Motorizált daru a 7633-as készletből
A közelmúltban rátaláltam az interneten egy 2009-es készletre, amely neve "7633 - Építési terület", a tartalma pedig meglepően bőséges:
egy épülő ház a főszereplő, amelyet körülvesznek a járművek és a munkások: van itt kanalas kis markoló, lakás modulokat szállító nagy treileres kamion, mobil lift az építőknek és egy nagy sárga daru. Az 5 minifigura garantálja, hogy az építési munkálatok folyamatosan haladhassanak, ugyanis minden járműbe, a liftre és az épülő házra is jut egy-egy belőlük.
A készletről most egyenlőre ennyit, a dobozon is nagy hangsúllyal szereplő sárga daru lesz itt a főszereplő, ugyanis amikor Bálint mindent összerakott - erre ráment a teljes Húsvét vasárnapja, mert ezt hozta a Nyuszi - rövid időn belül tapasztaltuk, hogy a daru kézi működtetése gyakorlatilag lehetetlen. Ennek az a két oka, hogy a kézi "kurbli" olyan szoros, hogy minden alkalommal leugrik az egész kötéldob a járműről és a kezében marad, másrészt egy daruzás során a daru karját is ki kell engedni, illetve behúzni, hogy a teher a megfelelő helyre kerülhessen a felemelést követően. Feladta nekem a leckét: "Apa, javítsd meg!"
Én ugye mindent motorizálok :-) .... na de ez egy 8 stud széles "kis" jármű, amibe a PF komponensek nem férnek bele. A nemrég összerakott és itt naplózott 6484 F1 Hauler éppen előttem állt az asztalon, amikor elkezdtem méregetni annak lehetőségét, hogy az abba beépített elemtartót, irányváltó kapcsolót és mikro motort miként lehetne ebbe a jóval nagyobb szerkezetbe beépíteni. A motor és a kapcsoló nem probléma, mert azok picik, de az elemtartó már feladta a leckét, hiszen a sok funkcióval felvértezett forgó felépítményre nem fér el esztétikusan, az autón ugyan van hely, ha ezt-azt átrendezek, de a vezetékelés és a forgó felépímény együttműködése okozott némi fejtörést, de végül összeállt az 1.0-ás megoldás, amely még nem tartalmazta a fogasléces darukar mozgatást, de végül az is elkészült, és a daru ilyen formát öltött:
A járműről átkerültek a forgó daru felépítményre a támasztókarok lábai, így lett hely a piros 9 V-os elemtartó modulnak, a daru részen át kellett alakítani a darukar forgáspontját, hogy ennek tengelye egyben a darukötél dobjának meghajtását is szolgálhassa, így a mort elhelyezésére nagyobb mozgásterem lett, a kapcsolót egyszerűen ráépítettem a meglévő szerkezetre, a motornak helyet alakítottam ki. A daru karjának kiereszthető részét teljesen át kellett építenem, ide ugyanis fogasléc kellett, valamint egy ehhez tartozó, kézzel tekerhető fogaskerék áttétel. A konstrukciót hosszes tesztelés után stabilnak és jól funkcionálónak minősítettük :-), amikor szétszedtem, hogy ezt a naplót elkészíthessem, akkor Bálint közölte, hogy ezt nekem sürgősen össze is kell még raknom, mert Ő még daruzni akar vele. Ez az igazi elismerés :-D Jöjjön itt egy video az 1.0 változat működéséről:
Az építés során az alap jármű módosult a legkevésbé, néhány olyan változást kellett csak megvalósítani, ami az elektromos kábel átvezetéseit teszi lehetővé, itt például a kék 1x2-es kockából egyet kihagytam, így alakult ki egy kábel csatorna:
A forgózsámoly alatt új elemeket kellett a készlethez adnom, hogy ugyanez a funkció megvalósulhasson:
A daru felépítmény alapján kellett egy lyukat hagynom, ahol az elektromos kábel le tud bújni, valamint az egyik oldalon egy nyúlványt építettem, emely a mikromotort tartja:
A következő képen látszik az a megoldás, ahogy a darukar tengelyére rá van húzva a kötéldob, és így gyakorlatilag egy tengely biztosítja a kar fel-le billentését, valamint a kötéldob forgatását:
Itt látható a motor és a gumiszíj lassító áttétel, ami olyan jól lassítja a daru kampó mozgását, hogy teljesen arányos és élethű, amint egy ház modult emel vagy a helyére süllyeszt:
Így bújik át a kábel a forgózsámoly alatt:
Az elemtartót sikerült úgy elhelyezni, hogy semilyen funkciót nem gátol, valamint az elemcseréhez sem kell bontást végezni:
A fogasléces darukar és a működtető áttétel mellett jól látszik, hogy a kötél megvezetésére új alkatrészeket építettem be, mert az alap változatnál a kötél elég könnyen kiugrott a vezetőkerekek hornyaiból, itt már annak a veszélyét is ki kellett küszöbölni, hogy a kötél a fogaskerék mellé ugorhasson és esetleg megszoruljun:
A motor vezérlése jól hozzáférhető helyre került:
Az átalakítást sikerült úgy elvégezni, hogy a daru meglévő funkciói érintetlenek maradtak, a plusz funkciók pedig szépen kiegészítik az alap változatot. Szerintem a megjelenés sem szenvedett szemet szúróan csorbát, és egy igazán jól játszható megoldás alakult ki! Egy videot még fogok belinkelni, amely a végleges állapotban mutatja a daru működését, aki idáig olvasta, annak köszönöm az érdeklődését, a mellékelt 116 képen pedig végig lehet követni a teljes építést, aki akarja, ez alapján átalakíthatja a saját daruját is !
2015-04-12
2015 április 12, 22:57