Lego Space Monorail Tr. System
Érdekességet kaptam kölcsön, és az építésről, tesztelésről most beszámolok Nektek! A készlet a Legoland Space System egyik tagja, 6990 - Monorail Transport System névre hallgat és már csak nagyon ritkán lehet fellelni belőle vásárolható példányt, doboz itt-ott még előfordul, de összerakási útmutató már csak a netről vadászható hozzá. Szerencsés, aki jó állapotú, komplett változatot birtokolhat!
A készlet eredeti doboza így nézett ki
1987-ben adták ki, 731 darabból és 5 mini figurából áll, és 9 V-os elemmel működő motort és egy villogót tartalmaz. A készletet ömlesztett legós dobozban kaptam sok más készlettel keverve, ezért először nyomtattam egy darabjegyzéket, aztán indult a izgalommal teli családi válogatás, mindenki kivette a részét, a gyerkőcök imádnak olyan készleteket túrni, amit először látnak ! Két délután sikerült szerencsére nagyon minimális hiánnyal és 1-2 színcserével megtalálni minden darabját - ez nagy örömmel töltött el ! Sajnos a fehér elemek már nem fehérek, inkább sárgák, de az illeszkedésük és rugalmasságuk még jónak mondható. Először a kisebb, majd a nagyobb állomást építettük meg, aztán jött a pálya, majd a vonat.
I. Kis állomás építése 16x 32-es szürke alaplapra
Érdekesek ezek a Space kreációk, én olyan "levegősnek" érzem ezeket az építményeket, ennek ellenére mindegyik állomásban van működtethető funkció, ami szerintem nagyon jó dolog. Ebben az állomásban található egy vonat irányváltó, illetve megállító sindarab (erről később részletesen), valamint egy konténer lift, ami egyben az állomás parabola antennáját is fel-le mozgatja. A később megépülő konténer szállító járművel oda lehet parkolni a lift mellé és átrakni a vonat által ide vagy tovább szállított konténert. Az összerakás menetéről meséljenek a mellékelt fényképek !
II. Nagy, kupolás állomás építése 32 x 32-es szürke alaplapra
YouTube link az állomás kupola működéséről
Ez már jóval érdekesebb, mint az első építmény, ugyanis a fenti linken megtekinthető működést terveztek ennek az állomásnak, de az építési útmutató szerint ügyködve ez nem valósult meg :-) Működő funkciók: állomás kupola mozgása, konténer alap mozgása, vonat irányváltó/megállító. Laza 5 perces fejtörés, variálás után rájöttem a hiba okára, amiből kiderült, hogy a prototípus biztosan működött, mert a funkciók jól lettek megtervezve, ez az építményt figyelve látható, de valaki elrajzolt egy-két alkatrészt az instrukcióban, és ez okoz némi fejtörést, de hát aki legózik, az legyen kreatív ! Az építésről meséljenek megint a csatolt képek, itt a hibát és a javítás módját szeretném részletezni, hátha segítek valakinek:
A hibás instrukció, és a helyes összeépítés
A 2x2-es forgó brick instrukció szerinti beépítése esetén működtetési kísérletre az alaplap meg sem mozdul, az alábbi képen bekarikázott "pályán" kellene elmozdulnia, de ahhoz a korrigált helyre kell bepattintani.
Az alábbi képen bekarikázott részt is el kell tolni 2 bütyökkel, mert az instrukció szerinti pozícióban az elmozduló kupola alapja beleakad, és ez is meggátolja a helyes működést:
A fenti módosítások után még a működtető fogasléc végállás ütközőjét kellett helyes pozícióba tenni, és azt követően tényleg minden rendben ment a kupola mozgatással:
Ezen az állomáson is van egy konténer tároló, amely a kupola mozgatásával közel-távol kerül a vonat pályájától. Sajnos a díszítő elemeknél itt már történt színcsere, de talán egy ilyen öreg készletnél ennyi megbocsájtható!
