Szovjet Gépszörny - Ural 4320-60
Most nézem, már több mint 3 hónapja nem töltöttem fel egy naplót sem. Itt az idő ezen változtatni.
A mai naplómban az egyik legfejlettebb alkotásomat szeretném bemutatni. Egy Ural 4320-60 Szovjet teherautót egy szimpla oldalfalas billenőplatóval és egy könyökcsuklós kompaktdaruval felszerelve.
A modell 56 cm hosszú, 17 cm széles, és 20 cm magas (összehajtott daruval). Én személy szerint kifejezetten büszke vagyok erre az alkotásomra, mert a saját elvárásaimhoz képest is részletgazdag. A motortértől elkezdve, a beltéren át, a kipuffógócsőig minden ugyanott, és ugyanúgy van mint az eredeti járművön.
Ezek mellet az a legfunkciógazdagabb jármű amit az egész életemben építettem. Többek között ez az első 1:14 modellem amibe felfüggesztést szereltem, illetve az első, amibe három munkahengert, illetve többmint 30 fogaskereket használtam. Méreteit tekintve is nagyobb még a Scania P320 kamionom. Tudom nem látszik akkorának, de csak azért mert az Ural-nak alacsony a profilja.
A modell többi funkciója közé tartozik a felnyitható motorháztető, a kinyitható fülke-ajtók amelyek mind egy-egy gyönyörűen kidolgozott belő tere(ke)t rejtenek. Továbbá a támasztólábak szinkronban, és egymástól leválasztva is lehajthatóak. Ennek az a célja, hogy egyenes talajon egyszerre ér le mindkettő a földre, egyenletlen terepen viszont egyenként lehet állítani a támasztások hosszát, amivel vízszintbe hozható a jármű. A két mód között egy, a gép alján elhelyezett váltókar elmozdításával lehet választani. A modell daruja is 100% működőképes. 360 fokban forgatható, és a két kisebb munkahenger működésbe hozásával lehet mozgatni fel, és le a darukar második, és harmadik szekcióját. A negyediket manuálisan kell kitolni, mivel nincsen 1x1 vastag pneumatikus dugattyúm, amivel ezt meg tudnám oldani. :P Egyébként a daru a legmagasabb állásában majdnem 85°-ban áll a talajhoz képest, szóval kvázi merőleges a talajra. Azonban a plató is rejt egypár funkciót; a platón lévő hat fal-panelből 5 lenyitható, így könnyebbé téve a platóra való rakodást. Ezen kívül az egész platót le is lehet billenteni. Ez a funkció alkalmassá teszi a gépet a nem-raklapozott anyagok (föld, stb...) szállítására is.
A következőkben a modell építésének menetéről olvashattok párezer szót. ;)
A modell építését 10 hét alatt fejeztem be. A szokásomtól eltérően most a motor tervezésével kezdtem mert nem akartam egy ernya kidolgozatlan blokkot utólag belegyömöszölni a motortérbe. A képen az említett 8 hengeres V motor látható, amire még rászereltem egy extra légbeömlőt (fekete cső).
Miután elkészült a motor, az alváz építésének álltam neki. Bevallom nem ez volt a legnehezebb folyamat, mivel csak különböző hosszúságú Technic elemekből, és 1x8 cserepekből áll. Az igazi fejfájás akkor kezdődött, amikor a felfüggesztést kellett kidolgozni. Az első tengely még gyerekjáték volt, de a hátsó iker-tengelyes felfüggesztéshez már @lego.technicus barátom segítségét kértem. Ő előállt egy igen jó alap dizájnnal, amit a rendelkezésemre álló darabok használatával egy kicsit átalakítva, de beszereltem a váz elemei közé.
[sajnos a vázról készült kép importálás közben meghibásodott]
Felfüggesztés működés közben:
Ezután a különböző karosszériaelemek kialakításával kezdtem foglalkozni. Ez egy elég érdekes tervezési folyamat volt, mivel az Ural kamionoknak a fülkétől előre szűkül a motortere, illetve lejt is. Ezt a formát elég nehéz kivitelezni LEGO elemek használatával, de egy idő után csak összejött. :D A félreértések elkerülése érdekében még itt meg szeretném említeni; tudom hogy a legtöbb Ural-nak előrébb van a kökhárítója, de én direkt ezt a visszafogottabb, enyhén hátranyúló dizájnt választottam, mivel jobban tetszik (meg eredetileg bukókeret is lett volna rajta)
Na de ezek után kezdődtek a technikai okosságok. Először a plató emelési mechanizmusát akartam megépíteni, hogy tisztában legyek azzal, hogy mekkora helyet foglalhat el a darunak a kezelőszerkezete, amit én csak "fogaskerékpokol"-nak nevezek. Na de a platót sem volt olyan egyszerű elkészíteni, mint aminek látszik. Az alapnak erősnek kellett lennie, és különböző irányú csatlakozópontokat kellett elhelyezni rajta. Plusz az emelőmechanizmus hajtótengelyét sem tudtam elvezetni se hátra, se előre, mert hátul a felfüggesztés és a telszkóp volt útban, elöl pedig az említett fogaskerék-kavalkád. Ezért egy okos kis trükkel elrejtettem a tengelyt az üzemanyagtartályok titkos rekeszei mögött. VIDEO
Most pedig a hírhedt fogaskerék-forgatagról beszélnék, ami a darut működteti. A szerkezet elméletben egyszerű, de gyakorlatban színkódolás nélkül egy kicsit érthetetlen lehet. A célja az, hogy akármelyik oldalon is tekerem a támasztólábak lenyitásához a bigyót, mind a kettő talp ereszkedjen le. Ez egyszeűen hangzik de a valóságban a tengely forgásirányát egy 3x5x2 stud-os helyen kellett megfordítani úgy, hogy ne zavarja a daru rögzítését és a másik tengely forgását.
A daru befejeztével már csak egypár díszítőelemet helyeztem el a teherautó külömböző részein, és kicseréltem a daru színét, illetve az utolsó szelvényének a kialakítását, és Voilà, már kész is van az építmény.
Remélem hogy tetszett a mai novellám! További jó LEGO-zást! Sziasztok!
Elérhetőségeim: Instagram [Katt]
2021 május 22, 23:34