Igazi csoda - 8082
Ahogy átgondoltam a technic gyűjteményemet, rájöttem, hogy van egy igazi csodám is, ami számomra nagyon kedves készlet, hiszen 1993-as megjelenésekor a 8082-es már távirányítós volt, igaz vezetékes megoldással, de mégis távirányítós, tele elektromos csemegével. Természetes volt akkoriban, hogy az ilyen "csemegék" 3-4 modell építési útmutatóját tartalmazták, hát e készlet sem kivétel ez alól:
Mindegyik modell mozog, és nem is akárhogy! Szerintem a legérdekesebb műszakilag a kis Bobcat-targonca, mert ebben a két motor, közülük egyik a Jániosi Marcell által tervezett Mikromotor, 3 funkciót működtet két irányban:
- jármű egyenes előre-hátra mozgatása
- jármű helyben fordulása előre-hátra
- emelőkar mozgatása fel-le
Végig vezetlek Titeket a kedvenc modellem építésén, mert ezt a csodát át kell élnie minden technic kedvelőnek, ha csak fényképeken keresztül is, de kihagyni nem szabad!
Az alváz olyan össz-kerék meghajtást tartalmaz, amelynél az egy oldalra eső kerekek mindíg együtt forognak, a kormányzás gyakorlatilag a lánctalpasokra hasonlít, azaz a jármű kormányzott tengelycsonk hiányában is képes helyben forogva kanyarodni, az építés ezzel a résszel veszi kezdetét:
A négy középső fogaskerék vesz részt a meghajtás kapcsolásában, hogy egyszerre minden kerék együtt hajtson, vagy forduljon a jármű úgy, hogy a bal oldali kerekek blokkolnak, a jobb oldaliak előre vagy hátra forognak, miközben a jármű helyben fordul, de ennek vezérlése majd később jön. A soron következő a kis mikromotor beépítése, ami majd a funkció váltást fogja végezni:
Ezzel az alváz el is készült, ami most jön, az a kis gép lelke, a meghajtó motor egy mozgó kereten, amelyt a kis piros motor tologat előre-hátra, mikoözben annak meghajtó csiga kerekei különféle fogaskerék kombinációkat hajtanak meg, így keltve életre a különböző funkciókat:
A csúszó meghajtó keret legelső állásában a bal oldali (beépítve az első) csigakerék hivatott blokkolni a bal oldali kerekeket(meghajtást nem kap, ezért gátolja a kerék meghajtó fogaskerék elfordulását), miközben a jobb oldali (beépítve hátsó) tengelyen lévő jobb oldali csigakerék meghajtja a jobb oldali kerekeket, ekkor a jármű helyben forog. A kereten az 5x4-es méretű, nagy fordulatú motor szolgáltatja a funkciók meghajtását:
A bal oldalra eső fogaslécek segítségével tologatja a keretet a mikromotor, a felső csigakerék tengelye meghajtja az alsó, két csigakerekes tengelyt. A keret középső állásában az alsó két csigakerék egyszerre hajtja a két oldali kerekeket, akkor a jármű egyenesen halad előre vagy hátra. A felső csiga kerék a keret hátsó állásában hajtja a targonca emelő szerkezetét további két lassító fokozaton keresztül fel vagy le, ilyenkor a kerekek nincsenek meghajtva, sőt ekkor fékezve vannak a bal oldali kerekek, hogy a jármű ne gurulhasson el. Itt már a keret is a helyére került:
Hogy láthassuk, melyik funkció aktív, van egy ábrasor a jármű tetején és egy tengely szolgál mutatóként, mely a kereten lévő motorra van rögzítve, így annak előre-hátra mozgása az aktív funkció jele mellé igazítja a sárga jelzőt. Szerintem ezeknek a különleges megoldásoknak a sora teszi csodává ezt a mindössz 459 (!!) elemből álló készletet, amely bizonyítja, hogy nem kell 2000 alkatrész egy leleményes, több modelles készlet mevalósításához:
Lássuk, hogyan is végzi a dolgát a hajtómű:
Ekkorra már a targonca is formát ölt, igaz, hogy ez a modell az elektromos-mechanikus funkciókról szól, ennek ellenére egy elfogadható megjelenésű targoncát kapunk végeredménynek, hamarosan az emelő szerkezet is megépül:
A szerkezet irányítását egy jól kézbe fogható kapcsoló szerkezettel végezhetjük, egy korabeli elemtartón kap helyet két polár váltó kapcsoló, ez a kapcsoló szintén ritkaság, egyikkel a funkció váltást végezhetjük, a másikkal pedig az egyes funkciókat vezérelhetjük két irányban:
Végül megépíthetjük az emelő karokat és a targonca villáját, amelyet a mechanikája a fel-le mozgás során mindíg vízszintesen tart, most már tényleg megvan a targonca kinézet:
A gépet az irányítóval két kábel köti össze, könnyen kezelhető, nagyon leleményes kis modellt kaptunk, amely szórakoztató mind mechanikai, mind elektronikai felépítés szempontjából. A komplett készlet, dobozzal, tálcával BrickLinken 23 ezer forinttól vehető meg, én hiányosan, kipótolva kevesebb, mint feléből hoztam össze, igaz, dobozom nincs hozzá :-(
Egy kicsit azért bele kontárkodtam a konstrukcióba, hogy hű legyek önmagamhoz, mert egyetlen dolog nem tetszik nekem a targonca esetében, konkrétan, hogy forduláskor a bal oldali kerekek blokkolnak, és csak a jobb oldaliak hajtanak előre-hátra, így a kanyarodás olyan oldalazós. (Animáció forrása: Blakbid's Technicopeia) Ahogy körülnéztem a maradék alkatrészek között, láttam, hogy a változtatás elvégezhető ezen elemek felhasználásával, ez nagyon jó hír, akkor rajta!
Szerencsére az emelő villa felső helyzetében a fülkét felnyitva, majd a funkció vezérlő mikromotort előre bekapcsolva a hajtómű szépen kivehető a komplett járműből, ez megkönnyíti az átalakítást. Emlékeztek, írtam, hogy az egyik csiga kerék nincs meghajtva, ez blokkolja a kerekeket, én ezt tettem meghajtottá, egy fogaskerék pár eleve garantálja az ellentétes forgásirányt, így a helyben forgást is:
Amikor kipróbáltam, kiderült, hogy az egy meghajtó szíj elcsúszik amikor a jármű helyben próbál megfordulni, így kicsit erősítenem kellett ezen a meghajtás részen:
És akkor megmutatom, hogy hogyan működik az én kormányzásom és a jármű összes funkciója:
A 4 modell közül ezt és a távirányítós autót építettem össze ezidáig, ha sorra kerül a többi modell is, majd megosztom Veletek!
Köszönöm, hogy elolvastad!
2016-05-07
2016 május 7, 10:28