Polar Expressz
Bálint építés közben a hasonló című 2004-es Karácsonyi animációs film alapján elnevezte a szerelvényt Polar Express-nek.
A filmben egy kisfiú házához, aki kételkedik a Mikulás létezésében, lefekvés után megérkezik a gőzmozdony vontatású szerelvény, ami kalandok során keresztül elviszi őt az északi sarkra, ahol a Mikulás és segítői készülnek kihordani az ajándékot Karácsony napján. A naplo írásakor a teljes film itt megtekinthető. Ez a kedves LEGO Creator szerelvény pedig egy karácsonyfát és rengeteg ajándékot szállít, ezért tényleg összekapcsolódik a film és a készlet azok számára, akik a filmet látták.
A készletet egy kedves Barátomtól kaptam kölcsön, azt mondta, hogy a gyerkőceim építsék össze, én motorizáljam, és utána kell csak visszaadnom Neki, ezúton is köszönet érte!
Az építésen túl vagyunk, motorizációra pedig két út járható: vagy az útmutató szerint beépítünk egy infra vevőt és egy vonat motort a mozdonyba, egy elemtartót a szenes kocsiba, vagy a szerelvénybe illesztünk egy zárt vagont, amiben elrejtettük a motorizáció összes kellékét. Első esetben a szerelvény eredeti méretű marad, de a mozdonyt és a szenes kocsit megbontjuk, másik lehetőségként hagyjuk a szerelvényt eredeti állapotában és egy kocsival bővítjük. A napló végén majd mindenki eldönti, melyik a jobb megoldás, én bemutatom mindkettőt, de előbb az építéssel indítunk. A doboz tartalma:
Az 1-es füzetben a kis vasúti megálló, az anyuka és egy kisfiú mellett az "microscale" mértű ajándékok összeállítása található. A készlethez 16 db íves sín tartozik, ami pont elég egy körpálya összeállításához, ezt a részét nem túlozták el a készletnek sajnos, pedig az egységár Creator viszonylatban (nincs liszenszdíj) igen magasra jön ki, 40 Ft feletti.
Az ajándékok közül a távirányítós robot mellett - szerintem ez egy Mindstorms EV3 kicsiben - a kis felhúzós kocsinak, a tűzoltóautónak és a vitorlás hajónak érdemes figyelmet szentelni, mert nagyon jól hozzák a nagyméretű társaik jellemző stílusjegyeit. A csomagok is szépek, de azokban már klasszikusok.
Mindstorms EV3 microscale - ezt én nem hagyhattam ki
Az építőmesterről is szólnom kell, Bálintunk a lego kereskedők ideálja, és egyben a szülők réme, mert nagyon szeret legot építeni, ezt a készletet is egyedül rakta össze (Emma csak kicsit segíthetett), én fotóztam. Ha viszont egyszer összerakott valamit, akkor még kb 1 hétig nagy élvezettel játszik vele, utána bottal sem lehet leültetni mellé még egyszer, esetleg fél év elteltével.
Készül a mozdony
A második füzet a szerelvény építésén vezet végig, első a mozdony, majd a szenes kocsi, végül a vagonok. Szerintem ez egy "s" méretű szerelvény, de ez nem ront semmit az összhatáson, ellenkezőleg!
A mozdony 3 tengelyes, úgy konstruálták, hogy a mozdony motor és az infra vevő beleférjen, de erről majd kicsit később. A szín összeállítása is a karácsonyt idézi, én a fehéret sérelmeztem, mondván egy gőzös a szénportól kizárt, hogy fehér maradjon, de Bálint felvilágosított, hogy az a része havas-deres, hiszen karácsonykor hideg és havas az időjárás - igaza van (hiszen az északi féltekén élünk)! Szóval a fehér a havas telet, a zöld az örökzöld fenyőt, a piros pedig a kandlló izzó parazsát, az otthon melegét juttathatja eszünkbe, a fekete a szén és a gőzösök igazi sajátj színe. Az arany színű díszítések szintén a Karácsonyra emlékeztetnek, de igazi gőzösökről nem hiányozhat a csengő sem, ennél még a fehér füstről sem feletkeztek meg a készlet alkotói.
