Termékek
keresésmenumenumenu
lego logo
LEGO® készletek
Figurák, ajándékok LEGO® elemek Ajánlott termékek Újdonságok
(+36) 20 242 8992
0 
0 
theme

VOLVO A25F vagy A25D ?


A LEGO jelenlegi kínálatában az egyetlen teljesen távírányítható modell a Technic 42030 - VOLVO L350F Markológép. Ennek a készletnek a "B" modellje szintén egy VOLVO munkagép, egy billencs-dömper, a VOLVO A25F. A billentős dömperek terhelhetőségét a hátsó futómű korlátozza, ezért a VOLVO dömpereinek többsége 3 tengelyes, de léteznek 2 tengelyes változatok is. A Technic modell praktikusan 2 tengelyes lett, mivel a fő modell alkatrész bázisa a "B" modell esetében csak ezt támogatja.

 

 

3 tengelyes A25F

 

Talátam fényképet a LEGO modellhez hasonló kialakításról is, de csak az A25D típusban, mégis érdemes rápillantani, mert a hasonlóság egyértelmű:

 

 

 Szerintem nagyon jól sikerült készlet a Technic 42030, az 1636 darab alkatrész lehetőséget nyújt egy kompromisszum mentes fő modell mellett egy hibátlan "B" modell megépítésére is, valamint a készlet két kivétellel felvonultatja a PowerFunctions kiegészítők teljes skáláját:

 

 

Ha én állítottam volna össze a készletet, akkor a távirányítók közül az egyik a 8879 (vonatos készletekből ismert)  tárcsás lett volna, mert a szervo ezzel együttműködve a kétszer 90 fok elfordulási tartományában 7 -7 állapot felvételére képes a középállástól egyik és másik irányban is, így szépen kormányozható lenne mindkét modell, és nem csak a közép és végállások között csapkodna irányításkor. A másik csatornájával pedig a sebességet lehetne 7-7 fokozatban beállítani előre-hátra. Én teszteltem mindkét modellt így, és sokkal kezesebben irányíthatóak. A másik kimaradt PF komponens az AAA elem tartó, de annak e készletben valóban nincs semmi keresni valója.

 

A fő modell építésekor megvan az a könnyebbségünk, hogy zacskókat sorban bontva építhetünk, de ez a segítség a "B" modell esetében már nincs, én alkatrész típusonként szétválogattam a darabokat, így álltam neki, ez elegendő is a gyors haladáshoz, a keresésre fordított idő így jelentéktelen. Ma már a második modellek építési útmutatója csak elektronikusan érhető el, én a pdf változatokat használom:

 

 

 

Az építés a jármű első felének futóművével indul, onnan tudható, hogy a járű elejénél kezdtünk, hogy a meghajtást függőleges irányban "elvezető" fogaskereket be  kell építenünk, ezek felelősek a motor tengelyének a kamu motorral és a meghajtó kardán tengellyel történő összekapcsolásáért. A kamu motor tengelye gyorsító áttételen keresztül kap hajtást, a kardán 1:1 arányban forog a motor kihajtó tengelyével.

 

 

 

A folytatásban elkezdjük építeni a törzskormányzás csukló pontját, amelyen egy kardán csukló viszi át a hajtást a hátsó kerekekhez:

 

 

A hátsó futómű mögötti keret fogja tartani a billenő platót és fog támaszul szolgálni a ferde beépítésű billentő hajtóműnek:

 

 

Soron következő lépés az első és hátsó jármű alváz összekapcsolása, alábbi képen már látszik a hajtáslánc alakulása, az Unimog-nál bevezetett kerékagyak vannak a Volvos készletben is, itt egy 8:24-es lassítás került beépítésre, de ha két közepes fogaskereket teszünk be, akkor 1:1-es nyomaték átvitel is megvalósítható vele. Az XL motor fordulatszáma a differenciálműveknél van kis mértékben lassítva, ezáltal a nyomaték megnövelve,  a kerék kihajtásoknál van markánsan csökkentve a fordulatszám - növelve a nyomaték.

 

 

A meghajtás áttételezése egyébként megegyezik a homlokrakodóéval, a másik sarkallatos pont a törzskormányzás, ez is teljesen egyező a két modell esetében, a következő "áttétel" kerül beépítésre mindkét járműben:

 

 

Ennek működése alább figyelhető meg:

 

 

 

A szervo a fekete tengelyt hajtja meg és forgatja el 90 - 90 fokkal egyik - másik irányba. A szerkezet gyakorlatilag egy karos áttételt valósít meg, amellyel elérhető, hogy a motor 90 fokos elfordulása a törzset kb 45 (talán még kevesebb) fokkal fordítja be, így egy kb. 50 %-os szögelfordulás redukció mellett egy nyomaték növelés valósul meg, amely által a szervo tökéletes könnyeddséggel képes befordítani a járművet, akár álló helyzetben is - ez mindkét modellre igaz.

