42042 Replika + SBrick (+8436)
Sziasztok!!
Gabi vagyok. Dokludi néven tevékenykedek már évek óta a lego-s világban. Kapcsolatom a Lego-val úgy 6 évesen kezdődött még a nyolcvanas években. Akkor még csak pár town és classic space készlettel rendelkeztem a Szüleimnek köszönhetően. Aki áttélte az akkori időket az tudja, hogy micsoda nagy dolog volt (főleg az ára és a ritkasága miatt) birtokolni akár egy készletet is. Minden megváltozott amikor megkaptam az első technic készletemet, amit követett még egy. Fogaskerekek, kormányművek, működő funkciók, stb. Mindent motorizálni akartam és működésre bírni. Építettem hatalmas teherszállító repülőgépet, teherautókat mindent ami akkor érdekelt. Azután jött a mindenki által ismert „dark age” és a velejárói: autók, csajok, bulizás. A játék háttérbeszorult évekig.
Úgy 15-17 évvel később 2010 körül interneten böngészve megláttam a 8297-es technic készletet. Majd hanyatt estem a fejlődésen amin átment a Lego. Egyből elfogott megint a régi építési vágy ami azóta is tart. Több saját építmény után kipróbáltam magam egy másik területen. Ez pedig a „reverse engineering”. Magyarra fordítva visszamodellezést jelent. A még meg nem jelent technic készleteket építem meg a meglévő alkatrészeimből pár netes kép és videó alapján, törekedve a legjobb másolásra. Legelső szárnypróbálgatásom a 8110 Unimog volt amit még sok készlet követett idáig. Az idei építményeim közül a két legbonyolultabb az augusztusi megjelenésű 42042 és 42043.
Az Sbrickről a kiváló reklámkampányának köszönhetően 2014-ben hallottam először. Nagy várakozással vártam mert kíváncsi voltam, hogy mit tudnak kihozni a témából a magyar tervezők. Szerencsére a világhírű lego építők kaptak belőle tesztelésre és rendesen be is mutatták a youtube-os csatornáikon. Így azért volt már fogalmam, hogy mire is számítsak. Csak a szoftveres részétől féltem egy kicsit.
Nagy potenciát látok a termékben hiszen a rádiós irányítása révén sokkal jobb vezérlés oldható meg vele mint az infrással. Persze picit időigényesebb emiatt is mert üzembehelyezés után még vár ránk egy kis kalibrálás a profilban. De megéri. Külön poén, hogy nemcsak technic szettekbe építhető hanem pl vonatos szettekbe is vagy olyan más témájú lego építményekbe amiket motorizált funkcióval látunk el.
Pár kép a csomagról és magáról a kockáról:
Nézegetve a kockát feltűnt, hogy nincs rajta semmi "márkajelzés". Kicsit fura ez számomra de lehet, hogy előszériás kocka fordult meg nálam és még arra nem tettek.
A beüzemelés hardveres része egyszerű volt. A gyári infravevőhöz hasonlóan kell beépíteni de itt nem két funkció vezérelhető hanem négy. Építés közben fel se tűnt, hogy nem lego által gyártott alkatrésszel dolgozok. Hibátlanul csatlakozik a gyári elemekhez. A szoftveres részével azért az elején megküzdöttem. Regisztrálnom kellett az Sbrick közösségi oldalára és ott tudtam letölteni a profilkészítőt. A számítógépén megcsinálja az ember az építményének megfelelő profilt amit később a telefonra telepített program segítségével le tud tölteni és abból irányíthatja a működő funkciókat. A profilkészítőben teljesen személyre tudjuk szabni a vezérlőfelületet. Variálható a háttér, a kezelő gombok és csúszkák kinézete, érzékenysége, stb. A második nekifutásra már pár perc alatt végeztem egy újabb profillal. Szóval ez is megszokás kérdése.
Sbrick teszt
Sokat gondolkoztam, hogy milyen szerkezetbe építsem be a kockát. Bújtam a netet, hogy mibe is építgették be idáig, így 2 dolog miatt döntöttem az alábbi 42042-es replikám mellett. Az első az, hogy össze volt rakva. Mivel nálam 2-3 építményen kívül mindig mind el van bontva így ez kézenfekvő volt. A másik az volt, hogy mivel még nem jelent meg a szett így valószínűleg én motorizálom elsőnek. Ez végül is félig igaz mert 1 motort tartalmazni fog a szett de az csak egy ötletes 4-es váltószerkezet segítségével manuális módon fogja meghajtani a funkciókat.
