Kommunikálni a kockák segítségével
A Block Bus egy mobil tanulási központ, amit Amy Eleftheriades alapított. Feladata, hogy kommunikációs terápiával segítse a vidéki területeken élő gyermekeket.
Az építőjátékok segítségével a gyermekek szociális és kommunikációs gyakorlatra, tudásra tehetnek szert.
Caryn, az egyik segítő épp egy jelenetet alakít ki, amiben a cápákkal hemzsegő tengeren kell átjutni. "Egy gépet építek, bármit építhetek" mondja Oliver, aki mindenkinek bemutatja az épített legóját. Oliver egy motorcsónakkal készül nekivágni az útnak, amin három figyelemelterelő kilövő is található. Az egyik halakat lő ki a cápákra, a másik hálóval fogja el őket, a harmadik pedig a biztonságos áthaladás után egy hálóbontó szérumot lő ki, így a cápák folytathatják életüket.
Ez az első olyan alkalom, amikor Amy, Jordan és Oliver felszállt a Block Bus-ra, és szerintük ez az egész egy nagy guruló játszótér. Az építőkockákon kívül a gyermekek találnak még maguknak például plüssöket és a világítást is úgy alakították ki, hogy nyugalmat árasszon az egész busz. A gyerekek kényelemben érzik magukat, miközben Caryn arra kéri őket, hogy építsenek egy tornyot. "Az utasítás ugyanaz, az eredmény mindig más, de így van ez rendjén, mindannyian máshogy gondolkodunk", mondja Caryn elnézve a három gyermek alkotását.
A Block Bus-t is üzemeltető szervezet, az Alpha Inclusion LEGO-terápiát használ arra, hogy segítse a kommunikációs képességeit és szociális viselkedését az 5-16 éves korosztálynak, vagy kisebb csoportokban, vagy akár teljesen személyre szabottan. A LEGO-terápia ötlete az Egyesült Államokból származik és eleinte csak autista gyermekek segítésére használták, de manapság egyre elterjedtebb.
Jelenleg Anglia keleti részére koncentrál a Block Bus, kapcsolatban van több tucat iskolával és még többel dolgozott, hogy megfelelő segítőket képezzen ki. Általában helyi eseményeket és fesztiválokat is meglátogatnak.
Az alapító, Amy Eleftheriades bő 20 éve hasonló területen dolgozik. "Az évek során azt vettem észre, hogy bizonyos gyerekeken a LEGO kifoghat, ezért még könnyebb szinten kell kezdeniük. Néhány gyerek nem feltétlen olyan ügyes, ezért feltérképezzük az érdeklődésüket és így próbálunk velük kapcsolatba lépni." Ehhez sokszor használnak például agyagot, vagy egyéb játékokat.
Az Alpha Inclusion a St. Michael's iskolával már bő egy éve dolgozik együtt. A szoros munkakapcsolat hozzájárul ahhoz, hogy jobban megértsék az egyéni igényeket, kiképezzenek és tanítsanak segítőket, akik ezáltal képesek a Block Bus munkáját újraalkotni.
"Minden mögött a gyerekek jóléte és egészsége húzódik", mondja Mrs Helen McCarney, aki már 15 éve tanít itt. "Ha ezt nem értjük meg, a gyerekek nem tudnak tanulni."
A LEGO-terápia könnyen elérhető és nem csak az autizmuson segíthet. McCarney elmondja, hogy a játék közben könnyebben megnyílnak a gyerekek és többet beszélnek a problémájukról. Az Alpha Inclusion foglalkozik egyébként kirekesztett gyermekekkel is. Elmesélnek egy történetet, melyben sikeresen találtak megfelelő iskolát egy lánynak, akit máshol elutasítottak.
Eközben a buszban Caryn épp arra kéri a gyermekeket, hogy építsenek valamit 4 alkatrészből, majd adják tovább. Oliver felhasználja a négy alkatrészt, majd továbbadja Jordannek. Láthatóan frusztrált, ahogy a másik építését nézi. Caryn ezt észre is veszi és megkérdezi, hogy hogy érez ezzel kapcsolatban. Oliver egy kis gondolkozás után azt mondja, hogy nem zavarja a változtatás, hiszen mindannyian hozzáteszik az ötleteiket.
A gyerekek ezeket a foglalkozásokat igazából nem is érzik kötelezettségnek, nem úgy élik meg, mintha egy órán lennének. Sokszor újságolják egy ilyen foglalkozás után, hogy "ma nem is volt óránk".
Amy szerint ez még csak a kezdet. "Ez az első évünk, még mi is tanulunk. A fejemben azonban már van egy flottányi emeletes buszunk!"
(Forrás: BBC)