A szenes kocsi nagyon szép, egyetlen apróság, hogy kisajnálták a készletből a szenet (fekete kerek egyes elemeket), mert azt a szürke plate-et csak meg lehetett volna tölteni velük... Ha motorizálunk, ide majd pont belefér az AAA elemmodul.
Masinisztát is kapunk, lapáttal a kezében vigyáz a kazán melegére, hogy mindíg legyen elegendő gőz az utazáshoz.
A következő a nyitott vagon, emely egyik felén az ajándékokat szállítja a szerelvény, a másik részén egy feldíszített fenyőfát, amely alatt "microscale" gőzös és kocsijai robognak körbe. Számomra ez a legérdekesebb része a vonatnak, az alvázba épített szürke elemen fog keresztülmenni a Karácsonyfa tengelye:
A kerekek tengelyükkel egy csigakereket forgatnak, amely meghajtja a kis 8 fogú fogaskereket, ez forgatja a fát és utaztatja körbe-körbe a mini gőzös szerelvényt:
Emma is kivette a részét az építésben, a Fenyőfát és a mini szerelvényt Ő építette meg. Ez is egy csodás kis részlete ennek a készletnek, a kis kerekekkel és a kéménnyel, a kinyúló mozdonytetővel és a teli szenes kocsival tökéletesen hozza a jellemző stílusjegyeket:
A kis ajándékokat bepakolhatjuk a kocsi arany színű ráccsal keretezett ajándék kosarába:
Végül a személyvagont építettük meg, két személyes, a kis asztalkán lámpa és egy pohár (forró fahéjjas mézestea) kaptt helyet:
A kész szerelvény és kiegészítői:
A mozdonyt a gyerekek nagy élvezettel tologatják, de hogy a felnőtt legosok is kedvet érezzenek a készlet megvásárlására, a leírásban kapunk instrukciót a motorizálásra is! Én első verzióban a saját motor vagonommal mozgattam emg a szerlvényt:
Szerencsére a személyvagon elég magas ahhoz, hogy arányos és szép látványt nyújtson a kibővített szerelvény.
A gyári motorizációhoz az alábbi alkatrészek szükségesek, érdekes, hogy a két 6-os tengely nem volt a készletben, mert ennek kivételével minden megoldott a motorizáláshoz:
Kicsit szétszedjük a mozdonyt, kicseréljük az első forgózsámolyt a vonat motorra, kivesszük a kazán eleve elkülönülő részét, a helyére az IR vevő pont befér, csak két 1x2-es rácsos plate-et kell átpattintani a vevőre:
Szépen előkészítették a készletet, a mozdony műszerei is visszapattinthatóak a helyükre, gyakorlatilag a kábelek kuszák csak picit, a többi dolog a helyén van:
A szenes kocsiban nincs sok variálás, kijön a 4x8-as plate (a szén) és bemegy a környezetbarát energiaforrás
A mozdonyon az alábbi esztétikai "sebeket" ejti az átalakítás, ízlés kérdése, hogy ez zavaró-e vagy sem. Nekem jobban tetszik a vagonos meghajtás, mert ez a mozdony akkor eredeti formájában díszeleghet, és a gyerkőceim is pillanatok alatt át tudnak állni az üzemmódok között.
Ami itt szép, hogy a mozdony önmagában is képes robogni. Ami előnytelen, hogy nincs súly a motor felett, így még ez a kis szerelvény is képes elkaparásra késztetni a meghajtást. Ha valaki nagyobb szerelvényt szeretne vontatni, akkor megint csak a motorkocsi a jó megoldás, hiszen ott az elemmodul, az infra vevő és a kocsi építőelemei mind a hajtott kerekek optimális terhelését garantálják. Kicsi hátrány, hogy ott a szerelvény "tolva van", így nagy sebességnél a könnyű mozdony kiborulhat, na de végülis nem SlotCar ez, hanem egy "öreg" gőzmozdony
Köszönöm, hogy elolvastad!
2016-10-21
2016 október 21, 09:55