Technic nosztalgia
1992-ben, 24 éve adták ki a 8837 Technic Pneumatikus Kotrógépet, ekkor már harmadik éve működtek a ma is ismert, fém betétes, két csőcsatlakozással ellátott nagy pneumatikus munkahengerek. A készlet kiadásának évében bővítették a pneumatikus alkatrészek kínálatát a mini munkahengerrel és a pneumatikus pumpával, amit az akkori zászlóshajóban, az elektromosan működtetett kompresszorral ellátott 8868-as pneumatikus rakodó daruban adtak ki. E készlet két 1992-ben megjelent új alkatrészt tartalmazott:
A kis kanalat szerintem direkt ehhez a készlethez hozták forgalomba, amunkahenger pedig nagyon jól jött ennek a kis járműnek az arányaihoz.
Az akkoriban szokásos csomagolást én nagyon szeretem, egy mai lego dobozt is jó érzés kézbe venni, de ezeket kibontani öröm volt, és építeni belőle...ma már csak álom a tálcás szorter. A képeken láthatóak a modell funkciói, a tálcában az alkatrészek. A pneumatikus és a kormányzás érdekes elemei külön kiemelért kaptak egy átlátszó mélynyomott taróval.
Akkor még minimum két modell volt megépíthető minden önálló készletből, itt a második egy emelőkaros darus autó, ésmindkettőhöz volt útmutató az A4 mértű füzetben:
A "B" modellhez még egy motorizálási lehetőséget is bemutat a füzet. Az építésben nincs semmi bonyolult, az alvázzal indítunk, utána jön a felépítmény, majd a markoló kar, végül az egészet össze kell állítani. Az alvázban van a kormányzást működtető áttétel:
Érdekessége a járműnek, hogy a kormányzó sárga villogóval itt két funkciót tudunk mozgásba hozni, a második a felépítmény forgatása:
A képen látszik, hogy a piros plat-eken átvezető fekete tengely fogaskereke alsó állásban a kormányzást működtető oldalt fogazott kerékhez kapcsolódik, felemelve pedig a szintén 8 fogú kerék által a forgózsámoly belső fogazásával forgatja a felépítményt (a sárga, kerek 2x2-es elemet csak azért tettem itt a tengelyre, hogy látható legyen annak fel-le irányú mozgástartománya) :
A felépítmény gyakorlatilag egy keret, ebben vannak rögzítve a pneumatikus alkatrészek. Középen a pumpa - hogy használatakor a jármű ne billenhessen meg, a jobb oldali munkahenger fogja emelni-süllyeszteni a markoló karját.
Baloldalon látható a két darab három állású pneumatika vezérlő szelep, ezekre egyenként egy-egy munkahenger kapcsolódik két légtömlőjével. Középállásban rögzíti a munkahengert, azaz mindkét légvezetékét zárja, oldal irányban az egyik légvezetéket a szabad levegővel nyitja egybe, a másikat a pumpával köti össze, ekkor a kar irányától függően a munkahenger ki- vagy betolódik.
Ennél a kis járműnél a rakodókar hajlított fix rendszerű, még egy munkahenger nem fért volna el a szerkezeten, ahogy a valóságban a markolók karja "könyökben" is hajlik. a kis munkahenger és a kis markolókanál nagyon jól aránylanak egymáshoz és a jármű méretéhez is:
Már csak a fő darabok összeállítása mardt:
És kész is a kis jármű:
Köszönöm, hogy elolvastad!
2016-10-23
2016 október 23, 08:17