4404 Designer F1 autó
Kicsit lassan haladtam ezzel az autóval, ennek az volt a fő oka, hogy nagyon-nagyon jó volt építeni ezt az alternatívát. A 4404 készlet megvásárlását követően kezdtem el részletesen utána olvasni a neten, és meglepetésként fedeztem fel Nathanael Kuipers Forma 1 alternatíváját, amely egy mestermű!
Az építés érdekes volt, az autó moduláris, nagyon egyedi az építési technikája, mivel ez a jármű egy igazi különlegesség, nem tudtam 30 fotóba tömöríteni a lényegét, ezért két napló készül róla. Az elsőben az autó alapjának, légbeömlőinek és pilótafülkéjének megépítése fér bele, a másodikba a hátsó futómű és hátsó szárny, valamint a modulok bemutatása történik. Ide kattintva lehet letölteni az összerakási útmutatót, mindenkinek ajánlom, mert csodás módszerek vannak integrálva ebbe az autóba és a leírásommal párhuzamosan érdemes bele-bele nézni!
Az építést az autó alaplemezével indítjuk, jó masszív a része ez az autónak, de szükség is van rá, mivel a hatalmas modulok néhány studdal (!!) kapcsolódnak csak egymáshoz, így a stabilitáshoz nem képesek hozzájárulni:
Bizonyos alkatrészek színe meglepő, például a transclear 1x2-es kockák a légbeömlők alsó részén, de ez egy alternatíva, adott alkatrész bázisból építkezni nem egyszerű, ennek ellenére ezen a modellen látható helyre tett alkatrészek esetében semmilyen kompromisszumos megoldás nem vehető észre. Megkockáztatom, hogy ez a F1 autó tökéletesebb mint az alap készlet fő modellje, pedig az is csodálatos. Majd ha azt is megépítem, akkor érdemben is össze fogom tudni hasonlítani, egyenlőre csak megérzést írok e téren.
Érdemes megnézni a részleteket, a versenyautó szárnyai leszorító erőt generálnak a légáramlást kihasználva, ez az erő a gumik jobb tapadását segítik elő, mert a jó gyorsulásnak és kanyarodó képességnek feltétele a jó aszfalt-gumi kapcsolat. Ezt alapból a jármű tömege idézi elő, de a tömeg a gyorsulásnak és a kanyarodási képességnek is ellensége, így a versenyautóknál a légáramlást használják fordított logikával, mint a repülésnél: itt az erő vektora lefelé nyomja a szerkezetet. Nagy erőket húzott rudakkal lehet átvinni (ez esetben nincs kihajlás, kicsi keresztmetszet is elég), és nézzétek csak az első szárnyak autóhoz erősítését, hát ez a részlet is tökéletes:
A légcsatornák moduljai az autó belseje felől épülnek az autó külseje felé, nagyon érdekes, ahogy az autóban a több irányban épített részek(modulok) tökéletesen illeszkednek egymáshoz:
A F1 autók teljesítménye igen magas, jó közelítés a példa kedvéért az 500 kW, sajnos a F1 autókat is az a primitív belsőégésű motor hajtja, amit az I világháború idejére már olyan üzembiztossá tettek, hogy repülni is lehetett velük, így ezek hatásfoka is kb 33 %-os, mint a Trabanté. Képzeljétek, ha a számítástechnika is így fejlődne, mint az autók motorjai, még mindíg szobányi Computereken írnánk a naplókat és fotókat nem is lehetne csatolni, mert az internet postai borítékokban küldött lyukkártyákkal működne :-D Szóval ez az 500 kW-os ős erőgép, amikor padlógázon mennek vele, termel 1 MW (!) hulladék hőt , miközben leadja az 500 kW tengely teljesítményt (összehasonlításképpen egy családi házat 25 kW-os kazán fűt, és szerintem 24 órából -20 C mellett maximum 10 órát megy naponta, ami azt jelenti, hogy 250 kW-ot fogyaszt 24 óra alatt egy családi ház) Visszatérve e tekintélyes hőmennyiséghez, azt el kell vezetni az autóból úgy, hogy az óriási teljesítményű hűtő ne legyen látható, aerodinamikailag az autót sokkoló, ezért kell a két légbeömlő az autóra, amely építését tekintve ismét csak tökéletes, még a hűtők rácsozott struktúrája is megjelenítésre került:
A hátsó fékekre nem áramolhat ez a forró légtömeg, hiszen van annak saját hőtermelése, amikor az autó gyorsulását meghaladó lassulási teljesítményt szolgáltat, szerintem itt kerekenként beszélhetünk kb 500 kW-ról, ezért a légcsatorna bevezeti a levegőt a kerekek közé. A beömlők burkolata a pilótafülke részeként kerül a helyére:
Érdemes figyelni a fülke rész építési technikájára, az autó hátuljától az eleje felé épülnek a kockák egymásra, ennek köszönhetően kompromisszumot nélkülöző kasztni-forma az eredmény.
A galériában végigkövethető az építés.
Köszönöm, hogy elolvastad, a folytatáshoz kattints ide!
2016-08-03
2016 augusztus 3, 18:35