Technic 8855 űrsikló
Amilyen nehéz összegyűjteni, összesen hány helikopter vagy motorbicikli jelent meg a Technic témán belül, olyan könnyű megszámolni az űrhajózáshoz kapcsolódó modelleket, konkrétan az űrsiklókat.
Blakbird a Technicopedian azt írja a 8480 kiváló és legesleg űrsiklóbb készletnél, hogy ez az első és egyetlen űr tematikájú modell a Technic vonalon. Az első osztályú oldalon az alternatív gyári modellek némileg el vannak hanyagolva, de azért meglepő, hogy az 1996-os fiber opticos, első funkcióváltós hatalmas űrsikló elődjét nem is említi. Kombánjból például az oldal szerint hivatalosan csak egy jelent meg, a 8274-es, de azért a legalább olyan remek 8862-es pneumatikus backhoe alternatíváját mint majdnem ugyanolyan jó modellt felsorolja Blakbird második kombánjként, képe is van az összeépített modellnek (sajnos részletes leírása már nincs). A majd’ 1400 elemes, funkciógazdag 8480-assal nehéz versenyezni, mégis azt gondolom, épp azért, mert igen kevés űr témájú Technic jelent meg, a másik, szintén gyári alternatív modell megérdemelne a 8862-es kombánjához hasonlóan legalább egy fényképet - lám, képes bemutatója van a 8480 alternatív tengeralattjárójának is a vízi járművek között. Ráadásul - bár erről nem tehet Blakbird - a Brickseten is csak a 8480-as az egyetlen készlet a Technicen belül, ami űrsikló tag alatt árválkodik.
Szóval ezúttal egy elég ismeretlen modellt mutatok be fiam segítségével, a meglehetősen korai, 1988-as 8855 Prop Plane B modelljét, egy sárga, termetes űrsiklót.
A 8855 Prop Plane főmodelljét Blakbird hosszú időn át a legjobb Technic repülőnek tartotta, és egy repülős mérnök ezirányú ítéletében már csak vakon megbízhatunk. Amúgy egyéb típusú Technic modelleknél is érdemes adni véleményére, abszolút pontosan értékeli a szetteket. A trónról szerinte csak a 2014-es 42025 Cargo Plane (amúgy szintén erős - légpárnás ;) - B modellű) taszította le (és nagy kérdés: a 42040 Tűzoltó repülő változtat-e majd az értékelésén, ha elér egyszer idáig).
Az ősöreg készlet repülő melletti gyári alternatívája, az űrsikló szerintem nem hibátlan, de azért imponálóan nagy és harmónikus modell. És ráadásul a fel nem használt elemekből kis kreativitással tovább fejleszthető, egy erőst hiányzó funkciója, a vízszintes vezérsíkkal való irányítás és fékezés megcsinálható. Ha pedig így nézem, talán még érdekesebb lesz a B modell, mintha a tervezők oldottak volna meg mindent.
A készlet 572 elemből áll, az űrsikló elkészülte után a repülővel szemben szép számmal marad beépítetlen elem, mégis, ez a jármű sem sokkal kisebb a fő modellnél. Hossza kb. 35 centiméter, és a szárnya legszélesebb pontjai is kb. 40 centire vannak egymástól. Studban mérve 42 a hosszúsága, és 50 a szárnyak legnagyobb szélessége, ha jól számoltam. A gép maga ezért is annyira harmónikus, alaprajza csinos szinte egyenlő oldalú háromszöget alkot.
A Prop Plane-hez hasonlóan ez is szellős, bár mintha annál kevéssel azért telítettebb lenne. Ahol pedig lukas marad, annak jó oka van: a raktér adja ugyanis a legüresebb részt.
A szárnyai látszanak még szellősnek, de ezt némileg ellensúlyozza két hatalmas plate a gép oldalán alul a szárnyak és a törzs első csatlakozási pontjainál.
Ez korosabb készlet, megjelenésekor 11 éve létezett a Technic téma, nem csak, hogy studos volt szinte minden, a modellek is közelebb álltak a System, vagy a későbbi Creator vonalhoz. A készlet elemei java hagyományos Technic kocka, és igen sok benne a különböző hosszúságú egy stud széles plate.
Lényegileg három újdonságot tartalmaz. A legfeltűnőbb az óriási, 6 cm sugarú 3 pengés propeller a vele gyárilag egybeépített régi 24 fogas fogaskerékkel (ez az 2740c01 számú elem egyedül ebben a szettben található meg, az űrsiklóból persze természetesen kimarad). A repülő csűrőlapátjai mozgatását két végükön lukkal ellátott 2739a számú összekötő elemek oldják meg. És végül ekkor jelentek meg a speciális Technic alul-felül levágott végű kockák, amik az űrsiklónak is a szárnyszéleit adják.
Az űrsiklónak két funkciója van, mindkettő a szatelit kivételét szolgálja: a teteje felnyitható fogaskerekes meghajtásnak köszönhetően, és ezt követően a szatelit tartó szerkezetet ki lehet venni a jármű belső rakteréből (ezt már csak kézzel).
Kerekeken gurul, de ezeket nem lehet behúzni, és a landolást sem segíti lengéscsillapítás. Míg a repülőn Blakbird szerint a legfontosabb szerkezetek, a fékezés és a kanyarodás éppen úgy van megoldva, ahogy az igazi repülőkön is működnek a csűrőlapok (jobb akkor lenne, ha pedálokkal mozgathatóak lennének, de ez persze Lego esetében nem működik, nincs az a Technic figura, aki kezelni tudná), és ezért tanulásra is kiváló a modell, az űrsikló gyárilag sajnos nem kapott az irányításhoz semmit. Bátor itt is van két botkormány a vezető keze ügyében, ezek azonban a repülőével szemben nem működtetnek semmit, a fickó tulajdonképpen csak kapaszkodásra használhatja, de arra meg nem jók, mert mozognak, egy pinen el tudnak fordulni. Ez persze elmarad a 8480 űrsiklótól, ami tele van pakolva mechanikus és elektromos funkciókkal, de önmagában nézve azért a szatelit kivehetősége a felemelhető tetőszerkezettel sem annyira kevés, és van lehetőség további fejlesztésre is.
