Motoros Sportrepülőgép
Sziasztok,
Két évi nem Legózás után egy Eurobrickes repülőépítős versenyre építettem ezt a modellt. A határidőt lekéstem, mert az alkatrészrendelés több mint egy hétig érkezett (a küldemény több különféle logisztikai központban állt fél napokat, hogyaszongya, "feldolgozás alatt")...
A tervezés maga az eddigi talán legküzdelmesebb volt pályám során annak ellenére, hogy nem egy komplikált modell. A modell fantázia szüleménye, nem konkrét típus alapján készült. Manuális, nincs motorizálva.
Funkciók
- csűrőlapok
- magassági kormány
- oldalkormány
- fékszárnyak (pilótafülkéből működtethető)
- behúzható futóművek
- első futómű utánfutással kormányozható (mint a bevásárló kocsik kereke. Van a valóságban is olyan repülőgép, ami a fő futóművek fékezésével és ilyen első futóművel kanyarodik)
- állítható propeller lapátszög (pilótafülkéből működtethető)
- 180°-os V4-es kamumotor
- "Isten keze" botkormány (csűrőlapok, magassági kormány)
- "Isten keze" az oldalkormányhoz (a pedálok mozgását utánozva két kar)
- működő kettős botkormány a pilótafülkében
- racsnis bigyó a propeller forgatásához
- nyitható fülkeajtó, motorháztető
- Színes váz, más néves színhányás. Ez szándékos, én így szeretem. Valamennyire funkció szerinti színeztem, de nem izgultam túl a dolgot
Kihívások, tervezés folyamata
Kihívás volt minden az állítható szögű propelleren kívül. Az volt az első, ami elkészült, a kamumotorral együtt. Először sikerült egy boxermotort csinálni (a valóságban is ilyet használnak a motor egyenletesebb járása miatt). Később 1 stud megspórolásáért és rendezettebb konstrukcióért módosítottam egyszerűbb, V elrendezésű motorra.
Túl sok áttervezésre volt szükség, ha kifejteném, irodalomkutatással együtt diplomamunkának elmenne. Néhány főbb kihívás:
Szárnyak
Enyhén felfelé mutatnak, mint minden ilyen típusú repülőben, ezért csak pontszerű csatlakozásokkal lehet a vázhoz rögzíteni. Emiatt nagyon nehéz merevre építeni.
Futóművek
Ahhoz képest, hogy nem ez egy repülő fő funkciója, ezzel szenvedem a legtöbbet.
A futóművek önzáró mechanizmussal működnek, ezért lassú csigahajtás helyett jóval gyorsabb és egyszerűbb meghajtást lehetett alkalmazni (játszhatóság). Néhány követelmény:
- önzárás, gurításkor se csukoljon össze
- elbírja a gép súlyát
- egy helyről működtethető. Emiatt:
- a mozgástartomány, a mozgáson kezdő és végpontja precízen összehangolható legyen
A megfelelő önzáró és erős rudazat viszonylag hamar megvolt, de mivel egy mechanizmussal kell az összes futóművet nyitni (ebből nem akartam lejjebb adni), az első és a fő futóművek összekötéséhez újra kellett tervezni az egész központi vázat, aminek az áttervezendő verziója is már átesett egy nulláról újratervezésen. A végső megoldás viszont tökéletes lett (nem sokszor írnék le ilyet Lego modelleknél). Egy kb 180°-os fordulattal teljesen kinyílik/behúzódik az összes futómű, az önzárt pozícióba egyszerre pattan be minden és építéskor nagyon egyszerű összehangolni a futóműveket: a fő (szárnyon lévő) futóművek mozgatásához valófogasléceket alulról simán be lehet csúsztatni a vázba. A funkciót kifejezetten kellemes működtetni. A szerkezet olyan lett, mintha az egész modellt eköré terveztem volna.
Csűrőlapok
Ezzel még a kész verzióban sem vagyok teljesen elégedett. Kb. 20 iteráción esett át a terv, az alábbi követelményeket egyszerre iszonyú nehéz volt teljesíteni:
- megfelelően nagy mozgástartomány mindkét irányba: szerettem volna differenciált mozgatást csinálni (felfelé többet mozdul, mint lefelé), de minimum egyforma mozgás mindkét irányba
- középhelyzetben a párhuzamos csűrőlapok a szárnyprofilnak megfelelően enyhén lefelé mutatnak
- ne akadozzon, "pattanjon", stb (hogy középhelyzetet könnyen be lehessen állítani a botkormányokkal)
- hely és szárnyváz adta korlátok
- "legális" és precíz pozícionálást NEM igénylő technikák alkalmazása (elcsavart tengely vagy tengelyre nem koppanásig felhúzott elemek használata kizárva)
Ebből lett egy nem differenciált megoldás, nem túl látványos, de talán még élethű mozgástartományokkal. Középhelyzetben legalább jól néz ki.
Farokrész: nem tudom hány áttervezésen és hangoláson esett át. Itt is túl sok az ellentmondó követelmény:
- megfelelő fő geometria (az áramlástani középvonalának - bármit is jelentsen ez - egy vonalba kell esni a gép fő repülési irány mittommilyenes vektorával, amit a propeller tengelye határoz meg)
- vízszintes vezérsík párhuzamos a fő repülési vektorral
- karcsúság a géptípus jellege miatt
- oldalkormány és magassági kormány mechanizmusok elférjenek
- oldalkormány mechanizmus középhelyzete pontos legyen
- lehető legkisebb súly, mivel ez a géptípus nem rendelkezik a farokrészen lévő futóművel.
- eléggé stabil. Nem kell betonstabilnak lenni, de ne legyen gyurma sem (tartós deformációt ne lehessen belevinni)
Ezeket egy rácsos tartószerkezettel tudtam megvalósítani, ami nem "in Lego system". Magyarul nem Pitagoraszi háromszögek és nem derékszögek alkotják. Az oldalkormány rudazatába még egy plusz kurflit is kellett csinálni, hogy a kaszni egyik panelja elférjen. A kész verzióban a mechanizmusok szépen elfértek, a középvonal megfelelően fut, de minden más követelmény csorbult icipicit.
Konklúzió
Kicsit tömzsibb, a kerekek kicsik (nem volt nagyobb és nem akartam még heteket csúszni), kicsit nehéz, szárnyak lehetnének merevebbek, farokrész eléggé rugalmas, de összességében elégedett vagyok a végeredménnyel. Ahhoz képest, hogy ez volt az első repülőm, és nem is különösebben érdekel a téma, összeállt minimum 200 óra befektetett munkával. A versenyen is jó eséllyel szerepelt volna a gép.
Most pár évig vagy örökre megint leállok, izgalmasabb dolgok várnak rám. Bár egy-két Duplo MOC-ot biztosan fogok feltölteni.
További jó építést!
Még több kép:
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=577009
Videó:
2019 március 20, 10:50