 

Következő lépésekben helyére kerül a meghajtó XL motor a jármű elejében, a dugattyús motor alatt. A fekete fogaskerék fogja pörgetni a "főtengelyt", mozgatva a dugattyúkat:

 

 

 

Az infra vevők a fülke tetjén kapnak helyet, ez kicsit ideálisabb elhelyezés, mint a főmodell esetében, így minden irányból egyenlő eséllyel "látják" a távirányítókat. Itt, a világításnál, meg a kipufogó-kéménynél használunk hagyományos és technic kockákat az építményben.

 

 

A soron következő rész a 6 hengeres diesel motor, soros elrendezésű, kis fekete fogaskeréken keresztül kapja meg a meghajtást, amely a vezetőülés alatt található. Ebben a modellben a kormány nem mozog, míg a fő modellnél a kormányzáskor az is elfordul:

 

 

 

A dömper két munkahengerrel billenti a platóját, ezek egy keretre épített hajtóművön helyezkednek el. Szerintem ezek a lineáris aktuátorok nagyon átgondoltak, akár kardán csuklóval, akár legördülő fogaskerékkel megoldható a működés során történő hossztengely elfordulás miatti meghajtási irány kompenzálása. A  ásodik generációsak már nem szorulnak meg végállásban, hanem kattogó hanggal racsniznak, ez elég meglepő viselkedésnek tűnik elsőre, de teljesen normális. Párhuzamosan szerelt munkahengerek esetében a tökéletes pozíció szinkronizálás is végállásban e funkciónak köszönhetően tökéletesen megvalósítható.

 

 

 

 

Az elem modul az orr részben, alul kapott helyet. A jármű így gyakorlatilag teljesen orrnehéz, mégis, ha a fülkénél fogva emeljük fel, akkor nem akar kicsavarodni a kezünkből. A törzs csukló pontja és a szerkezet elég merev ahhoz, hogy teljesen stabil marad megemelt helyzetben is, az "A" modell viselkedése felemelve kicsivel instabilabbnak tűnik.

 

 

A kész jármű szerintem nagyon szép, ahogy az elején írtam, számomra kompromisszum mentesnek tűnik, egyedüli szükségmegoldás a 2 tengelyes kivitel, de ezt a fő modell kerék száma korlátozza, ami bocsánatos hiba.

 

 

A visszamaradt alkatrészekről egy fotó:

 

 

A működésről egy video alább. Egyetlen változtatást követtem el az építés során, az IR vevők egyikére kötöttem a kormányzás-meghajtás, mígy másikra a "hidraolikus" funkciókat, így a "B" modell a 8275 Bulldozer-hez hasonlóan egy távirányítóval irányítható, majd csatornát váltva ugyanezzel megoldható a mozgató funkció működtetése. Illetve lehetséges a meghajtás-kormányzásra a tárcsás irányítót használni, mellé építve pedig a karos irányítóval lehet a funkciókat kezelni.

 

 

 Végezetül egy nagyon jó fotó ami a LEGO és az igazi járművek hasonlóságát szemlélteti:

 

 

Ne feledjétek, ez a nyagyszerű készlet még ma is megvásárolható akár itt a Kockashop-nál is, ha kifut a készlet, szerintem égbe fog szökni az ára, mert igazán szép és funkcionálisan is kitűnő szerkezet. Ilyen stabil és jó működésű távirányított technic készlet talán még nem is született ez előtt!

 

Köszönöm, hogy elolvastad!

 

2016-10-20

VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?VOLVO A25F vagy A25D ?

2016 október 20, 09:15
avatar
Dudás Gábor Helló Szabi! Ezt a készletet neked találták ki! Remek helyre került a cucc... :) 2016 október 20, csütörtök
avatar
HSzabi1 Szia Gábor, valóban nagy kedvenc, 2015-ös karácsonyi ajándék volt, idén a Jézuska meghozza a párját is, a Mercedes-t, már várom nagyon! 2016 október 20, csütörtök

avatar
habzsolt Nem tudom meddig építetted de az biztos, hogy eltelt vele pár óra. :)
A készlet csakúgy mint a bemutatás remek!
2016 október 20, csütörtök
avatar
HSzabi1 2 napra osztottam el, kb 8 óra, de ugye én fotózok is közben és kicsit videozgatok is, szóval szerintem ha valaki nyomja izomból, akkor 4-5 óra építési élménnyel rakható össze. Köszönöm, örülök, hogy tetszett. 2016 október 20, csütörtök

avatar
good_lego_movie Nagyon minőségi napló volt! :) Olyan jól bemutattad ezt a kiváló szettet, hogy nagyon is megjött a kedvem hozzá, ennyire csak a 8043-as kotró tetszett annó. Lehet beszerzem még idén. ;) 2016 október 20, csütörtök
avatar
HSzabi1 A 8043 nálam van egy másik Barátomtól, pont ma gondoltam rá, hogy összerakom a fő modellt megint, persze naplozva. Kiváló készlet az is, de ott a motorok éppen csak elmozgatják a szerkezeteket, szóval a Volvo játék képesebb, a 8043 ezidáig a legkompaktabb, arányos és nagyon érdekes szerkezetű modell, nekem is nagy kedvencem. Szerintem lesz naplo, ha már így átbeszéltük :-) 2016 október 20, csütörtök

avatar
good_lego_movie Köszi, szívesen megnézném. :) 2016 október 20, csütörtök