Technic 8082: trójai fanyúl
HSzabi révén már tudni lehet, a Technic 8082 készlet párját ritkítja, többek között csodás targonca építhető belőle. Fiamnak is megvan ez a szett, és szerette volna, ha a heti Technic csodák feladaton elindítjuk a szett egy másik modelljét.
Ő húsvétra kapta ezt a készletet, némi irónikus felhanggal. A 459 elemes 8082-es Multi Control Set-ből ugyanis 4 modell építhető útmutató alapján. A fő modell egy távirányítós autó, ezzel próbálta magát eladni a készlet, de egyrészt azóta az idő már többszörösen meghaladta a Lego első még zsinórosan távirányítható autóját (előbb az infra, aztán az SBrick révén), másrészt Blakbirdtől is kiválóan tudható, az autó nem jól irányítható távolról, szinte képtelen ugyanis egyenesen haladni. A szett titkos fő modellje így a HSzabi által méltán dicsőített targonca lehet. Ott van azonban még a két másik modell, egy repülő és egy állat. Fiam eddig ezt a kettőt rakta össze, ezért tudom, a repülő is nagyon jó. Először azonban az állatot építette meg a készletből, és ezért kapott némi irónikus felhangot húsvéti ajándék volta a szettnek.
Ebből a készletből ugyanis igazi specialitásként a Technic szettek között egy állat, egy macska/kutya vagy inkább nyúl is készíthető (még a 8032 korábban naplózott sárkány/kutyája, vagy a 8456 fiber optic készlet szintén már naplózott szúnyogja jut az eszembe hirtelen társaként). Ez az állat nem éppen a cukiságával hódíthat híveket magának. Blakbird elszörnyedve a robotnyúl kinézete felett, kapásból a Gyalog galoppot idézi a Technicopedián, miszerint “Ez nem egy hagyományos nyúl!” Ez a mondat a vérengző fehér nyúl jelenetében hangzik el, de ugyanolyan megfelelő a modellel kapcsolatban felhozni a film másik nyulát, a hatalmas, 20 láb magas piros kötőfékes fanyulat, amit a francia katonák betolnak a várukba, és amibe Arthurék - elszámolva magukat - elmulasztanak előtte belebújni: hagyományosnak az sem nem hagyományos.
Szóval nem egy kedves robotnyúl ez a modell, de technikailag csodálatos amit tud, Blakbirdnek abszolút igaza van, mikor azt írja, a “macska/nyúl dolog talán nem néz ki szeretnivalóan, de egyedi mechanikai és elektronikus visszacsatolásos rendszere van, ami nem létezik, csak ebben a modellben.”
Fiam tehát elbontotta az összeépített repülő modelljét, és megépítette ezt a fanyulat, hogy versenybe szálljon a heti feladaton. Az építés bemutatása a képekkel az ő munkája.
A modell építése minden díszítéssel és végtaggal meg a fejjel együtt összesen 22 lépésre van bontva az útmutatóban, ebből természetesen néhány moduláris: pár nagyobb részt raknak össze több allépésben.
Építése két nagyobb részre szedhető, a funkcionális fő rész, illetve a nyúl formája (teste, feje és végtagjai) elkészítésére. Az elemtartó persze a test, a törzs alkotórésze lesz.
Építése a funkcionális résszel, az alvázzal kezdődik. Rögtön beépül egy differenciálmű, egy kormányművet tartó elem, így megtudjuk, hogy a nyúl kanyarogni is fog.
A második oldal 3 lépésében a teljes kormányművet építjük meg, az alvázat pedig megerősítjük plate-ekkel. A kormányműben a lapos elemek színe, amiken a fogasléces technic plate csúszik, itt sárga.
Beépítjük a nagy 9 V-os motort, és megépítjük egy csigaáttétel kezdetét.
Most két lépesen át fejjel lefelé dolgozunk. A motorhoz hozzákapcsolunk egy gumis és egy fogaskerekes lassító áttételt, majd egy áramellátó kábelt. A differenciálművet is rákötjük a motor hajtására.
