy fel a középponthoz. Ennek segítségével mozgatja a dugattyúkat a hengerekben. Ilyen tengely módot két féle képpen érhetünk el, ha van egy vagy több átviteli alkatrészünk (sötétszükre) avagy vannak (piros) feles 2-es csatlakoztatóink (itt legalább csak soros 3-ast oldhatunk meg vagy v6-ost):

 

A motor megoldásának is lehet több megoldása:

 

1 típus: V-motor

Ezeknek a motoroknak az a különlegessége hogy a motor hengerei V alakban helyezkednek el. Sajnos ez egy elég helyigényes megoldás, de rendkívül látványos megoldás. A képen sajnos a dugattyúkat nem tudtam berakni, valamiért nem engedte sehogysem. 

 

2 típus: Boxer motor

Ezen motorok egyszerűbbek hisz itt csak el kell fektetni a motort. Rendkívül kevés helyet igényel. De sajnos nem a lehető legszebbek.

 

3 típus: Soros motor

Ezen motorok annyival különböznek a boxer motortól, hogy itt csak az egyik oldalt vannak dugattyúk. Két típusa van:

 

3.1 típus: Hengeres soros motor

Ez a normális motor amit ismerünk itt hengerek vannak és egyszerű a megoldása: 

 

3.2 típus: Egyedi kézi motor

Ennek a motornak azért adtam a kézi nevet hisz itt már a dugattyúk, hengerek is nem legyártott alkatrészekből vannak hanem általad összerakottakból. Itt a tengelyre kell gömbölyübb 3 feles csatlakozós alkatrészt (világos kék) rakni ami fel löki a dugattyút (fehér) . Mivel a dugattyú nincs rögzítve a tengelyhez ezért annak aljára gátlókat (sárga) kell rakni, nehogy kirepüljön a tartójából.

 

No tehát ezen rész ezzel be is fejeződne, Hétfőn újabb naplóra kell készülni, de egyenlőre kéne ötlet is, hogy minek a működését akarjátok látni  Úgyhogy szívesen látok bármilyen segítség kérést.

Technic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorokTechnic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorokTechnic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorokTechnic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorokTechnic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorokTechnic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorokTechnic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorokTechnic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorokTechnic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorokTechnic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorokTechnic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorokTechnic újoncoknak: 2 rész: kormányzás, motorok

2015 március 28, 13:16
avatar
WANDEAD Ma sajnos nem tudok felrakni naplót, de szerdán már tudok :) 2015 március 30, hétfő

avatar
Bolka Köszi, ebből a naplóból is sokat tanultam, eddig a 3-as képen látható kormányzást ismertem és alkalmaztam. A henger fogaskerekes megoldást nem gondoltam, hogy erre is alkalmas, ha jól értettem te jöttél rá? Még valami, a motorban a lapos 2-s és a hajtókar közé tettél egy vékony távtartót is? 2015 március 28, szombat
avatar
WANDEAD Nincsmit! Ez a lényege :) Hát ha minden igaz az ötletet még senki előttem nem védette le és nem is láttam máshol használva :) Igen különben csúszkálna az egész elem és így egy idő után megcsavarodik a tengely és szét kell szerelni. Jelenleg a következő rész tartalmán gondolkozom... tudsz bármi féle ötletet adni? 2015 március 28, szombat

avatar
Bolka Szerintem felfüggesztés, szöghajtás, esetleg váltó építési variációk, vagy különféle építési technikák témában írhatsz naplókat. 2015 március 29, vasárnap