Termékek
keresésmenumenumenu
lego logo
LEGO® készletek
Figurák, ajándékok LEGO® elemek Ajánlott termékek Újdonságok
(+36) 70 205 7804
0 
0 
theme

Teleszkópos targonca

Nyertes napló! avatar Lipko
7 napló
Egyedi elemekből épült

A teleszkópos targonca gyakori téma a Technic építők körében, és több ilyen gyári szettet is kiadtak már. A teleszkópos targoncák előnye a hagyományos targoncákkal szemben, hogy magasabbra tudnak emelni, és közúton is lehet velük közlekedni. A magasabbra emelést egy gémmel (darukar) és a gém hosszának növelésével (gémtag kitolásával) tudja megvalósítani. A gém végén található fej cserélhető, de leggyakrabban raklapvillát tesznek rá.

 

A Lego modell manuális, de a funkciói motorizáltak.


Funkciók:
-kitámasztók
-gém emelés
-gémtag kitolás (1 tag)
-villa billentés
-automatikus villa szinttartás
-hátsó billegő felfüggesztés
-3 kormányzási mód: 4 kerék kormányzás, normál kormányzás, párhuzamos kormányzás
-működő kormánykerék és a sárga lámpával a fülke tetejéről kormányzás
-nyíló ajtó és motorháztető
-nincs hajtás vagy kamumotor

A funkciókat PF L motorok működtetik: 2 db a gém/villa emelést és egy a gémtag kitolását és a kitámasztást.

A két funkciócsoport (gém emelés+kitolás illetve villa billentés+kitámasztás) között váltóval lehet választani, a kar a vezetőfülkében van.

A motorokat 1-1 pólusváltóval lehet vezérelni.


Építés (Rájövő Kapitány Kalandjai)

2013 január, az építés kezdete.
A fő poén a szögtartó villa lett volna, abban az időben még senki sem publikált olyan teleszkópos targoncát, amiben lett volna ilyen funkció. A poénon kívül szerintem ez egy nagyon fontos játszhatósági funkció, enélkül ugyanis folyamatosan után kell állítgatni a villát, hogy a gém emelésénél ne borítsa a terhet.
A másik poén az lett volna, hogy elvben akármilyen hosszú gémet lehessen építeni. A gém hosszát a hagyományos modelleknél az korlátozza, hogy a leghosszabb Lego tengely csak 32 egység hosszú, és a villabillentési funkció hajtásához kell egy csúszótengely.

A korlátlan hosszú gémet egy agyonkomplikált rendszerrel akartam megvalósítani: a gémtag valójában két párhuzamos tagból állt és az eltolódás a kettő között szabályozta volna a villa szögét. Ennek az volt az értelme, hogy csak a két párhuzamos gémtag ki-/betologatását kellett megoldani, amihez nem kell csúszótengely, csak egy-egy fogasléc. A két gémtag mozgatásához a fogaskerékrendszerben differenciálmű volt beiktatva. A villa mozgatásához sebességkülönbség kellett a két gém között, ehhez kellett a differenciálmű, ami az alap mozgatáshoz hozzá adja a villa mozgatás hajtását.

Az automatikus szintbeállításhoz egy újabb differenciálmű adta hozzá az emelés hajtását a villa hajtásához.

Ennyit a rendszerről, igazából a prototípusig sem jutottam el (még egy váz sem készült, csak a gém és hozzá egy vázdarab)...

Két LDD kép erről a fázisról:




2014 októbertől
A következő verzióhoz az a "rájövés" vezetett, hogy úgysem fogok akkora modellt építeni, amihez kellene a korlátlan hosszú gém. Tehát dobtam az egészet, és megcsináltam a hagyományos 32 egység hosszú tengellyel.
A másik fontos rájövés, hogy a villa billentését a komplikát hajtásösszeadós rendszer helyett úgy kell megoldani, hogy legyen mindig összekapcsolva a gém emelés és a villa billentés meghajtása. Magyarul legyen olyan, mintha gém emeléssel egy időben folyamatosan lefelé billentenénk a villát egy pont megfelelő áttétellel. Ebből az következik, hogy egy időben nem lehet a két funkciót egymástól függetlenül működtetni. Gém emelés/kitolás: egyik váltóállás, villa billentés/kitámasztás: másik váltóállás. Ez a játszhatóságot nem rontja, mivel az villa szögtartása miatt amúgy sem nagyon kell állítgatni a villán.

Nulláról kezdtem az építést, és elég gyorsan is ment. Ebben a verzióban lemondtam a többféle kormányzási módról, csak négykerék kormányzása volt a váznak, és egy kb működő prototípusig el is jutottam, aminek a dizájnja meg is maradt a legvégső verzióban is. De itt meg is állt a dolog, mert valami mást kezdtem építeni.
Amikor pár hónap után újra előkerült a targoncaépítés, "rájöttem", hogy nagyon béna a többféle kormányzási mód hiánya, és a játszhatósághoz is jó lenne ez a funkció.

