Mozdony tervezés - MÁV V43
Megváltozott a nyitó kép, ennek egyszerű és örömteli oka, hogy minden alkatrész befutott és a kis V 43-asom Lego kockákból végre testet öltött és részleteiben is véglegesült! A leírás új részét a meglévő rész után írtam, aki az elejét már olvasta, az most pörgessen kicsit!
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Régóta szerettem volna egy saját tervezésű mozdonyt, amit ráadásul úgy akartam megvalósítani, hogy hasonlítson a MÁV mozdonyai közül valamelyikre. A választásom a V 43-ra esett, mert szerintem ez egy nagyon közismert villamos mozdony, aminek szögletessége jól illeszkedik a Lego világába.
A kedvencem a diesel NOHAB, na de annak az orr része igen nehezen mintázható a 6 stud széles léptékben, így elsőre nem akartam túl nagy célt kitűzni, nehogy sikertelenül záródjon a projekt :-) Kerestem az interneten fotókat, rahjzokat. Szerencsére találtam is bőséggel. Ma már rengeteg szín variációban látható kép a mozdonyról, én mégis azt választottam, ami a 90-es években volt elterjedt, főiskolásként sokszor utaztam olyan IC-n, amit ez a típus húzott.
Az első próbálkozás a nagyobbik szabvány vonat alaplapra (6 x 28) készült. A mozdony orr részével kezdtem a tervezést, és sikerült egy egészen hasonló kinézetet "faragni", igaz ez még a durva tervezés volt, pár aprósággal a későbbiekben még tudtam finomítani.
Folytattam az oldal megtervezésével. Itt azonban nem lehetett tartani az arányokat, kicsit tömzsi lett a mozdony. Látszik, hogy nagyon nem sikerült hozni azt az oldal nézetet, amit a valódi gép mintáz. Hat hűtőrács helyett négy, hét oldal ablak helyett csak öt fért rá:
Ezt követően rájöttem, hogy szakítanom kell a szabvány alaplap használatával, ezért megterveztem a mozdony oldalát alaplapi méret kötöttsgek nélkül, önmagában, persze magasságban igazodva a már elkészült orr részhez:
Egészen jó lett, de mellé tettem egy süllyesztett, hosszú tehervagon alaplapot (6 x 34), és ledöbbentem, mert a mozdony még annál is hosszabb lett, igaz, így meg volt minden szellőző és ablak, de ekkora hosszúság már olyan csúnyán "vágja" a kanyart, hogy a fél sín kilátszik alóla, ez így nem maradhat, itt is kell a kompromisszum, mint az orr résznél, hát így alakult ki a végleges méret (6 x 32)
A motor a kicsit hosszított, de szokásos (pl. 60052) módon lett körbe építve, "szabvány" a passzív zsámoly is, az alaplap egyedi, a felépítmény szintén. Sikerült mindennek könnyedén helyet találni, még a mozdony vezető is simán befért. Ami talán különleges, hogy az ajtókat úgy tettem láthatóvá, hogy 1/2 studdal besüllyesztettem, ez ad némi kontúrt neki, és nem is szokásos építés a gyári mozdonyoknál:
Végül alakítottam még az orr részen is kicsit és az oldalára is tettem díszítéseket, így már egészen emlékeztet a V43-ra, igaz, a szélvédő osztást nem sikerült megoldani, talán majd matricázom, ennyi még bele férhet:
Sikerült dupla lámpát építeni, a jellegzetes hengeres és a négyzetes alépítmények is felkerültek, az ajtó kapaszkodókat rövidítettem, pár kiemelést tettem a szürke részbe. A tetőre is felraktam a kiemelkedő részt. Véglegesítettem az áramszedőt is olyanra, amely alakatrészek elérhetőek. A szélvédőből létezik egy 6 x 3 x 1 méretű, próbáltam beépíteni, de a már így is relatív magas elejét még megnyújtotta volna, azaz hasonlóbb lett volna a szélvédő, de az összes többi, egészen jól sikerült arányt elvitte volna.
Most elindult az alkatrész vadászat, majd ha megépült, teszek fel róla fotókat !
2016-01-03
Folytatás az igazi építéssel!
Három csomagban futottak be az alkatrészek, a héten minden részlet véglegesült, ma már a fotózás kedvéért szétszedtem a vonatot és újból összeraktam. Építhetőség és stabilítás szempontjából elégedett vagyok életem első Lego mozdonyával, a funkciókról később, először jöjjön egy kép a végleges formáról:
Gyakorlatilag 100 %-ban megépült az, amit fent LDD modellben terveztem, annyi pozitív különbséggel, hogy egy további részlettel gazdagodott a front, mert a szürke alsó részt kiemeltem a sárga síkjából, ez a valóságben is eképpen fest.
Az építés menetét a frissen feltöltött képek sokkal jobban mutatják, mint amit szövegben képes lennék átadni, ezért mindenkit invitálnék a galériához, előtte azonban néhány sikeresen megvalósított célkitűzést kiemelnék:
Az IR komponensek és a motor drága alkatrészek, ezért úgy terveztem a mozdonyt, hogy ezeket szerkezeti bontás nélkül lehessen ki-be pakolni, ezt sikerült terv szerint megvalósítani, ennek az is pozitív mellékterméke, hogy a tető 3 modulból áll, amelyből az egyiket úgy alakítottam, hogy annak lenyomása kapcsolja be - ki az elem modult, az állapotot kontrollálni a szélvédőn át, az IR vevő státusz LED-jén lehet:
A másik két modul is stabil, önálló darabok, könnyedén le-fel rakhatóak:
Világítás sajnos nem építhető a járműbe, mert a front élethű megvalósításának célkitűzése felül írta a konstrukció alakítását, sehogy sem tudtam megoldani a LED-ek beépítését. Ami viszont pozitív, hogy bőséges hely van a kábeleknek, így az IR modul beépítése nem okoz nehézséget.
Akinek szüksége van az LDD modellre, az írjon üzenetet, hagyjon e-mail címet és küldöm szívesen!
A vonatról egy video, ezen még nem a végleges állapotban szerepel, később talán arról is készül felvétel:
Ha már a mozdony valódit formáz, akkor kellene legalább 3 vagon is, ami a MÁV design-jára emlékeztet. A tervezés elkezdődött, egy nyers változat már LDD-ben elkészült, amint közelít a megtestesüléshez, fogok róla naplót készíteni, addíg is egy előzetes kép:
Megérkezett a 2x2x6-os ké keretes szélvédő, sajnos a kék árnyalata sötétebb, de azért szerintem egészen jó lett vele:
Köszönöm, hogy elolvastad!
Letöltések:
2016-01-16
2016 január 3, 20:42