III. Konténer szállító jármű és a hozzá tartozó szállítmány
Szerintem ez a tartozék is jól mutatja, hogy a régi készletek mennyire átgondoltak, ez a jármű alkalmas a két állomás közti konténer mozgatásra. Ha a vonat megáll a kis állomáson és lerakja a konténerét a liftre, majd onnan leengedik, akkor ez a szállító egység át tudja vinni a kupolás állomásra, ahol aztán a vonat felveszi és ismét tovább viszi. A készletből két ilyen konténer rakható össze, hogy a szállítás folyamatos lehessen. A konténerek nyithatóak, szerszámok, kockák szállítására akalmasak:
Nyitott konténer bepakolás közben
IV. A pálya, az állomások és a kiegészítőik összeépítése
A pálya instrukció szerinti elrendezésében építés közben kicsit módosítottunk azért, hogy az asztalon a belső állomás jobban elérhető legyen a gyerkőcök számára. Szerencsére nem okozott gondot, hogy a kis állomás közvetlenül a magasan futó kanyar után kerül, a fordulóban haladó vonat elején lévő flexi cső éppen súrolja az egyik elemet. Az alábbi három építmény egészen jól "megtölti" tartalommal a nyílt pálya látványát:
A képgalériában lévő képek követik a pálya megépítését, ott is érdemes folytatni a nézelődést.
V. Végül a munka fénypontjához érkeztünk, kezdődhet a vonat összeállítása !
Az összeépítés megkezdése előtt meg kellett tisztítanom a 9 V-os elemtartót, mert sajnos egy régi elem benne felejtődött, és kicsit szétmarta az érintkezőket. Szétpattintottam, kivettem az érintkezőket, a házat egy fogkefével tisztítottam meg, a fém részeket sajnos csiszolópapírral kellett, olyan vastag oxid réteg vonta be a felületet. A végén az összerakás is sikerült! Az eredeti 9 V-os rövidke kábel valószínűleg szálszakadt, ezért hol megy, hol megtorpan a vonat, azt egyenlőre helyettesítettem egy működővel, hogy javítható-e az majd kiderül.
A motornál WD 40-et használtam, mert a csúszó kapcsoló kicsit szoros volt, így az irányváltások nem működtek tökéletesen. A sínek irányváltó mechanikáját folyékony szappannal tettem olyan könnyen mozgathatóvá, hogy a gyerekek is könnyedén kezelhessék, mert bizony azok is megszorultak az idők folyamán.
Az irányváltó mechanika működése
Az irányváltó meglehetősen jól sikerült konstrukció, és szükség is van rá, mivel a vonat nem távirányítós. Működése: a sárga nyilat a kép szerinti középső állásba tesszük, majd a motorból kiálló csúszkát közép állásba toljuk, ezután a vonatot feltesszük a sínre úgy, hogy a kapcsoló a vezérlő bordák közé essen. Ezt követően bekapcsoljuk az elemtartó főkapcsolóját, majd a forgatót valamelyik irányba mozdítjuk és a vonat már megy is. Ha a másik állomáson a nyíl szembe mutat, akkor ott a vonat irányt vált, ha menet közben közép állásba tesszük a vezérlőt, akkor a vonat odaérkezésekor megáll.
A szerelvény egy konténerrel és egy utasfülkével
A vonat egy kétirányú kivitel, középen a motorral. A baloldali kocsi egy egy személyes vezetőfülkéből és egy "űrdeszka" tároló részből, valamint egy konténer szállító fedélzetből áll. A jobb oldali kocsiban egy két személyes fülke van, mögötte az "üzemanyag tároló", azaz a 9 V-os elem tartója kapott helyet. Nagyon jó megoldás, hogy nem bütyökre ül rá sem a konténer, sem az elemtartó, hanem egy olyan foglalatba, amiből kiemelve a vonat nem ugrik le a sínről, igazi gyermekkéz barát megoldás!
A konténerek és az elemtartó rögzítési megoldása
Ugyanez a megoldás található az kis állomás liftjénél és a nagy állomás mozgó konténer tárolójánál, valamint a szállítójárműnél is. A konténer összerakásáról itt azért nincs fotosorozat, mert az teljesen megegyezik a III. részben ismertetettel.
Egy szubjektív összegzés a készletről: az építés változatos és egyben komplex is, összességében szórakoztató. A készlet könnyen mozgatható, nem foglal túl nagy helyet, a City Train-hez képest kifejezetten kompakt kivitel. A játékélmény nagyon jó, sok olyan pont van, ahol be lehet avatkozni, legyen az akár irányítás, szállítás vagy az 5 lego figura elhelyezése, mozgatása. Megint csak azt mondhatom, hogy a mai készletek alkotói kicsit elkalandozhatnának az archivumban :-).
VI. Végül egy video a működő készletről:
Bálint bemutatja, hogy hogyan lehet szállítmányozni ezzel az Űrvonat rendszerrel egy zöld bolygó felszínén :-)
Így lehet játszani a készlettel!
2015.02.08.
2015 február 6, 23:36