Termékek
keresésmenumenumenu
lego logo
LEGO® készletek
Figurák, ajándékok LEGO® elemek Ajánlott termékek Újdonságok
(+36) 20 242 8992
0 
0 
theme

Igazi csoda - 8082

avatar HSzabi1
126 napló
Feladat alapján (Technic csodák)

Ahogy átgondoltam a technic gyűjteményemet, rájöttem, hogy van egy igazi csodám is, ami számomra nagyon kedves készlet, hiszen 1993-as megjelenésekor a 8082-es már távirányítós volt, igaz vezetékes megoldással, de mégis távirányítós, tele elektromos csemegével. Természetes volt akkoriban, hogy az ilyen "csemegék" 3-4 modell építési útmutatóját tartalmazták, hát e készlet sem kivétel ez alól:

 

 

Mindegyik modell mozog, és nem is akárhogy! Szerintem a legérdekesebb műszakilag a kis Bobcat-targonca, mert ebben a két motor, közülük egyik a Jániosi Marcell által tervezett Mikromotor, 3 funkciót működtet két irányban:

- jármű egyenes előre-hátra mozgatása

- jármű helyben fordulása előre-hátra

- emelőkar mozgatása fel-le

 

Végig vezetlek Titeket a kedvenc modellem építésén, mert ezt a csodát át kell élnie minden technic kedvelőnek, ha csak fényképeken keresztül is, de kihagyni nem szabad!

 

Az alváz olyan össz-kerék meghajtást tartalmaz, amelynél az egy oldalra eső kerekek mindíg együtt forognak, a kormányzás gyakorlatilag a lánctalpasokra hasonlít, azaz a jármű kormányzott tengelycsonk hiányában is képes helyben forogva kanyarodni, az építés ezzel a résszel veszi kezdetét:

 

 

A négy középső fogaskerék vesz részt a meghajtás kapcsolásában, hogy egyszerre minden kerék együtt hajtson, vagy forduljon a jármű úgy, hogy a bal oldali kerekek blokkolnak, a jobb oldaliak előre vagy hátra forognak, miközben a jármű helyben fordul, de ennek vezérlése majd később jön. A soron következő a kis mikromotor beépítése, ami majd a funkció váltást fogja végezni:

 

 

Ezzel az alváz el is készült, ami most jön, az a kis gép lelke, a meghajtó motor egy mozgó kereten, amelyt a kis piros motor tologat előre-hátra, mikoözben annak meghajtó csiga kerekei különféle fogaskerék kombinációkat hajtanak meg, így keltve életre a különböző funkciókat:

 

 

A csúszó meghajtó keret legelső állásában a bal oldali (beépítve az első) csigakerék hivatott blokkolni a bal oldali kerekeket(meghajtást nem kap, ezért gátolja a kerék meghajtó fogaskerék elfordulását), miközben a jobb oldali (beépítve hátsó) tengelyen lévő jobb oldali csigakerék meghajtja a jobb oldali kerekeket, ekkor a jármű helyben forog. A kereten az 5x4-es méretű, nagy fordulatú motor szolgáltatja a funkciók meghajtását:

 

 

A bal oldalra eső fogaslécek segítségével tologatja a keretet a mikromotor, a felső csigakerék tengelye meghajtja az alsó, két csigakerekes tengelyt. A keret középső állásában az alsó két csigakerék egyszerre hajtja a két oldali kerekeket, akkor a jármű egyenesen halad előre vagy hátra. A felső csiga kerék a keret hátsó állásában hajtja a targonca emelő szerkezetét további két lassító fokozaton keresztül fel vagy le, ilyenkor a kerekek nincsenek meghajtva, sőt ekkor fékezve vannak a bal oldali kerekek, hogy a jármű ne gurulhasson el. Itt már a keret is a helyére került:

 

 

Hogy láthassuk, melyik funkció aktív, van egy ábrasor a jármű tetején és egy tengely szolgál mutatóként, mely a kereten lévő motorra van rögzítve, így annak előre-hátra mozgása az aktív funkció jele mellé igazítja a sárga jelzőt. Szerintem ezeknek a különleges megoldásoknak a sora teszi csodává ezt a mindössz 459 (!!) elemből álló készletet, amely bizonyítja, hogy nem kell 2000 alkatrész egy leleményes, több modelles készlet mevalósításához:

 

 

Lássuk, hogyan is végzi a dolgát a hajtómű:

 

 

Ekkorra már a targonca is formát ölt, igaz, hogy ez a modell az elektromos-mechanikus funkciókról szól, ennek ellenére egy elfogadható megjelenésű targoncát kapunk végeredménynek, hamarosan az emelő szerkezet is megépül:

 

 

 

 

A szerkezet irányítását egy jól kézbe fogható kapcsoló szerkezettel végezhetjük, egy korabeli elemtartón kap helyet két polár váltó kapcsoló, ez a kapcsoló szintén ritkaság, egyikkel a funkció váltást végezhetjük, a másikkal pedig az egyes funkciókat vezérelhetjük két irányban:

 

 

Végül megépíthetjük az emelő karokat és a targonca villáját, amelyet a mechanikája a fel-le mozgás során mindíg vízszintesen tart, most már tényleg megvan a targonca kinézet:

 

 

A gépet az irányítóval két kábel köti össze, könnyen kezelhető, nagyon leleményes kis modellt kaptunk, amely szórakoztató mind mechanikai, mind elektronikai felépítés szempontjából. A komplett készlet, dobozzal, tálcával BrickLinken 23 ezer forinttól vehető meg, én hiányosan, kipótolva kevesebb, mint feléből hoztam össze, igaz, dobozom nincs hozzá :-(

 

Egy kicsit azért bele kontárkodtam a konstrukcióba, hogy hű legyek önmagamhoz, mert egyetlen dolog nem tetszik nekem a targonca esetében, konkrétan, hogy forduláskor a bal oldali kerekek blokkolnak, és csak a jobb oldaliak hajtanak előre-hátra, így a kanyarodás olyan oldalazós. (Animáció forrása: Blakbid's Technicopeia) Ahogy körülnéztem a maradék alkatrészek között, láttam, hogy a változtatás elvégezhető ezen elemek felhasználásával, ez nagyon jó hír, akkor rajta!

Szerencsére az emelő villa felső helyzetében a fülkét felnyitva, majd a funkció vezérlő mikromotort előre bekapcsolva a hajtómű szépen kivehető a komplett járműből, ez megkönnyíti az átalakítást. Emlékeztek, írtam, hogy az egyik csiga kerék nincs meghajtva, ez blokkolja a kerekeket, én ezt tettem meghajtottá, egy fogaskerék pár eleve garantálja az ellentétes forgásirányt, így a helyben forgást is:

 

 

Amikor kipróbáltam, kiderült, hogy az egy meghajtó szíj elcsúszik amikor a jármű helyben próbál megfordulni, így kicsit erősítenem kellett ezen a meghajtás részen:

 

 

És akkor megmutatom, hogy hogyan működik az én kormányzásom és a jármű összes funkciója:

 

 

A 4 modell közül ezt és a távirányítós autót építettem össze ezidáig, ha sorra kerül a többi modell is, majd megosztom Veletek!

 

Köszönöm, hogy elolvastad!

 

2016-05-07

Igazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csodaIgazi csoda

2016 május 7, 10:28