8448 - Super Street Sensation
Most az egyik kedvenc készletemet szeretném részletesen bemutatni, amely 1999-ben 8448 - Super Street Sensation néven jelent meg:
Nem fog menni egy naploban, mert nem lesz meg egy nekifutásra, kell pár délután hozzá. Kezdődjön most az alvázzal és a futóművekkel!
Ez egy piros sportautó, amely hátsó kerék hajtásos, V8-as, 5+R fokozatú kézi váltóval szerelt, független, rugózott, kerekenként 2 lengőkaros kerékfelfüggesztésű, kormányzott autó, kb 50 cm hosszal, 22,5 cm szélességgel és 10 cm-t meghaladó magassággal, tengelytávolsága 29 cm. Azt hiszem, hogy ezt a készletet a legendás 8880-as Super Car méltó utódjaként említhetjük, mert amíg a 8880-asból 2 modell volt megépíthető, addíg ez a készlet egy alvázzal, de 6 féle felépítménnyel építhető: felfelé nyíló 2 ajtós, koncepció autó, versenyautó, Hot-Road, Buggy és egy nyitható kabrio kivitelben:
A doboz a mai megoldásokhoz képest magasan professzionális, hiszen felfelé nyíló tetőn szép illusztrációk vannak. Felnyitása után a dobozt fedő átlátszó műanyaglap alatt igényes, sárga műanyag tálca, kialakított fakkokkal a kerekeknek és a részegységek kis kartondobozainak:
Nekem műszakilag nagyon tetszik a konstrukcióban - úgy vélem, hogy ez gyakorlatilag egy LEGO-ból épülő autó modell - a fő egységek, úgy mint alváz, első és hátsó futómű, váltó, V8-as motor, ülések önállóan épülnek meg és aztán az alvázra majdnem bepattintással kerülnek beépítésre:
Igazából a bepattintást követően néhány járulékos rögzítés történik, de a részegységek gyakorlatilag önmagukban is egészek ! A 2 db összerakási útmutató A4 méretű, fektetve kötött, összesen 312 (!) színes oldalból áll, gyönyörű kivitelű megoldás, ma nem nagyon van párja:
A készlet hozzám használtan került, de nagyon szerencsés vagyok, mert jó áron kaptam és mellette olyan állapotban van, hogy abból arra lehet következutetni, hogy egyszer lehetett összerakva, azaz fényes, sértetlen és hiánytalan állapotban vannak a kockák, a néhány matricás elem és a dokumentáció is.
Most építem össze másodszor, az első építést követően motorizáltam a járgányt, került bele egy PF XL motor a meghajtásra, a jármű jelentős össztömege miatt (ne legyen fogaskerék törés induláskor) kellett keresnem egy 2 fokozatú automata váltót, és találtam is egyet a YouTube-on összerakási útmutatóval. Hozzá kellett igazítanom az alvázhoz, de végül sikerült: hátra 1. fokozatban haladt, lassú tempóban, előre 2 fokozatban(fokozatos átmenettel), alvázon szépen működött, de azért a nagy felületű, lágy gumi kerekek nagyon megnehezítették a mozgását amikor már a kerosszéria is rá került, igazából nem volt egy játékképes megoldás, inkább érdekesség. Természetesen a saját váltóját ki kellett vennem, hogy a V8-as dugattyúit és a hűtőventillátorát is meg tudjam hajtani (a kiállítás videon látható vízhűtő is saját kiegészítő fejlesztésem), de végül azért funkcionált, de csak járólapos padlón. A kormányzáshoz egy korai NXT 43362-es Technic motort használtam egy konverter PF kábel közbeiktatásával. A kormánykereket is meghajtotta a motor, körbefordult többször, élethűre sikeredett (a végállások miatt kettős gumiáttételt iktattam közbe, ez a videon látszódik is, a motor előtt, a lökhárító mögött közvetlenül). Az autót felbakolva elvittem egy LEGO kiállításra, ott készítetetm az autóról ezt a videot (a videon szerepel a 8850-esem motorizált változata, amely kicsi és fürge, így a gyerekek körében egyértelmű közönségkedvenc volt a kiállításon, kipróbálhatta aki szerette volna).
Nézzük az építést:
Először az alváz készül, amely gyakorlatilag nem tartalmaz semilyen extra összetevőt, a hajtásláncból a váltót a hátsó differenciálművel összekötő tengelyek és fogaskerekek találhatóak benne, az építésről inkább meséljenek a fényképek a 6. képtől.
Másodjára a hátsó futómű, amely szép, kompakt: a 4 db kardáncsukló és a dupla lengőkar garantálják a kerék tisztán függőleges rugózó mozgását, nagyon szép műszaki megoldás!
Harmadszor az első futómű épül, amely szintén 2 lengőkaros, a kormányösszekötők gömcsuklósan csatlakoznak a fogaslécre, így biztosítva rugózáskor a független elmozdulásukat. Az első futóművel együtt kerül beépítésre a kormányszerkezet és a kormánykerék, valamint az azokat összekötő 2 kardáncsuklós kormánytengely.
Folytatás következi az ünnepekben !
Úgy gondoltam, hogy jobb, ha itt folytatom, így egyben lesz a teljes dokumentáció. A Karácsonyon túl vagyunk, ismét elővettem a 8448-ast és holytattam azt:
Negyedszer a 5+R fokozatú váltóművet raktam össze. A váltót működtető kar akkor kerül a helyére, amikor a váltót az autóba illesztjük, ugyanis az a tengely, amelyiken a váltókar mozog jobbra-baklra, a váltó rögzítésében is funkciót kap, így azt kell utolsónak a helyére rakni.
Az alább található fotógalériában a teljes építés részletesn fotodokumentálva van, itt csak a fő egységek kész állapotát mutatom be, itt látható a váltó:
A motor készült el utolsónak a fő szerkezeti részek közül, mielőtt a karosszériának nekilátnék.
Elérkezett az ülések és a műszerfal megépítése, szép kontrasztosak ezek a fehér ülések, és szerintem a formájuk is nagyon el van találva úgy, hogy gyakorlatilag kizárólag alap stud nélküli elemekből épülnek fel:
A műszerfal nem túl részletes, de minimálisan elegendő a felépítményre egyébként jellemző "levegős" megoldás mellett:
Végül a karosszéria is megépült, mivel ez elég "levegős", jó belátást enged az egyébként nagyon szépen kidolgozott futóművekhez, kormányszerkezethez, váltóhoz és a nyomaték átvitelhez és a V8-as erőforráshoz. Burkolat mentes jellege ellenére nagyon jól kontúrozza a jármű formavilágát:
Itt most az alap karosszéria kivitelig jutottunk el, innentől ágazik szét az összerakási utasítás a különféle modellek megépítése felé. Én a Kabrio változatot készítettem el, amelynél a tetőt kézzel hajthatjuk hátra, majd egy kis pöcök megnyomását követően egy rugós-pneumatikus munkahenger szép lassan kiemeli azt és ráhajtja az utastérre:
Érdemes megnézni a működését, mert ez is nagyon elegánsra sikerült:
Ebbe az autóba SBrick vezérlés és motorizáció került beépítésre, annak naplója is megtalálható itt a kockashop.hu oldalon, akit érdekel a motorizáció részletes ismertetése, az kattintson ide, érdekes részletekbe kap bepillantást!
2014-12-24 - 2015-03-04.
2014 december 23, 21:13