Kiszedtem a két L-motort és beépítettem egy nem túl megbízható rendszert, amiben két módot (négykerék és rák kormányzás) tudott. A rendszer gyakran megakadt kormányzás közben, ráadásul nem tudtam hova rakni a kiszedett motorokat. Ebbe a verzióba még be volt tervezve a négykerék-hajtás kamumotorral. Megint félre lett téve, így nézett ki a modell ekkor:



2016 elejétől
Az új lendületet az adta, hogy ""rájöttem"", hogy baromi nagy hely van az L motoroknak az első tengely előtt-fölött (nem lehet elég idézőjelet tenni e köré a rájövés köré).
Hirtelen megoldódott a motorok elhelyezése. Emellett kijavítottam a teljesen aránytalan de erős támasztókat arányos de gyengére (rájöttem, hogy igazából nem sok értelme van az erős támasztásnak, úgysem tudna sokat emelni a gép, letörni meg nem fog.).

Kijöttek az új Claas modellről az első infók, és kiderült, hogy nincs hajtáslánca és kamumotorja. Ha nekik jó, nekem is. Rájövő Kapitány rájött, hogy igazából nem is ad semmit a játszhatósághoz egy kamumotor, de annyira alapkövetelmény lett az utóbbi tizenakárhány évben, hogy fel sem merült, hogy ne legyen.

Ezzel megint bazi nagy helyet takarítottam meg, el tudtam helyezni az elemtartót, és az első és hátsó tengely is sokkal erősebb és egyszerűbb lehetett.

Ekkor derült ki (ez már nem kapitányos téma, hanem advanced), hogy a kormányzás nem azért akad, mert nincs még teljesen megerősítve/kidolgozva a rendszer, hanem a négyágú bütykös "fogaskerekek" miatt: ha síkban kapcsolódnak (egymás mellett, és nem 90°-ban), akkor kis terhelés hatására is meg tudnak akadni (a hajtó bütyök kapcsolódásnál majdnem 90°-ban megy neki a másik kerék bütykének).

Az alábbi képen sárga: első kerekekhez, kék: hátsó kerekekhez, lila a kormányzási módválasztó.


Magyarul olyan alapvető volt a hiba, hogy dobhattam az egészet a kukába. De szerencsére kiderült, hogy a Claas valószínűleg úgy tud 3 kormányzási módot, hogy elvileg fokozatmentesen vált a módok között. Ennyi elég volt a zseniális Barman (híres építő) kollégának, hogy kidolgozzon egy rendszert. A rendszer zseniálisan egyszerű, de szóban nehéz elmagyarázni.

Felső kép: rák kormányzás; alsó kép: négykerék kormányzás

 

Az utolsó lehetőség, hogy ne menjen kukába a modell, az az volt, hogy ezt a rendszert teszem be a modellbe. Készült is egy váz, ami csak a kormányzást tudta (és ennél a kormányzásnál jött nagyon kapóra, hogy nincs hajtás, tehát nincs a nagy differenciálmű a tengelyek közepén).
Barman rendszerén fejlesztettem, nem tudtam volna egy az egyben átvenni, a rendszer kisebb modellhez használható.
A rudazatban mindent dupláztam, hogy csökkenjen a holtjáték. A hosszanti rudat, ami összeköti az első és hátsó tengelyt, egy szánra tettem, hogy hosszában a lehető legjobban meg legyen vezetve a rúd. Enélkül egyszerűen nem működik a rendszer.
Sikerült laposabbra csinálni az egészet, ezért semmi plusz helyet nem foglalt a rendszer.
Annyira nagy lett a hely a modellben, hogy be tudtam tenni a harmadik L motort is.

 

 

A gém minimális változtatással lett átvéve az előző verzióból. A szögtartomány, amin lehet emelni, az jóval kevesebb, mint az igazi teleszkópos targoncákon. Egyébként utólag már úgy tűnik, hogy a rendszer bírná a nagyobb szöget (gyenge A-s elemekkel teszteltem. A Kapitány Úr erre nem jött rá időben). De mindegy, eléggé át kellene tervezni, és lehet hogy már pont nem találnék jó áttételezést a villa szinttartásához.

 

A végeredmény egy egészen szellős és megbízható, stabil modell lett. Alig több, mint 2000 alkatrész ment bele. Videó és digitális fájl készül, frissítem a naplót, amint kész lesznek.

 

Még kép itt (lehet, hogy várni kell a moderációra):

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=560009


Röviden ennyi.

Teleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targoncaTeleszkópos targonca

2016 június 19, 19:49
avatar
habzsolt Lenyűgöző!
Akár egy készlet is lehetne!
2016 július 17, vasárnap

avatar
Dudás Gábor A sportkocsi után egy újabb remek alkotás. Szép munka! 2016 június 27, hétfő

avatar
Akrodiv Gratulálok! Szenzációs munka és kitűnő bemutatás! Én megszavazom az 1500 pontot ;) 2016 június 23, csütörtök