4404 Designer F1 autó II.
Az első részben a pilótafülke építéséig jutottam, így néz ki, amikor a helyére kerül az autón:
Itt már látható a gyönyörű forma, a hűtők a beömlők rejtett mélységében, az első futómű merevítői, nem véletlenül hátulról támasztanak, hiszen fékezéskor óriási erők hatnak az első futóművekben. A pilóta feje fölött megvan a V10-es légbeömlője is, felette a telemetria antennája, csodálatos részletek ezek is. Kicsit a motorokról, hátha érdekel valakit :-) V10 turbó nélkül, magas fordulaton, de miért is ? Adott (versenykategóriához tartozó) lökettérfogatból hogyan lehet erőt kicsikarni ? Vagy turbóval emelem a töltés mennyiségét, de a turbó motor igen macerás ott, ahol a fordulat még csak nem is közelít a statikushoz, hiszen rengeteget váltanak, ilyenkor, a turbónak követnie kell a motor fordulatát, de ebben van késedelem, így a turbó mindíg lemarad, vagy túltölt, ez nem jól szabályozható. Ha nem turbó, és limitált a henger térfogat, akkor csak a fordulatszám emelése ad lehetőséget adott idő alatt több üzemanyag elégetésére, így nagyobb teljesítmény elérésére. Persze a szívócső és a kipufogó külön aerodinamikai rendszer.
Egyébként olvastam Nathanael Kuipers-ről, hogy ipari formatervezőként végezte tanulmányait, ezt az autót látva jól leszűrődik számomra, hogy valóban olyan embert alkotta, aki műszaki szemszögből építette fel a járművet úgy, hogy minden eleme logikus, valóságban funkcionálót modellez. Azt azért fontos leírnom, hogy ez inkább makett, mint modell, azaz a guruláson kívül nincsen működő funkciója, de nem is lehet, hiszen az alap készletben is csak a futómű rugózását valósították meg, a kormányzást nem, így az alkatrész bázis itt sem támogatta a működő funkciókat, de a forma hibátlan lett! A hátsó futómű modulja a következő, amit megépítettem:
Itt is erős lengőkarokat látunk, azért kell, mert óriási toló erő ébred a kerekekben, ami csavaró nyomatékként jut a kerekek tengelyére, és tolóerőként jelenik meg a futóműben, ezeken a lengőkarokon tolja a teljesítmény az egész járművet, és fékezéskor itt is megjelenik az ellenkező irányú erőhatás. Alul, a képen felül (fejjel lefelé van a modul fotózva) az a sárga lehet a kipufogó, a két, normálisan lengőkat alkatrész a képen alul, a valóságban felül a hátsó szárny erőbevezetési konzolja, ez is zseniális műszakilag, hiszen a hátsó szárnynak közvetlen mechanikai kapcsolata kell legyen a hátsó futóművel, hiszen oda kell továbbítani az aerodinamika miatt keletkező leszorító erőt. A hátsó szárny alább látható:
Ez is teljesen korrekt műszakilag, hiszen kell egy optimális magasságban elhelyezett aerodinamikai szárny forma, olyan magasságban, ahol a karosszéria előbbre lévő magas elemei nem keverik meg az áramló levegőt, ezt a szárny két oldalán függőlegesen levezetik, majd bekötik egy alsó áthidalóba, amely középen átadja a leszorító erőt a futóműnek. Minden elkészült, akkor jöhet az összeépítés. A modulosság szemléltetésére szétkaptam a megépített autót, hogy gyorsan lefotózzam az összeállítását a napló és annak olvasói kedvéért:
És ilyen összerakva:
Ezek az elemek maradtak:
Amikor átlapoztam a készlet füzetét, láttam meg, hogy van benne egy F1 alternatíva fotója is, azon elmélkedtem, hogy vajon Nathanael ezt nézegethette, amikor nekilátott az építésnek ? Ha igen, akkor nem igazán sikerült neki fotó alapján építeni, valamit eltévesztett:
A méret illusztrálása érdekében egy kézben tartott fotót is kattintottam:
A galéria részletesen mutatja az építést, a modulosat is, ezért ajánlom mindenki szíves figyelmébe.
Köszönöm, hogy elolvastad!
2016-08-04
2016 augusztus 4, 14:37