Vasúti átkelő sorompóval+EV3
A vonatos készleteinket kiegészítettem már motorizált váltókkal, építettem egy szerény állomást - ezt abból, amit találtam itthon :-) - építettem saját vagontokat (itt az alábbi képen ezek robognak) és mindíg érdeklődéssel böngésztem a vasúti átkelőket, mert szerintem nagyon fel tudják dobni a lego vasút hangulatát:
Robog a vonat a leeresztett sorompónál, a fénysorompó pedig villog!
Most eljött az ideje - mert összegyűlt hozzá minden szükséges alkatrész, hogy megépítsem a sját vasúti átkelőnket, mégpedig a Lego által kiadott készletek nekem tetsző tulajdonságait egy építményben egyesítve és az egészet összekapcsoltam egy Mindstorms EV3 vezérléssel, az eredmény itt látható, az idáig vezető utat alább mesélem el:
A sok sorompós készlet közül nálam a kedvenc az 1983-ban kiadott 7866 Távirányítós vasúti átjáró. Ez tartalmaz 2 speciális motort a sorompókhoz, két pirosan villogó jelzőtáblát, két működő sorompót, egy villogó autómatát a piros jelzéshez és egy speciális kapcsolót (5083), amelynek érdekessége, hogy két funkciót rejt magában: egyrészt polarítás váltó nyomógombként lehet a sorompót fel vagy le működtetni, amíg a gombot nyomva tartjuk. Másrészt van benne egy kapcsoló is, ami a leeresztés gombját megnyomva bekapcsolja a villogó vörös fényeket, ami addíg így is marad, amíg a sorompót felemelő gombot meg nem nyomjuk. A 7866-os készletből nem, de ebből a kapcsolóból sikerült már egyet beszereznem, így a sorompóm működtetéséhez ezt használtam először, hozzá készítettem átalakító kábeleket is, hiszen a régi szabványú mini dugvillák nem kapcsolhatóak sem a 9 V-os Sound&Light iker villogókhoz, sem a kedvenc 43362-es a motorokhoz:
Egyszer rátaláltam egy használt 146-os számú készletre, amin magam is meglepődtem, hogy ezt 1976-ban adták ki (mindössze egy évvel fiatalabb nálam...ez azért nem semmi). Szerencsére a két sorompó és a rámpa kiváló állapotban voltak, a fa és az antenna is rendben, ezért megvásároltam, így meglett a legfontosabb kellék, maga a sorompó és nem kevésbé nehezen hozzáférhető elem, az átjáró rámpa :
Ez a készlet egyéb szempontból nem volt meghatározó a tervezgetés során, a 7866 mőködő funkciói voltak számomra követendőek, azaz legyen két szemben elhelyezkedő sorompó és mellé villogó jelzőfény is. Az említett készletről kimerítő ismertető itt olvasható:
Az szolgálati helyet nem találtam eléggé hangulatosanak, és mivel én más motorizációt terveztem, olyan valami kellett, amely épület képes elrejteni magát a motorizációt, ebből a szempontból az 1980-as kiadású 7834 készlet tetszett meg nagyon:
Hát előzőeket összegyúrva és tökéletesítve a következő forma született: egy út alaplapon áthaladó sínpár (ami pont takarja a gyalogátkelő festését), egy kedves cserép tetős kis szolgálati ház, benne a motorizáció, szemben nyíló sorompók, villogó piros lámpák, átjáró rámpa, egy kis fenyőfa, a Bakter és a kismotorja:
Az egyetlen motorizált készletben egyedül a sorompók működésének sebessége zavart, ezért én ezt sokkal lassúbbra terveztem, maga a mechanika így működik és fér el a házban:
A motor egy csigakerék meghajtáson keresztül (ez biztosítja, hogy ahol megállítjuk, a sorompó ott is marad) meghajt egy gumiszíjas lassítást (ez teszi lehetővé a végállásokban a kuplungolást a motornak):
A nagy kerék tengelye a legkisebb fogaskerékkel egy fogaslécet mozgat, aminek végállásait két ütköző határolja (így nem a működtető cérnák feszülnek meg és szakadnak el). A sorompók mozgatását két cérna végzi, melyek irányításában a kicsi hengeres elemeg segítenek:
