Propeller kalandok 6. Tandem rotor
Mindig csodáltam ezt a fajta rotor elrendezést, csak most tudtam meg, hogy tandemnek hívják. Amikor láttam az interneten a 7292-es készletből készült tandem helikoptert, elhatároztam, hogy én is építek egyet. Mivel múltkor sokat kínlódtam, míg kép alapján összeállítottam a repülőt, most nem törekedtem az azonosságra, építettem ahogy tudtam.
A rotorokon kívül, még, ami nagyon tetszik ebben a helikopterben, a hatalmas rovarszem-szerű szélvédő. A gép a mérete, a kettős rotorja és a nagy "szeme" miatt kicsit ijesztő, de mindenképpen tiszteletet parancsoló. Ezt ellensúlyozza egy kicsit a vidám piros-sárga szín.
Az építéssel majdnem másfél órát töltöttem, a végeredmény elég szép, de ez sem lett olyan stabil, mint amit a jó játékhoz kéne. Egy minifigura mellett is lefényképeztem, aki nem tudott beszállni, mert nem fért be a belsejébe, pilótafülke nincs, a tetejére meg nem engedtem, a rotorok miatt.
A tisztesség kedvéért elmondom, egy kicsit csaltam, a stabilitás érdekében beépítettem 2 darab piros 2x3 tégla elemet, ez nem része a készletnek (a 8. képen látszik).
A tandem rotoros helikopterekről:
Ez a rotorelrendezés igen ritka. Napjainkban csak két ismert típusa van, az egyik a CH-47 Chinook, a másik a KV-107 Vertol. A tandem elrendezésű rotorok, mint a koaxiális rotorok ellentétesen forognak, így kiegyenlítik egymás géptestre gyakorolt forgatónyomatékát, nincs szükség további légcsavarokra. Ezeket a helikoptereket elsősorban teheremelésre, illetve teherszállításra alkalmazzák, ami adja magát a gép geometriai felépítéséből. A nagyobb légellenállás a rotorokon ennél a rendszernél is jelenkezik, amit a hatalmas géptest is károsan befolyásol. A helikopter vezérlése itt sokkal bonyolultabb, mivel a kezelőszervekkel a két távol lévő rotorfejet egyszerre kell szinkronban vezérelni. Érdekes módon az oldalkormányzást az ellentétes irányú csűréssel valósítják meg, de lehet differenciálni ezt a mozgást is. Így a pilóta a feladattól függően a függőleges tengely körüli elforgást többféleképpen is megvalósíthatja. Pl.: az első rotorkör áll egy helyben, és a gép farka mozog, a hátsó rotorkör áll egy helyben, és a gép orra mozog, vagy a helikopter geometriai középpontja, vagy a súlypontja körül mozog.
Forrás: lakat.webatu.com
2014 február 25, 06:05