Volvo L350F Wheel Loader
LEGO 42030 - Volvo L350F Wheel Loader
Ez a készletet még tavalyi beszerzés, de közben annyi minden történt és annyi elfoglaltságom volt, hogy csak most volt időm rá, hogy felbontsam.
A doboza hatalmas. Eddig ez a legnagyobb méretű legós dobozom. Igazi zászlóshajónak való. Teljes mértékben hozza a Technic-es designt, elől és hátul is.
Ami egy kicsit megkülönbözteti a hasonló készletek csomagolásától, az az, hogy a doboz fedőlapja felhajtható és így tovább gyönyörködhetünk a készlet részleteiben.
Feltéptem a két cellux csíkocskát és kiborítottam a doboz tartalmát
Számozatlan csörgős zacskókban hullik ki elénk az 1636 darab alkatrész. Az óriáskerekek nincsenek becsomagolva, de az építési leírás és a matricaív külön tasakban kapott helyet.
Az útmutató több mint 300 oldalas, meglehetősen vaskos. Ugyanolyan kötést kapott, mint a LEGO exkluzív kiadványai, de ennek a papírja nem olyan vastag, így nem is esik szét használat közben a könyv. Persze nem is kell annyira szétnyitni, mivel a puhább lapok maguktól szépen és könnyen odasimulnak a helyükre.
Mielőtt hozzáfogtam az építéshez, úgy gondoltam készítek egy képet összehasonlításként a kerekekről. A 42029: Customised Pick-Up Truck kerekét tettem mellé és kedvenc minifigemet, a magányos lovast, személyesen. Nem csak dobozméretben, de kerékméretben is ez a készlet nálam a csúcstartó.
Első lépések. Ebből a kis micsodából lesz az a nagy izé!? :D Végül is valahol el kell kezdeni…
Nem fogok nagyon sokat fényképezni, mert egy naposra tervezem az építést, de ennek a kis résznek a megépítését máris érdekesnek találtam. Több kis alkotóelemből áll és az egyes részeket „bújtatott” tengelyek rögzítik.
Tyűha, bonyolódik a helyzet kicsit. De szeretnék én is olyan nagy tudással bírni, hogy ránézek egy ilyen micsodára és csak legyintve mondom, hogy melyik alkotóeleme lesz a gépezetnek. Egyelőre azonban csak pislogok és csodálkozom, mennyire jól meg vannak tervezve ezek az ördöngős masinériák!
No, most már, hogy betettem ezt a differenciálművet, ha tippelnem kellene, azt mondanám, hogy ez lesz a hátsó kerék és a zöld motor hajtáslánca.
Valamiért nagyon szeretem a differenciálműveket. Olyan zseniális találmány! Köszönet érte Differenciál Ottónak!
TUDTAD!?
Érdekes, de a differenciálmű feltalálójának neve tisztázatlan. Legtöbb hiteles forrás az 1800-as évek elejére teszi az első alkalmazását, de feltételezéseken alapuló utalások az időszámításunk előtti korokba is visszavezetnek. Forrás: „Az első differenciálmű” -
Szóval kis barátom, itt is felhívom a figyelmed, ha az ipari forradalom témaköréből felelsz töri órán és azt fogod mondani, hogy a differenciálművet Differenciál Ottó találta fel, akkor a karótól az sem ment meg, ha a Leg-Technic-es Longeye-re hivatkozol! Az csak vicc akart lenni!
No, már eddig is tele van meglepetésekkel számomra ez a készlet. Ilyen alkatrészekkel sem találkoztam még.
Hát még, amikor rögzítjük őket a helyükre néhány további fogaskerék, pin, tengely és liftarm társaságában. Ijesztően bonyolultnak tűnik nekem ez a meghajtás! De nagyon tetszik és eddig minden szépen és finoman működik.
Egyelőre ezt az építményt félretesszük és hozzáfogunk a másik oldalnak.
Elkészítjük a jármű elejét is, ami építés szempontjából nagyon hasonlatos a hátsó részéhez, csak kicsit egyszerűbb.
Majd a kardáncsukló segítségével összekötjük a két építményt. A szerkezet csuklik-nyeklig, de pont úgy, ahogyan kell. Arra is fény derül, hogy összkerék meghajtású lesz a gépezet.
