Technic 8082: Bell Boeing V-22 Osprey
Érdekes dolog derült ki ma reggel. Azt mondja fiam, hogy kihagyott egy járművet a Technic helikopterflottájából, a 8082-es Multi Modell Vezérlő szettből építhetőt. Merthogy a készletből gyárilag összerakható légi jármű szerinte egy helikopter. Hiába mondom, hogy repülő, Blakbird annak írja a technicopedián, pedig ő repülős mérnök, biztos tudja. De mutatja A járművek illusztrált atlasza című könyvét, hogy ő emlékszik rá, a helikoptereknél a rotorfej-elrendezések szerinti egyik alcsoportként azt írják: dönthető rotorosok, és ott épp olyan gép van a rajzon, mint a 8082-es légi jármű modellje.
Blakbird persze okosan a következőt írja a gépről bevezetőjében: “Ez a szögletesnek látszó repülőgép egyértelműen a Bell Boeing V-22 Ospreyt prezentálja. Figyelembe véve, hogy amikor ezt a modellt tervezték, akkor a V-22 még csak egy vagy két éve létezett, ez a modell meglehetősen időszerű, és még a részletek is elég arányosak. A V-22-es a fix szárnyai révén képes fennmaradni az előrefele repüléshez mint egy repülő, de meg is tudja forgatni a hatalmas 3 pengés propellereit függőlegesen, és lebeg mint egy helikopter.”
A járművek illusztrált atlaszában ugyanígy mutatják be a ezt a típust, a különbség csak a nagyobb kategóriában van, itt a helikopterek alá sorolják be:
“A dönthető rotoros gép félig helikopter, félig pedig repülőgép. Függőlegesen száll fel, repüléskor viszont a rotorok előredőlnek, és a repülőgépeknél használatos légcsavarokká “alakulnak”. Ez a típus jóval gyorsabb az átlagos helikoptereknél. Hátránya a nagyon bonyolult vezérlés.”
Szóval ez is, az is. Bemutatni azért jó lesz, és jól is mutat a többi Technic helikopterünk mellett vagy között.
A gép összesen 26 lépésre bontva készül el, bár a végén az utolsó lépésnél a lazábbra veszik az útmutatóban a leírást, elég lenne eggyel kevesebb lap is.
Studos készletről beszélünk, tehát először a modell alvázát építjük meg, ez az első 5 lépés.
Az első függőleges elem felhelyezése mellett a 6. és 7. lépéseknél a két polaritásváltót rakjuk a helyükre, aztán a következő két mozzanat a 9 V-os motor és az elemtartó behelyezése.
Ezt a gép tetőzete első részletének megépítése követi.
A 12. lépésnél fejreállítjuk az építményt, így kerül bele az első páros és a két hátsó kicsi kerék.
Újra talpra áll az építmény, és könnyebb szakaszként plate-ekkel bővítjük a tetejét. Aztán a 16. lépésnél elkezdjük a merev szárny összerakását.
A legérdekesebb technikai részek most következnek. A 9 V-os motortól gumihajtással egy tengely veszi át a forgást, erről a tengelyről két fogaskerék segítségével a szárnyba építendő egyetlen hosszú toldott tengelyre megy át a forgó mozgás. Így forognak majd a gép propellerei. Függőlegesből szinte vízszintes és vissza mozgatásukhoz pedig egy, a hosszú toldott tengellyel párhuzamos, kicsit rövidett tengely felel, ami forgását a micromotortól kapja. A két motort a gép jobb és bal oldalára tett polaritásváltó irányítja. A mozgatás persze két végpont között történik, a forgás végtelen lehet, és a két mozgás egyidejűleg is megtörténhet. A 17-től a 22. lépésig ezeket a törzsbe helyezett fogaskerekeket és szárnyba rakott tengelyeket építjük meg, berakjuk közben persze a micromotort is.
A 23. és a 24. lépés moduláris, a két szárny végre kerülő hajtómű készítését adja, ezekbe is kerül két funkcionális fogaskerék (két dísz mellett).
Végül a két 3 pengés rotort csináljuk meg, az említett fölösleges 26. lépésben már csak ezekre kerül egy-egy díszítő sárga kúp.
A modell kerekei sajnos nem kaptak funkciót, azon kívül, hogy megtartják a járművet. A propellerek mozgatása azonban látványos, és a készlet leglényegibb alkatrészeire, a polaritásváltókra és két motorra támaszkodnak.
A Lego Technic Bell Boeing V-22 Osprey persze csak filmen mutatható be igazán, ezért fiammal egy videót készítettünk róla.
Köszönöm, hogy elolvastad.
2016 augusztus 7, 23:55