Monorail és Code Pilot
Korábban készítettem már egy naplót a legendás és ritka Monorail Transport System készletről, ami gyermekkorom álma volt, idő közben sikerült beszereznem az akkor még csak kölcsönbe kapott, bemutatott példányt. Elég sok tenni való akadt vele, mert hibás volt a villogója, tönkre mentek a vonat alaplapjainak csatlakozói (elkoptak és rendre szét esett a szerelvény az emelkedőkön), voltak alkatrész hiányok is, de most végül egy felújított, szép állapotú példány tulajdonosának mondhatom magam!
Ez egy olyan vonat, aminek az indításáról, irány váltásáról és leállításáról egy, a pályába épített 3 állású mechanikus szerkezet gondoskodik, amelyet egy forgatható kapcsolóval lehet működtetni:
Egy olyan vezérlést építettem most a pályához, amelynél egy gombot ha lenyomunk, akkor a vonat elindul, megy egy kört, majd az állomásra érkezve ismét megáll:
A megoldáshoz felhasználtam a 8479-es Barcode Multi-Set CodePilot vezérlőjét és egy áttételezett 9 V-os Technic motort. A Code Pilot egy méltatlanul keveset emlegetett programozható kocka, a Technic Control Center utódja, nagy előre lépés nála, hogy van két "Input" illesztője, így nem tisztán idő alapon fut a betáplált program, hanem feltétel is szabható. A programot egyébként hurkolva futtatja, tehát indítást követően, amikor egyszer végig ért rajta, újból és újból kezdi. A programozása egy vonalkód táblával történik, ezért gyorsan és betű ismeret nélkül lehet elvégezni a folyamatot:
Az említett két bemenetből az egyik maga a vonalkód szkenner, ami egy speciális alkatrész használatával fordulatszám érzékelőként is működik. A másik egy mikrokapcsoló, amit egészen jól lehet használni különféle variációban, ezeket tették a Mindstorms RCX készletekbe is. Én ezt az utóbbit használtam fel a vonat indító programocska megírásakor.
A program várakozik a kapcsoló benyomására, ezt követően a 9 V-os motort 2 sec-ig egyik irányba forgatja egy hangjelzés kíséretében, majd vár, aztán a motort az ellenkező irányba tekeri és itt vége a kódnak, ekkor a vezérlő automatikusan vissza ugrik a kezdő program pontra, és ismét figyeli a nyomogombot.
A 9 V-os motort áttételezni kellett és a meghajtás végállásait határolni kellett, hogy a vezérléshez szükséges 90 fokos elfordulás megfelelő tartományban ismétlődjön:
A mozgás határolására a következő megoldás született, egy kuplung fogaskerék és a gumiszíj hajtás biztosítja, hogy végállásokban a motor ne blokkoljon és a szerkezet se repüljön szét.
A pálya kapcsolójához a következő módon sikerült az áttétel tengelyét hozzáerősíteni:
A megoldás stabilan működik!
Köszönöm, hogy elolvastad.
2016-02-14
2016 február 14, 11:18