Szépen haladunk tovább az alvázzal. Az összekapcsolt elemek forgáspontját megerősítettük és elkezdjük a motortér kialakítását.
Nagyon érdekes dolog most nem történt, talán csak ennek a középen látható résznek tetszik a kialakítása, ami a törzs fordulásával szépen torzulgat. Ehhez fel kellett használni kettőt az új kutyacsont alakú, szürke liftarm-okból.
Építéstechnikailag nem túl lényeges, de a modell szempontjából mindenképpen fontos lépés a meghajtó motor és a kormányzásért felelős szervomotor beszerelése. A csatlakozók végét még el is láttuk színes (szürke és sárga) plate-ekkel, hogy könnyebben megtaláljuk majd a helyüket.
Most kerül a helyére a 6 hengeres, soros zöld motor. Korábban, a képek alapján nem találtam szépnek, de most így élőben, a maga valóságában szemlélve nem is olyan rossz. Azért továbbra is fenntartom a véleményem, hogy olajzöldben (amilyen egyébként igazából is a VOLVO motor) jobban nézne ki. A megépítéséről nem készítettem képsort, mert ugyanolyan, mint a többi kamumotor, csak zöld színűek a motorblokkok.
Az elektromos meghajtás és vezérlés további alkatrészeinek beépítésével folytatódik a munka. Itt néhány megfelelően elhelyezett liftarm segítségével rögzítjük a vevő egységeket.
Majd az elemtartó következik. Ezt a képen is látható, piros távtartó gyűrűkkel ellátott tengelyek fogják a helyén tartani. Most úgy tűnik, nem lesz problémás az elemcsere.
Nem is tudom, de mintha az imént épp az ülést építettem volna meg.
Megfelelő előkészítés után pedig a lapátemelő motor is a helyére kerül. Meg kell mondanom, egyre súlyosabb a szerkezet és még csak a füzet felénél tartunk.
Ez a kis M motor pedig a kanál billentéséért lesz felelős. A kábel, nekem úgy tűnt, épp csak elér a vevőig.
Az első két aktuátor a helyén. Vagyis csak azt hittem, mert miután kicsit kigyönyörködtem a szépen egymásba kapaszkodó fogaskerekek látványában, észrevettem, hogy hiányzik két nagy sötétszürke fogaskerék, amit épp az imént kellett volna betenni, mielőtt az aktuátoros szerkezetet rögzítem. Nem volt egyszerű ezt a keretet kibontani a helyéről. Miután elhelyezzük és bepattintunk alulról két pint, oldalról egy technic tengely benyomásával rögzítjük. Vagyis ezután már nem tud mozogni se jobbra, se balra, se le, se föl. Végül óvatosan feszegettem a szerkezetet és közben egy olló hegyével benyúltam a tengely végére és óvatosan, tizedmilliméterről tizedmilliméterre haladva kihúztam a helyéről. Ezután már úgy raktam össze, ahogy kell.
Legközelebb ezeknek az elemeknek a felhasználásával gyűlt meg a bajom. Nagyon hasonlóak, s én siettem, nem figyeltem oda. Persze, hogy a rosszat építettem be. Így, amikor az utolsó aktuátort is a helyére kellett tenni, a szerkezetet túl feszesnek éreztem és nem is minden lyuk oda jött ki, ahová kellene. Amikor alaposabban szemügyre vettem az alkatrészeket, akkor jöttem rá, mi a baj. Szerencsére ezt nagyon gyorsan lehetett orvosolni.
És az utolsó aktuátor is a helyére került.
Most vagy 20 oldalon keresztül nem készítettem képet, mert nem igazán történt semmi érdemleges. Egy helyen elméztem az egyik liftarmos szerkezet helyét, de egyszerűen lehetett korrigálni, most nem kellett az olló Egyébként szinte csak liftarmokat pakolgatunk a szerkezetre, így az egyre erősebb, robosztusabb lesz.
Alig valamivel jutottam túl az építési leírás felén, így még sok elem van a dobozban. Azért sok alkatrészt felemésztett már ez a monstrum, egyre könnyebb megtalálni a szükséges darabkákat.
