Technic tippek: Tengelyre tarts és ÁLLJ!
Sziasztok!
Na szóval tegnap megígértem, hogy ma újabb rész jönne. Ma a tengelyek rögzítéséről és a kézifékekről lenne szó, mert hát a tengelyekből nem tudtam összehozni egy konkrétabb naplót, de lehet, hogy csak kihagytam valamit.
Na szóval a Technic-nek két fő része van a karok és tengelyek. A tengelyeken belül két típus van a kerek alakuak (pin-ek) amikből van: 1,25 ; 1,5 ; 2 ; 3. Illetve vannak még a csillag alkúak (axle) amikből szinte 2-től 12-ig minden megtalálható illetve van még néhány nagyobb is. Ezeknek kombinációit az utóbbi években egyre többet látjuk ilyen például: 1-1 arányban, 2-1 arányban vagy 1-2 arányban az axle és pin alakokat.
Ezek közül mégis az axle rögzítése igényli a legtöbb gondot, mert a funkciók fő alkotórésze, és nem lenne jó ha a hibájából elromlana a gépezet, illetve a 8 fölötti hosszúságúak hajlamosak az elhajlásra, esetlegesen a csavarodásra is. Na akkor következzen ez:
1. Rögzítés párhuzamos karok között:
Na szóval két részre bontsuk ezt egyből: a) pin hole-lal vizszíntesen fekvő karok b) pin hole-lal álló karok.
a) Nem egy olyan bonyolult dolog, de három távolságot kell itt különböző módszerrel megoldani: elsőnél közvetlenül mellete van, ezt egy elemmel megoldhatjuk, a másodiknál már egy stud távolság van köztük ezt szintén egy elemmel illetve két darab 1-1-es elemmel megoldhatjuk. A harmadiknál már kis karokat is kell használnunk, hogy a tartó stabilan maradjon pozíciójában, így nem adjon esélyt a görbülésre, illetve a tengely ne dőljön föl-le. Lásd kép:
b) Szintén nem nagy was ist das ez az egész. Csak néhány elem kell amiknek nem nagyon tudom a nevét, de ha tudnám szerintem nem nagyon értenétek miről beszélek ezért inkább a képet mutatnám róla:
2. Tengelyhosszabítás:
Hát igen mit csináljunk, ha a tengelyünk túl rövid? Erre vannak a connector elemek, amik két típusban készültek egyet a pin-nek szánnak, egyet az axle-nak. Az axle típusúból szintén két fajta van az egyik közvetlen köti össze őket (barna) míg a másik egy stud távolságot köztük meghagy, azonban ezen belül hoztak egy új típusút, aminél a stud távolságon belül nincs pin hole (általában fehér a színe, az LDD-ben nincs olyan alkatrész szóval nem tudom megmutatni). Amelyiknél van pin hole a távolság között (piros), az alkalmatlan arra, hogy két tengelyt úgy kössünk össze, hogy a karok közvetlen mellette vannak. Ezen kép alapján láthatjátok, hogy nem képes rá, de a közvetlen megoldású már alkalmas:
3. Hasznosság és közvetlen rögzítés:
Ahogy az elején mondtam feladatuk, hogy valami fogaskereket rögzítsenek ezáltal funkciót hozzanak létre. De nem mindegy hogyan rögzítjük azt a bizonyos fogaskerek(ek)et. Természetesen elötte és utána is valami valami rögzítést kell végeznünk, ha az egy másik de nehezebben mozgó fogaskeréknek (zöld, sárga 1-1-es rögzítéssel) szeretné átadni a forgatónyomatékát. Ha könnyeben mozog, akkor elég csak az egyik oldalt végeznünk ilyet. A technic-nél gyakran a forgatandó tengelyeket fogaskerékkel forgatjuk ezt végezhetjük nagyobb vagy kisebb elemmel, a cég a kisebbiket (nincs rajta) használja, én a nagyobbikat (piros) ha tehetem. Ezt elötte utána egy-egy fél szorítóval (1. kép sárga) rögzíthetjük, mert lecsúszhatnak a tengelyről, vagy elötte egy rögzítéssel (lime) és utána egy egész szorítóval (2. kép sárga).
Jöjjenek hát az utolsó sémák a tengely leszorítások avagy kézifékek.
A kézifékeket én akkor kezdtem el alkalmazni, mikor egy nagyobb kreálmányom legurult annak állványáról, és így lett darabokká. Gyakran szokták őket használni, ha az állvényuk az autóknak döntött, mindenkinek más a megoldása, nekem ez a kettő lenne:
A) Ha van váltó elemünk akkor könnyen megoldhatjuk, mert az egyik végére egy szorítót (szürke) kell tennünk a másikra pedig egy olyan fogaskereket, melynek párja stabil rögzítést kapott, így megakadályozva az elfordulását. Két módszer, két kép: (az első képnél nincs eltolva a kar, csak az LDD programom nem engedte egymás mellé a két fogaskereket, úgyhogy így kellett ábrázolnom)
B) Ha nincs váltó elemünk, akkor sem kell félnünk a legurulás állandó veszélyétől! Mert ezt még egy régebbi autómnál oldottam meg. Ha fogunk 2 kerek feles elemet (zöld) és arra helyezünk 3 darab 1,5-es elemet (tan), majd egy kart (vörös) egy kis biztosítással (szürke) felkötjük a stabil karra (lime), és azt előre-hátra mozgatjuk, akkor létrehozzunk egy kéziféket. Lásd:
Nagyjából ennyire egyszerű lenne az egész. Köszönöm a figyelmet holnap már építménnyel jönnék elébetek, és majd valamikor hozok további tippeket. Addig is jó szórakozást, próbáljátok ki őket. További jó építést, holnap péntek vegyétek figyelembe!
Jóccakát gyerekek!
2016 november 17, 21:47