A cérnákat úgy tudtam a sorompóhoz kötni, hogy azokon kis 1 mm-es furatokat ejtettem, mivel a sorompók tengelye mellőzi a lego bármely szabványát, így azt hiszem ezzel a manőverrel én sem vétkeztem nagyobbat, mint a lego egykori konstruktőrei :-)
A piros fényjelzések alap elemekből épültek meg, és egészen jó arányokkal rendelkeznek, nekem kifejezetten tetszenek. A sorompók támasztó oszlopai is jobbra sikeredtek, mint a gyári konstrukciók, a sorompók 100 % biztonsággal érkeznek a helyükre leeresztés után:
Az iker lámpák egyik polaritásban váltva villognak (a másikban polyamatosan világítanak), így nálam az egykori villogó autómata bővítmény a vezérlő kapcsolóhoz nem szükséges kellék. Így működik a sorompó kézi vezérléssel::
A Bakter keze ügyében lévő tekerő kar természetesen forog, amikor a sorompó le vagy felfelé mozog, így egy kis életet sikerült vinnem az épületbe is, a kerítések szerintem kifejezetten a régi vasúti kerítések hangulatát idézik, az is jól illeszkedő kiegészítő lett:
A képgaléria végén készítettem egy kis Lego Sorompó történelmet, érdemes megnézni a vasúti átjárók fejlődését, változásait az idő előrehaladtával. Meglepő számomra, hogy az utóbbi években meglehetősen hanyagolt témává vállt ez a vonal, pedig szerintem vannak kiaknázatlan lehetőségek e téren...
Itt viszont nem ér véget a történet, mert a meglévő átjárót szerettem volna összekombinálni az EV3 vezérléssel, és ennek neki is láttunk a napokban. Bálint pályát épített én pedig programoztam és a szervókkal összekapcsoltam a Lego PF kapcsolókat, hogy egy automatikus sorompó vezérlés alakulhasson ki:
Elkészült a páyla és elkészült hozzá a "vezérlő központ" is, amely logikája úgy néz ki, hogy alaphelyzetben a sorompó fel van nyitva és a vonatnak az állomás végén lévő forgalmi jelző piros jelzést ad. A vonat beérkezik az állomásra, az utasok le és felszállnak, majd a vonat lassan előre araszol, ahol a távolság érzékelő "meglátja", ekkor a piros lámpa villogó pirosra vált a vonat előtt, a sorompó leeresztődik, az átjáró jelző fénye bekapcsol. Amikor a folyamat a végéhez ér, a vonat előtt kialszik a villogó piros, a mozdonyvezető elindulhat (nálunk Bálinté volt ez a szerep). Ahogy az utolsó kocsi is elhalad az EV3 infra szenzora alől, pár másodperc múlva a sorompó felemelkedik, a jelzőfény az átjáróban kikapcsol, a vonat előtt ekkor a vasúti jelző pirosra vált, amint a vonat ismét az állomásra ér, újból kezdődhet előről a folyamat.
A legérdekesebb a vezérlésben az a kettős kapcsoló, ami a sorompót és az átjáró piros villogó fényét ugyanazzal a logikával vezérli, ahogy a fent ismertetett sorompó kapcsoló is működik:
Ez így működik:
A másik, amit össze kellett hoznom, az a vasúti jelzőfény, ezt két Sound&Light egyes villogó-világító lámpával oldottam meg, elég jól sikerült minimalizálnom az elektronikai építőelemeket, így egy viszonylag könnyű szerkezetű lámpa sikeredett:
Itt látható egyben a vezérlés, a két motor a vezérelt kapcsolókkal, az infra szenzor a vonat elhaladásának érzékeléséhez és az EV3 Brick, amelyben a program fut, van még egy vonat elemtartó is, erről működik a sorompó motorja, a villogó fények és a vasúti jelző lámpa.
Érdekesség még, ahogy a régi és az új síneket sikerült összekötnöm, így van egy kis hossz növekedés a szemközti egyeneshez képest a pályában, de a viszonylag nagy kör méret miatt ez nem okoz problémát:
Köszönöm, hogy végigolvastad!
2015-08-17
2015 augusztus 17, 19:56