Bővebben itt tudtok olvasni az alap 42042 replikámról:
http://kockashop.hu/epitesi-naplok/profi/lego-technic-42042-lanctalpas-daru-4809
Átalakítás, Beépítés:
Na én ezt a komplett váltó szerkezet kaptam ki mindenestül és ide kerül beépítésre a motorok egy része. A bal oldali „m”-es motor lassítva hajtja meg a darukar fel-le mozgatását szolgáló áttételt. A jobb oldali motor a felépítmény (torony) forgatásáért felel.
A kiszerelt alkatrészek:
Itt még a kocka csak be volt rakva a próbálgatás miatt.
A gyári „L”-es motor maradt a helyén (a forgózsámoly bal oldalán) és feladata a lánctalpak meghajtása. Mivel megszűnt a váltó így közvetlen áttételen keresztül teszi ezt meg. Ezen sikerült gyorsítanom az alap replikához képest mert döcögősen ment. Így már sokkal gyorsabb lett a daru előre-hátra mozgatása.
A forgózsámoly jobb oldalára került a negyedik motor ami egy „M”-es motor lett. Ez felel a kötélen lógó markolókanál fel-le mozgatásáért. Azért maradt két manuális, gyári funkció a gépben. Az egyik a markolókanál nyitás-zárása, illetve a vezetőfülke mozgatása.
A motorok elhelyezése után következett az Sbrick beépítése. Az egykori váltóházban még maradt elég hely a kockának és az elektromos kábeleknek. Itt már fixen volt beépítve a kocka.
Végezetül már csak pár apró dolog maradt hátra. A két váltókart kiszereltem a "motorháztetőből”, illetve visszaszereltem a gyári helyére a normál elemtartót és az oldalsó takarópaneleket. Csatlakoztattam az áramforráshoz a kocka tápkábelét és kész is lettem a gépezettel.
Ezután következett a profilkészítés és annak beüzemelése. Minimális követelmény a 4.3-as szériájú Android így mivel tudja a telefonom így ez is adott volt. Az androidos klienst a Play Áruházból kellett letöltenem és telepítenem a telefonra. A regisztrált felhasználói adatok megadása után a kocka keresése után kapcsolódott hozzá a teló. A profil kiválasztása után még az Sbrick-hez csatlakoztatott 4 motor forgási irányát és feladatát kellett beállítani. Ezután jöhetett a móka.
Videó:
Kiértékelés:
- Ötlet: Szenzációs találmány. Mivel telefonja majdnem mindenkinek van így kézenfekvő volt, hogy mikor fogják a legoval kombinálni. A szabadabb szabadtéri játékhoz kötelező darab a Bluetoth-os nagyobb hatótáv (50-100 méter) és a fényre való érzéketlensége miatt. Illetve akadály mögött is irányítható még akkor is ha nem látják egymást a telóval. Még szoftveresen vannak gyengéi de megérdemli a 10 pontot.
- Bonyolultság: A beépítésével semmi gond nincs. Kisebb mint a gyári infravevő így könnyebb az elhelyezése. Ötletes a kábelek csatlakozóinak kialakítása a kis dobozon. Az irányítás nagyban telefonfüggő. Előnyben vannak a nagyobb kijelzővel rendelkezők. 10pont
- A mobil applikáción: még van mit finomítani. A kezdeti botladozások után már reflexből vágja a felhasználó, hogy mit hol talál. Ugyan ez a helyzet a profilkészítővel. Többször kell a telefonra letörlteni és próbálgatni mert a számítógép monitorán nem adja vissza a kezelőfelület használhatóságát (pl nálam a csúszkák kicsik lettek a telón elsőre). 8 pont.
- Support: Az Sbrick honlapja alapból angol nyelvű de mivel magyar csapat csinálja így ha magyarul érdeklődsz akkor az admin magyarul válaszol. Amúgy szokni kell egy kicsit de egy kis idő után már eligazodtam itt is. Érdekes volt, hogy a profilszerkesztő csak Chrome alatt működött. Firefox alatt hibát írt ki. 8 pont.
