(RÉGI) A-10 Thunderbolt II "Warthog"
WOW! Egy szuperszonikus sebességgel száguldó vadászbombázó?
-Igen ez a Fairchild Aircraft A-10 Thunderbolt II becenevén "Warthog", azaz varacskosdisznó amit az elején lévő gépágyú tompított,röfögésre hasonlító hangjáról kapta.
Az amerikai hadsereg kérésére fejlesztették azt a csodagépet amelyet orosz és iraki tankok, bunkerek elpusztítására terveztek. 1970-ben kezdték el tervezni és 1992-ben ki is gurult a gyárból az első tömeggyártott modell,melyet az amerikai haditengerészeti osztálya kapott meg (NAVY).
Jelenleg is az Amerikai Egyesült Államok repülőgépflottájának zászlós tagja.
Kimagasló eredményeket ért el megbízhaóság,hatékonyság,megfélemlítés,ár/érték arány,sebesség és bevethetőség terén is.
Habár nem a leggyorsabb gép,mégis a leghatékonyabb légi,földi és vízi célpontok ellen is.
ebből következik az elképesztő 11-12 millió dolláros ára.
Végsebessége teljes teherrel:706 km/h
Fesztávolsága:18,5m
Hossza:20,1m
Teherbírása:2,8t rakéta vagy bomba + a gépágyúba való lőszermennyiség és a pilóta súlya.
Én őszintén szólva nagyon megijednék ha egy ilyet vennék észre felém közeledni a horizonton.
Na ide most beszúrok egy kis ismertetőt a gépről:
A csatarepülőgép védelmét a pilótafülkét körbevevő páncélkazamata (titán „fürdőkád”) biztosítja, illetve a fontosabb rendszerek, hajtóművek, vezérsíkok, kormányrudazat duplázva, triplázva vannak és a géptörzs különböző helyein vezetik végig azokat, hogy egyetlen találat ne tudja működésképtelenné tenni mindet. Orosz elemzés szerint az A–10 védelmének leggyengébb pontjai a pilóta magas „panorámás” üléshelyzete a polikarbonát kabintető alatt és az amerikai gép alacsony (kb. 680 km/h) sebessége, ami miatt több időbe telik a légicsapás után elhagynia a harcteret, ezalatt könnyebb eltalálni. A gyakorlatban az iraki hadszíntéren kevés gép veszett el bevetésen, a jó kilátás viszont nagyban segítette a pilótákat a célok megtalálásában, mivel ebben műszeres támogatásra nem számíthattak.
A „Warthog” („varacskos disznó”) becenéven emlegetett repülőgép ugyanis amerikai szemszögből – szándékosan – igen primitív színvonalú fedélzeti rendszerekkel rendelkezik, például sem robotpilóta és kormányerő-csökkentő, sem helymeghatározó rendszer és éjjellátó nem szerepelt az eredeti kiépítésben. Műszerei hagyományos óraszámlapos kialakításúak, alumínium sárkányszerkezete nélkülözi a fejlett kompozit anyagokat, ami mind a könnyű karbantarthatóságot és sérülésállóságot szolgálta.
Bár az A–10-et ideiglenes típusnak tervezték, az első iraki háború után a leváltására végrehajtott kísérletek kudarcot vallottak, mivel a páncélozatlan F–16 vadászbombázó földközelben harcolva túl sebezhetőnek bizonyult és könnyű szerkezete sem viselte el tartósan a GAU–8 gépágyú konténerbe szerelt változatának többtonnás reakcióerejét.
2017 szeptember 26, 21:17