Technic 8460 B modell MOD, pneumatikus rönkrakodó teherautó
Fiam ezidáig legnagyobb elemszámú Technic készlete a 8460-as, az első mobil daru, ami olyannyira kiválónak bizonyult, hogy aztán még kétszer újra kiadta a Lego. Az 1995-ben megjelent 851 elemes szettből két modell építhető útmutató alapján: a mobil daru és egy Scania T580-as féle vezetőfülkés darukaros teherautó. Mindkét jármű igazán kiváló, fiam azonban a B modellnek bővítette és kissé átalakította a funkcióit. Szerette volna ezt az építményét is elindítani a múlt heti Technic csodák feladaton, le is fényképezte alaposan, meg is írta az építés menetetét, illetve fejlesztéseit, de már nem fért bele, hogy akkor közzé tegyem. Pótlandó most felrakom profi naplónak. Íme.
Ez a teherautó a 8460 pneumatikus daru B-modelljének továbbfejlesztése. A funkciók továbbfejlesztéséhez a tavalyi híres 42043-as Mercedes-Benz Arocs szett adta az inspiráló ötletet.
Az eredeti 8460 B-modell funkciói: kormányzás, két oldalt külön működtetett letalpalás, rakodókar forgatás, pneumatikus darukar (két nagy hengerről), és különleges pneumatikus pumpaszerkezet. Én bővítettem a funkciókat: beépítettem még további két hengert, egy nagyot és egy kicsit, és összekötöttem a letalpalás működését. A hengereknek köszönhetően most a teherautó emeli és csukja a platót, továbbá összezárja és kinyitja a markoló fogó karjait.
A két bónusz pneumatikus henger a 8042 pneumatikus univerzális szett eleme. A nagyobbik működteti a rakodófelületet. Mivel ez eredetileg nem volt mozgatható, így a rögzítését is meg kellett változtatnom. Az elején a két tartót rudat egyszerűen kivettem, és két-két - összességében az eredeti rúddal azonos hosszúságú hosszú rúddal - helyettesítettem, úgy, hogy látszatra továbbra is egyetlen hosszú rúdnak tűnjenek. Ezáltal a platónak elől megszűnt a rögzítettsége, és így az fel tudott emelkedni.
A hátulja már nehezebb feladat volt, ezt meg kellett erősíteni, minthogy az eredeti modellen az első tartó rögzítette, hogy ne dőljön hátra. Ehhez egy hosszabb rögzítő rudat építettem be alulra. Sajnos ez a rúd túllógott az alsó rögzítési ponton, de szerencsére nem annyira, hogy leérjen a földig. Magát a platót két szürke pin tartja, hogy képes legyen könnyen felemelkedni. A rakodótér elejét is meg kellett erősíteni, mivel támasztó híján mozgott, könnyen szétesett. A pneumatikus henger rögzítését sem lehetett szokványos módon megoldani, mivel így nem fért el az alatta lévő pumpától. Ehelyett megfordítottam, és fejjel lefelé építettem be. Szerencsére a plató tengelyekből áll, így a rögzítés könnyű volt, és a pneumatikus csövet is könnyen el lehetett vezetni.
A másik fő funkciófejlesztés a minimunkahenger beépítése volt. Ez az emelőkar markolóját működteti. Ennek a megoldását teljes egészében a 8868 rönkrakodójáról másoltam.
A rakodókaron is javítottam. Az eredeti modellen a kar legutolsó tagjának nem szimmetrikus az elrendezése - ezt a tagot a kar jobb oldalára rögzítették, a kar meghajlásának a tengelyére (ezt egy nagy pneumatikus henger mozgatja), és a végére egy fém kampót raktak. Én ezt a rudat lerövidítettem, és középre rögzítettem két hatos thin-el (vékony liftarmmal). Ennek a végére aztán már markoló került. A karon más változtatást nem történt, kivéve azt, hogy néhol a rögzítéseket megerősítettem.
Meg kell még említeni a fejlesztésben erőteljes szerepet játszó új pneumatikus csöveket. Mivel a két szelep helyett már négy lett beépítve (az eredeti 8460 B modellen jobb oldalon volt a két szelep a könnyebb csővezetés miatt), új táphálózatot kellett készíteni a pumpától a kapcsolókig. A fejlesztett modellen a bal oldali kapcsolókon a kis csonkok pont a másik irányba esnek, előre, a jobb oldali kapcsolókon pedig hátra, ide hosszabb csövek kellettek. A hosszas méricskélés után a beszerzett új csöveket persze fel is kellett szabni a megfelelő méretre.
A két letalpalás összekötése egyszerű volt. A két tekerő mozgását kötöttem össze. Mivel ezek ellentétes irányba mozognak, három fogaskereket építettem be a hajtás megfordítására.
Köszönjük, hogy elolvastad.
2016 május 12, 15:29