- Játékélmény: a függetlenebb és újszerűbb irányítás okozta a legnagyobb élményt. Valahogy finomabban lehet a motorok fordulatát szabályozni. Átmenet nálam a két gyári távírányító között. Azoknak nem csak előnyei de hátrányai is voltak. Az Sbrick nálam inkább azok előnyeit vitte tovább. Én is csak szoftveresen tudnék egy kicsit belekötni de azon még biztos fognak javítani a tervezők. Jó úton haladnak. 9 pont.
- Összegzés: Az Sbrick beszerzése költségesebb meg nem is mint a gyári lego irányításé. Maga a kocka ára kb 2 infra ára de agyanazt tudja is. Sőt!! A telefonba nem lehet belekötni mert manapság a felhasználók nagy részének van okostelefonja. Pl az androidos 4.3-as követelmény meg pár hónap, egy év és elterjedtebb lesz. A gyári irányításhoz még kell viszont távirányító főleg úgy, hogy aki komolyan akar technicezni annak minkét fajtával kell rendelkezni az eltérő követelmények miatt. Annak akinek még nem nagyon van technic-es Power Functionos tapasztalata annak viszont nagyon nagy élményt jelent az Sbrick megjelenése. Főleg a mai kor mobilfüggő gyerekei fognak igazán örülni neki. Nekem mivel már sokéves tapasztalatom van technic-es dolgokkal inkább a racionális előnyei miatt tetszik. Például 2 infra helyett alkalmazható egy kocka. Tehát több hely marad egyébb dolgokra. Nem kell látható helyre beépíteni. El lehet dugni például egy city-s vonat zárt belsejébe mert rádiósan kommunikál a telóval. Nem csúnyítja el az építményt.
Változtatást nem eszközölnék rajta mert szerintem úgy jó ahogy van. Van még benne potenciál. Szerintem a fejlesztőknek vannak vele kapcsolatban további ötleteik.
Összesen 45 pont. Tőlem megkapja az AJÁNLOTT matricát. (vagy ez nem az a honlap ;-) Bocsi)
UI: Mivel maradt még a tesztelére kapott időből így összedobtam még egy ráadás szettet. Nem akartam másik építményként külön felrakni így gondolom kiegészítésként ide írok róla.
A 2004-es kiadású 8436-ra esett a választásom. A készlet érdekessége ugyanaz mint a 8110 Unimogé. Nincs „B” variáns hanem adott egy kamion amire három féle pneumatikus felépítményt szerelhetünk. Én az autómentőre szavaztam de tettem bele egy kis csavart. A pneumatika kimaradt és kapott a szerkezet 2 „M”-es motort két kicsi actuatorral. Az egyik a darukar emeléséért míg a másik a kerékemelő mozgatásáért felelős. A két motor egymás alá került. A felépítményt 4 pin tartja a helyén. Illetve az elektromos kábelek amik még hozzákötik az alvázhoz.
A kamionba meghajtásként beépítettem persze lassítással egy „L”-es motort. Természetesen meg kellett erősítenem a differenciálmű körül az alvázat mert kattogással hálálta meg az áttétel a hirtelen irányváltást. A V6-os kamumotor hajtása maradt a régi így az is működik menet közben.
A kormányzásért egy szervomotor a felelős. Itt viszont gyorsítani kellett az áttételen a motor 90 fokos kitérési szöge miatt. Így már megfelelő lett a kormányzott kerekek fordulási szöge. Szerencsére a fülkén minimális átépítésre volt szükség a motor beépítéséhez. A fülke billentése is maradt a gyári így csak két piros pin-t kell kihúznunk a fülke hátsó alsó részénél és nyitható is a fülke, hogy lássuk a kamumotort.
Az áramellátásért egy AAA elemtartó felel a bal oldalon. A jobb oldalra került az Sbrick. Sajnos a gyári oldalsó takaró paneleket ki kellett cserélnem mert nem fért mögéjük az elektronika.
Összerakva így néz ki a szerkezet:
A profilban ennél a szettnél már rendesen működött a kormányzásért-hajtásért felelős joystick. Hibátlanul vezérel az Sbrick két motort egyszerre. A 42042-nél nem tudtam kipróbálni mert az nem tud kanyarodni csak előre-hátra megy. De ennél nagyon jól irányítható volt a kormányzás és a hajtás egyszerre.
Videó:
Na hirtelen ennyit gondoltam. Remélem tudtam segíteni a döntésben aki még gondolkodik az Sbrick beszerzésén.
További jó legozást!!
Köszönöm a figyelmet!!
2015 június 7, 19:26