Technic újoncoknak: 1 rész: fogaskerekek
Hát tapasztaltam, hogy mindenki ki újonnan kezdi a technic témát annak nehéz belerázódnia hisz itt már a mechanikák játszanak fontos szerepet.
Kisegítő eszköz: The unofficial Lego Technic builder's guide
Ezért elkezdem ezt a "tanfolyamot" ahol elkezdem ismertetni a technic funkciókat, hogy mindenki könnyebben elkezdhesse, és tudjon minél több, szebb művet építeni.
Ezen rész a Fogaskerekekkel foglalkozik. Ami a második leggyakoribb alkatrész a Technic építményekben, a tengyelyek után rögtön.
Sokat érdemes tudni róluk hisz sok funkció alapvető követelménye.
Kezdjük először a fogaskerekek kapcsolódásával. Ez a legalapvetőbb dolog hisz a fogaskerekek önnön magukban keveset érnek. Továbbá nem minden fogaskerék csatlakozik ugyanúgy egymáshoz hisz az átmérő mindegyiknél más más. A fogaskerekek legalapvetőbb része: a fogak amikből van egypár fajta amit érdemes tudni: 8-, 12-, 16-, 20-, 24-, 48 fogú fogaskerék. Csatlakozások vízszintesen: 8-24-48, 16 csak önmagával, 12-20. Azonban már szöget bezárólag sokkal nehezebb a helyzet.
Ezen képen megtanulmányozhatjátok azt miként hogyan tudnak egymáshoz kapcsolódni és melyik hány fogú.
Továbbá érdkes tény a fogaskerekekről, hogy a kisebb fogszámú a nagyobb fogszámút lasabban, de könnyeben hajtja míg a nagyobb a kisebbet gyorsabban, de nehezebben. Ennek fizikai magyarázatai vannak.
De továbbá nem csak így egymáshoz vízszintesen helyezkedhetnek el, hanem merőlegesen is. Amivel ügyesen kell bánni mert ha rosszul rakjuk egymáshoz a fogaskerekeket akkor, olyan mozgást érhetünk el pl: kormányzásnál, amit nem kívánunk. Az alábbi képeken láthatjátok a derékba törés megoldását:
No tehát ezen módok alapján vihetjük át derékszögben a fogaskerekek segítségével a meghajtást.
De nem csak normál fogaskerekekkel oldhatjuk meg, hanem hengeres fogaskerekekkel is amiknek nagy haszna van akkor ha azt szeretnénk elérni hogy mi tudjuk forgatni, de azonban onnan a működés már ne valósuljon meg. Egy probléma van ezekkel, hogy nagyon lassan hajtja meg az elemünket:
Hogyha már kormányzásról szó esett akkor ne feledjük el a motorhoz való működés sorait:
Kezdjük a diferenciál művel ami elég bonyolultnak kinéző, de alapvetően egyszerű működésű szerkezet. Ami azért jó, hogyha az egyik kerék elakadna akkor a másik tovább tudja meghajtani a motort. Avagy fordítva. Itt láthattok egy kis bemutatót a működésről:
Ha tovább haladunk akkor elérünk a sebváltóhoz ami szintén egy bonyolult kinézető, de egyszerű szerkezet. itt már nem elég forgatni, hanem kapcsolni/váltani is kell hisz különben értelmetlenül van beszerelve.
Tovább haladva egy általános gonddal szoktunk találkozni: két működés (ált.: kormányzás és motor) iránya egybeütközik. Amit egyszerűen egy pinhol-os 16-os fogaskerékkel megoldhatunk. Ezt az alábbi módon láthatjátok: (továbbá látható ezen hogy minden fogaskerék elentétesen forgatja a szomszédját)
Végül befejezésként egy olyasmi problémát is felvetnék ami sokszor okoz gondot, tegyük fel, ha véletlen rosszul jött ki egy fogaskerék szám és fordítva működik. Ezt 3 kerékkel megoldhatjuk ha azokat kétszeresen derékszögbe helyezzük egymással:
Úgy tervezem, hogy majd két naponta rakok fel egy-egy ilyen kis segítő leckét, amiből megtanulhatjátok az építési módokat.
Addig is mindenkinek jó szórakozást!
2015 március 26, 17:19