Technic 9391: Ratrak
Az abszolút kiváló Technic 9391 készletről már írtam pár lelkes naplót. Természetesen egyet a daru fő modellről, majd egyet a bulldózer B modellről. Aztán a rebrickable.com oldalon található MOC modelljei közül a Tomik nevű cseh felhasználó által készített két hójármű közül a hószánt mutattam be, most pedig az általa készített másik havas jármű jön, a ratrak. Akárcsak a hószánnak, ennek a modellnek is elérhető a http://buildinst.sweb.cz/ cseh oldalon a jól követhető építési útmutatója.
Ez a ratrak közel hasonló méretű a hószánhoz, bár némileg több elemet használ annál: a készlet 218 eleméből 183-at. Persze a közel azonos méret miatt ez kicsit kevésbé részletes modellnek hat, hiszen egy ratrak lényegesen nagyobb a valóságban mint egy hószán, de egy pillanatra sem lehet azt mondani, ez nem remek modell. Szerintem szebb, mint a hószán, megállja a helyét a két gyári építmény mellett, sőt felveszi a versenyt más gyári hasonló méretű hójárművel.
Hójárműből nincs sok a Technic vonalon belül. Blakbird csupán a 42038 Arctic Truck 2015-ös megjelenésekor döntött úgy, hogy önálló kategóriát hoz ezek számára létre, és mindössze 4 készletet vett fel ide: a legnagyobb Arctic Truck mellett két hószánt, a zöld 42021 Snowmobilet, és két kicsit idősebb pirosat, a 8263 ratrakot, valamint a 8272 szintén snowmobilet. Blakbird eléggé mellőzi a B modelleket, így nem vette figyelembe, hogy a 2015-ös 42032 Compact Tracked Loader alternatívája egy lánctalpas hótoló daru-féleség. Minthogy pedig igazán nincs sok hójármű a Technicen belül, annál jobb, hogy a 9391 alternatív MOC-jai közül két modell is ilyen.
Ez a ratrak nem csak szép. A leírása szerint funkciója a hókotró kanál fel-le mozgatása a kabin tetején található fogaskerékkel,
de emellett a hátsó hósimítóját kézzel lehet fel-le mozgatni, és természetesen funkciói közé kell számolnunk a lánctalpakon való haladást is.
A külcsín mellett az építése is örömet okoz az embernek.
A studlesses készletekből belülről kifele haladva lehet építeni. Ennél a modellnél is így van, először a fő funkcióhoz szükséges részt készítjük el: fogaskerekeket és tengelyeket rakunk össze, apró elemeket kapcsolunk össze pinekkel, és a rendelkezésre álló elemek igen furmányos kombinációjával oldotta meg ezt a feladatot a tervező Tomik.
A fő mechanikai rész elkészülte után a ratrak jobb oldala épül meg a vezető fülke jobb felével együtt.
Ez után a hótoló kanál jön.
Aztán felrakjuk a jobb oldali lánctalpakat meghajtó fogaskerekeket az első és a hátsó tengellyel, majd a bal oldali fogaskerek is a tengelyekre kerülnek a jármű bal oldalának aljával.
A következő feladat a hósimító összerakása, ennek elkészültével fejeződik be a ratrak bal alsó része is.
Ez után a vezetőfülke teteje jön önálló kisebb modulként, majd a vezetőfülke még hiányzó bal oldala felső része.
Végül egy motorimitációt teszünk a gép hátára a kabin mögé, és rárakjuk a két lánctalpat, majd kész is. Jó megkevert módon, nem szimmetrikusan épül a jármű, épp ezért is jelent élvezetet az összerakása.
Szerintem ritka csinos ratrak jön össze a 9391 készletből, aminek jól működik az igen furmányosan összrakott fő funkciója, a hókotró emelése. Nem használja ez a modell jópár fontos egyedi elemét a készletnek, ennek ellenére kiváló ratrakot kapunk megépítésével.
És persze nem csak önmagában mutat jól: ez a modell méretében és kidolgozottságában igen remekül illik a 42032 Compact Tracked Loader B modelljéhez, a lánctalpas hótoló rakodó-féleséghez. Nemhiába mondom: kötelezően beszerzendő minden Technic kedvelőnek a 9391 készlet.
Köszönöm, hogy elolvastad.
2017 február 11, 21:48