Újra talpra áll a modell, megépítjük az első kerekeket mozgató, kormányzó nyolcas fogaskerék tartóját, amit egy gumiszíjáttétel hajt majd meg. Befejezzük a csigaáttételt, ami egy kis excenterrel egy tengelyt mozgat majd ide-oda.
A csigaáttételhez csatlakoztatjuk a kormányművet, és egy lassító áttéllel hajtott tengelyt is mellé teszünk.
A 15. és a 16. lépés az egyik legbonyolultabb. Beépítünk két polaritásváltót - az egyiket a nagy motor mozgatja az előző bekezdésben említett lassító áttételen keresztül, a másikat pedig most beépítésre kerülő micromotor kapcsolja. Ebben az a tüneményes, hogy a polaritásváltók ennek köszönhetően nem kívülről, a felhasználó álltal lesznek irányítva, maga a modell kapcsolja őket mozgása révén.
Igaz, hogy ezen a képen az építési útmutató által írt változatban van bemutatva a micromotortól irányított polaritásváltó irányítása, de van egy másik kép is ugyanerről a részről. Ezen a fiam által kitalált, gumiszíj nélküli meghajtás látható. A fejlesztést az indokolta, hogy a gumihajtás nem volt elég hatékony, csúszott. Itt kapható még el egy másik csodálatos egyedi ötlet a modellen: mégpedig az, hogy a nagy 9 V-os motor a micromotort kapcsolja be, ami viszont az ő járását fordítja ide-oda.
Ezzel végeztünk az alvázzal és a mechanikával. A test összerakása lényegesen egyszerűbb. Hat allépés a nyúl háta és a farka eleje megépítése, ez lesz majd az elemtartó lábazata. A kép csak az első fontosabb pont elérésekor készült, az 5. allépés után.
Itt rakjuk be az elemtartót, ez lesz a nyúl törzse, díszítésül a téglalap alakra felteszünk két 2x3-as platet.
A nyúl háta felkerül az alapzatra, hátul két 8-as technic kockával rögzítjük, és az elején található két sárga liftarm közé berögzítjük a hátsó excenterek által mozgatott tengelyt. Ez fogja mozgatni a nyúl száját és karjait. Az építési útmutató 46. oldalán a 18. lépésnél, ahol stabillá tesszük a most épített modult, ami az elemtartót tartja, van egy színezési hiba: a kormányzás fogasléces technic plate-je alatti lapos elemeket itt szürkével jelölték, holott beépítésekor még sárgák voltak.
Ez után a fejet készítjük el, önálló modul, 8 allépéssel. Erről megint csak 5 lépés megtétele után van kép. Ezen a száj mozgatását végző részlet látható, alul kicsi sárga fogai látszanak egy kicsit.
A fej teteje külön modulként épül meg, két sárga szemet kap, és hosszú fülei lesznek.
A fej befejezéseként a másik oldalára is teszünk egy mozgató részt, majd ezt a két oldalát összekötjük egy 2x8-as technic plate-el.
A szájában ennek a szervnek a nyitását és zárását okozó irányváltót rögzítjük először a két sárga liftarmhoz. Két hosszú technic gerendával stabilan rögzítjük a fejet, és az elemtartó modullt is.
Utoljára a két karja készül el sárga technic kockákból. Érdekességük a karok mozgatása, melyet nem a várható módon, hanem fordított irányból felhelyezett 5-ös technic plate-ekkel oldottak meg.
Az állat összeépítve előre és hátra mozog kanyarodva, közben karjait támadólag emelgeti, és száját nyitogatja-csukogatja. Blakbird ezért nem hiába figyelmeztetett a Gyalog galoppot idézve: ez nem közönséges nyúl.
A modellről egy videót készítettünk, hogy komplex mozgását meg lehessen nézni.
Köszönjük, hogy elolvastad.
2016 május 8, 17:00