Silózás Felsőfokon
Sziasztok!
A mai naplóm ismét egy mezőgazdasággal kapcsolatos témát dolgoz fel.
Már elég régóta gondolkoztam azon, hogy építek egy silózót, de eddig valahogy mindig kitaláltam magamnak egy érdekesebb projektet. De most, ahogyan beköszöntött az aratási szezon egyre többet látok belőlük itt a falu szélén. Még évnyitó előtt kitekertem egy szántó mellé, ahol éppen két Claas Jaguar 960 Terra Track-kal, és különböző traktorokkal, kamionokkal silóztak, és ebédszünetben elbeszélgettem a gazdával, akié a gépek voltak. -Most nem részletezném az egész diskurzust, de dióhéjban arról beszéltünk hogy mi tetszik, illetve nem tetszik neki a géppel kapcsolatban-
Innen jött az ötlet, hogy lövök pár képet kívül-belül a gépről, és a gazda valamint a saját ötleteim alapján újratervezem a Jaguar kinézetét, szerkezetét, és megépítem egy LEGO-modell formájában.
Az ő javaslatai a következőek voltak: • Rövidebb alváz • Kisebb zúzószerkezet; szerinte a németek túlbonyolították a zúzószerkezetet (Lásd:John Deere 8500) • A vágóasztal vágódobjai eltérő nagyságúak, de szerinte jobb lenne több rendezőkúp, valamint egyenlő átmérőjű vágódobok, mivel ez az alkatrész könnyen tönkremegy, ha valami vasdarabot felkap vágás közben, és egyszerűbb lenne kivenni a rosszat, és az egyik szélsőt berakni a helyére. Így körülbelül fél méterrel lecsökkenne a munkaszélessége, de nem kéne órákat várakozniuk amig odaviszik a kellő alkatrészeket, hanem ráérnének éjszaka megcsinálni, amikor 6 órás szünetet tartanak a gépkezelők.
Az én változtatásaim nagyrésze inkább vizuális jellegű volt, de például egy új motort is raktam bele, és egy hátúlról illetve felülről nyitható motorteret, hogy könnyen lehessen szervizelni. Itt is lenne a 4 legfontosabb kép, amik alapján megépítettem a módosított silózómat:
Na de nem mindegy hogy hova üríti a zúzalékot a silózó! Az építéshez tartozik egy pótkocsi és egy traktor is. A pótkocsit egy Krampe 750 dupla tengelyes trélerről mintáztam, aminek az egyik különlegessége hogy nem a rektér egyik végének emelésével ürít, hanem a plató aljába épített futószalag segítségével. Erről a funkcióról egy videót is közzétettem a publikus Instagram oldalamon.
A pótkocsihoz építettem egy régebbi New Holland T6.320 traktort is. A gépet a szokásos széles gumik helyett most egy úgynevezett "row-crop" gumikiosztással építettem, amit főleg kukorica gondozásakor használnak, mivel a 20-30cm széles gumik pont elférnek a kukoricasorok között, így majdnem 0%-os mesterséges veszteséggel tudják termeszteni, valamint gondozni a növényt. Az álatalam épített modellen csak a belső gumik vannak felszerelve, valamint a hátsó keréksúly, mivel ilyen száraz időben nem kell dupla kerék a szántóföldre, és amúgyis csak a fogyasztást rontaná. :P
Az építésem egyetlen nem gépi eleme egy kis kukoricamező részlet, ami pont beilleszkedik a silózó redezőkúpjai közé, és azt az illúziót kelti, mintha éppen levágná.
A mai naplóm ennyi is lett volna! További jó LEGO-zást! Sziasztok!
2020 szeptember 13, 15:04