Helyére kerül a kipufogó és egy kis matricázás után az első takaróelem.
Egyik oldalról már szépen alakul a munkagép formája, néhány jól elhelyezett és felmatricázott panel segítségével.
A másik oldalon pedig elkészült a létra. Ennél kicsit gondolkodnom kellett a felhelyezését illetően.
Nagyon sokat haladtam. Csak újabb 50 oldal megtétele után készítettem képet, mivel megint nem történt semmi igazán érdemleges. Azt gyanítom, már nem is fog, hiszen a lényegi résszel, a belső szerkezettel már elkészültünk. Természetesen a sok panel és liftarm felhelyezésével szépen alakul a járgány külseje, egyre jobban tetszik. Már alig várom, hogy kipróbálhassam!
Készítettem egy képet arról, hol tartok. Szépen alakul a kabin. Szinte azt mondanám, hogy már csak a kerekek hiányoznak, de nem mondhatom, mert még elég sok elem van a dobozban és a füzetből is van hátra bőven.
Na, végül csak elfogytak azok is és elkészültem a gépezettel. Igazán impozáns kép tárul elénk.
A jármű hatalmas nagy, mint azt az eleje óta végig sejtetni engedte. Jó nehéz is, hivatalosan 2 kg.
Kézzel működtethető funkciója nem nagyon van, itt a hátulján csaknem minden ajtó nyitható és megcsodálható a motorja.
Vadonat új elemeket tettem bele, de nem mozgott túl fürgén. Szerintem a kamumotor sokat levesz a teljesítményből. Rugózása ugyan nincs a felfüggesztéseknek, de a hátsó tengely nem fix, így kisebb akadályokon simán át tud menni. Egyébként is összkerék meghajtású. A fordulásnál elég idegbajosan rángatja magát jobbra-balra. Nekem valahogy nem szimpatikus ennek a szervomotornak a működése. Sokkal jobban tetszenek azok a kormánymegoldások, amiket a trialtruck-okban is használnak.
A kanál mozgatása viszont nagyon élethű. Emelhető, billenthető és pont megfelelő a sebessége is.
Ennyi alkatrész kimaradt a végére. Mivel tengely is van közöttük és abból a LEGO nem szokott pótalkatrészt biztosítani, ezért egyik-másik elem biztosan kell a B verzió megépítéséhez is.
Összegzés
Gyerekkorom óta rajongással figyeltem a távirányítós autókat. Persze abban az időben még nem állt ilyen magas szinten a technika. Így aztán akár azt is mondhatnám, hogy egy gyerekkori vágyam teljesült, de az az igazság, hogy ilyenről akkor még csak nem is álmodtam. Csak amióta a gyermekeim megszülettek és a YouTube-os kalandozások alkalmával néha belebotlottam egy-egy távirányítású autó show-ra, azóta tudom, hogy egyáltalán ilyen munkagépek is léteznek.
Ráadásul mindenz LEGO alkatrészekből összerakva!
Hihetetlen élmény számomra. Ennek a készletnek minden egyes pillanatát éreztem, amióta átvettem a futártól
Már a doboz látványa is lenyűgözött, de a belőle kiömlő alkatrészek sem okozta csalódást. Az építést is végig élveztem.
Kinézetre teljesen hasonlít az igazi VOLVO munkagépre és a mozgása is hasonló. Egyedül a fordulással vagyok kicsit elégedetlen, de azért nem annyira, hogy akár parányit is rontson az összképen.
Ez egy fantasztikus készlet! Bátran ajánlom mindenkinek megvételre! Nem fog benne csalódni!
Végezetül néhány videót szeretnék a figyelmetekbe ajánlani:
BrickBuilder – talán a legalaposabb
https://www.youtube.com/watch?v=pChMyGDqrw8
Egy érdekes próbálkozás a szabadban
https://www.youtube.com/watch?v=eIEnoRKtvVI
A LEGO hivatalos videója
https://www.youtube.com/watch?v=GPIQTx8yTT0
Már csak egy dolog hiányzik. Kellene valami, amit meg lehet rakodni!
Köszönöm a figyelmet!
További Jó Játékot Mindenkinek!
2015 augusztus 10, 10:23