Még fel lehetne róni a régibb modellnek a színét. A másik színei reálisak, az a gép fehér, fekete hassal, míg a 8855 űrsikló teljesen sárga, és hát ki látott már sárga űrsiklót. De a régi űrsikló sárgasága szerintem nem zavaró: annyi Technic volt sárga, hogy szinte ez volt a Technicek természetes színe (ez maradt is még elég sokáig), és az ilyesmi esztétikai/realista szempont meglehet, háttérbe szorult a játszhatóság, vagy az oktatási, szemléltetési képesség mögött.
Az építés kellemes mulatság, körülbelül két órát vesz igénybe. Az útmutató - 1988-as! - nem lacafacázik, mint mostanság szokott, egy-egy rajznál sok elem kerül összeépítésre, az egész folyamatot elintézik összesen 15 lépésben. Ettől még nem mondható bonyolultnak az építés menete, de azért persze oda kell figyelni, mik mikor hova is kerülnek, főként, mert sosem kerülnek külön listázásra az egyes lépéseknél, mik az aktuálisan beépítendők.
Az építést studos modellről lévén szó az alvázzal kezdjük. Később ez a modul a raktér padlója lesz. A füzet ennek az egésznek az összerakását egyetlen lépésben mutatja meg.
Elkezdjük a szárnyakat építeni, habár még nincs keresztmerevítőjük. Megépül a tető emeléséért felelős fogaskeréksor három 16-os fogaskerékkel és egy 8-24-es lassítással.
Kiegészítjük a modellt egy főmerevítővel. Ennek méretei alapján két következtetést vonhatunk le: a szárny szélessége közel áll majd az űrsikló hosszússágához, és a szárnyak nem lesznek valami stabilak.
Megépítjük a szárnyakat és csűrőlapok tartóit, amelyek sajnos le vannak rögzítve.
Megépítjük a tető oldalát és a hajtóműveket.
Az orr rész külön modulként épül meg. Ahogy a propelleres repülőben, úgy itt is ez a legszebb és a legjobban kidolgozott rész. A botkormányok pont a figura kezébe illenek.
Felrakjuk a tetőt tartó elemeket, amelyek közül az elsők a fülke és a raktér közötti elválasztók, a hátsók pedig a hajtóművek tartói.
A robotkar két helyen hajlítható, emelhető, ám nem forgatható, és gyárilag nem tettek bele műholdat sem.
Természetesen a felnyitható tető is önálló modulként épül meg.
Az orrmodult hozzáépítjük a törzshöz, és néhány plate-el stabilizáljuk a hajtóműveket.
A tető nyitása, zárása egy speciális Technic plate és egy tengely révén valósul meg.
Alulról látható, hogy a három kerék hogyan helyezkedik el. Ez a két óriás háromszög alakú plate egyrészt stabilizálja az alvázat, másrészt a szárny szellősségét ellensúlyozza, és egyben dísziti a gépet.
Utoljára a farokmodul, azaz a függőleges vezérsík épül meg.
Az összeépítés végeztével elég sok elem marad felhasználatlanul. Ez jelen esetben azonban örömre ad okot, hisz így marad miből tovább fejleszteni a modellt a nyitva hagyott vagy elmaradt funkciók esetében.
Az itt fényképezett példány igen jó állapotban érte meg tisztes korát, 26 évet. (Ezt onnan lehet sejteni, hogy füzete mellett egy 1990-ben kiadott kiegészítés is a része, ami a 4,5 V-os eredeti motorizálhatóság mellé az akkor megjelent 8720-as motorkészlettel való motorizálhatóságát mutatja meg a repülőnek.) Dobozzal és belső kartonnal sikerült hozzájutni, csupán az eredeti műanyag tálcája hiányzik. A doboz első oldalán a fő modell képe szerepel, annak méreteivel miliméterben.
Felhajtva a tetőt a repülő funkcióit szemléltetik kisebb ábrákon, egy nagyobb képen a gépet vezető Technic figura segít egy fiúnak az építésben - pontosabban fog két kézzel egy Technic kockát, azok közül amiket valahonnan szereztek, mert a gép ekkor már teljesen készen van, és a készletből nem maradnak már a képen látható elemek meg eddigre.
A doboz hátulján pedig az űrsiklót látjuk a fő képen, ami körül a B modell funkcióit mutatják be, illetve illusztrálják a függőleges felfelé repülését a gépnek.
Ez a készlet hiánytalan, mindössze az eredeti figura veszett el - hozzánk a leggyakoribb figurával, a tech012-es bábuval érkezett, de mivel ebből a bábuból már volt itthon a 8229 Tread Trekker révén, és szerintem nem is igazán illett a 8855 készlethez, így elcseréltem egy tech026-os figurára. Neki is kékek a karjai és a lábai, mint a szett eredeti tech011-esének, és bár nem piros, hanem kék a felső ruhája, de a dzsekije zsinórjai meg csatjai és a jelvénye abszolút passzol repülős életéhez, akár a propellerest, akár az űrsiklót vezeti, és ráadásul a sisakja is szintén fehér. (A napszemüvege némi kételyt okoz számomra az űrbeli útjain, de nem tartom kizártnak, hogy akár még használni is lehet egy űrsikló vezetése közben a nap erős fénye ellen.)
Köszönjük, hogy elolvastad.
2016 március 10, 21:17