MAN TGS 33.400 6x4
Sziasztok!
Egy hosszabb kihagyás után ismét jelentkeznék egy kifejezetten részletes naplóval. Az előző ilyesmi "hatalmas kreáció" stílusú naplómban megígértem, hogy még az URAL-nál is komplikáltabb modelt fogok építeni, majd bemutatni nektek.
Most, több mint egy évvel később, szeretném bemutatni nektek az eddigi legfejlettebb építményemet, amit az SBrick csapatának támogatásával életre is keltettem az általuk ajándékozott SBrick kocka és a hozzá tartozó applikáció használatával.
Na de akkor kezdjük is a funkciókkal.
A teherautót Bluetooth- val a telefonomhoz tudom kapcsolni, így irányítva a legtöbb funkcióját. Az alapvető funkciók közé tartozik az előre,-és hátramenet, amit az alkalmazáson keresztül lehet szabályozni és egyenletes sebességen tartani egy primitív tempomat segítségével.
A második funkció a kormányzás. A kamion sajnos nem kapott RTC (return to center) kormányzást mert az építés ideje alatt nem tudtam értelmes áron beszerezni szervó motorokat amikkel ezt el lehetne érni. Ezért manuálisan kell visszatekerni a kerekeket egyenesbe. Ezt igyekszem kijavítani a következő modellemen. ;)
A harmadik funkció a 4 LED lámpa ki-be kapcsolása. Ezekből az első kettő a tetőn lévő bukócsövön helyezkedik el, a másik kettő pedig a motorpéncél tetején.
A negyedik, és egyben utolsó funkciója a billenthető plató. Ez elég egyértelmű tekintve hogy ez egy billencs felépítményes teherautó. Mellesleg a plató felemelkedik akár 750g súllyal rajta, szóval szerintem eléggé erősre sikerült.
A kamiont egy 6x4-es hajtáslánccal láttam el, ami azt jelenti hogy a hátsó két tengely hajott. A középső tengelyre nem raktam differenciálművet, hogy azon egyenletesen tudjon leadni nyomatékot. Viszont a leghátsó tengelyre szereltem difit a könnyebb kanyarodás érdekében, illetve, hogy ne terheljem túl a műanyag tengelyeket.
Ezen kívül a teherautó mind a három tengelyén van felfüggesztés. Az elsőn 3 cm, a hátsókon pedig 1,4 cm függőleges kilengésst tesznek lehetővé.
Az építés menete:
Az építkezést a létraváz és a felfüggesztés megépítésével kezdtem. A kezdetekben még nem terveztem hogy távirányítós lesz a kamion, ezért az URALban használt alvázat átalakítottam át egy kicsit, és ez lett a kocsi alapja. A későbbiekben rájöttem hogy mivel ennek a modellnek másabb a súlyelosztása mint a csőrős orosz gépnek, így kevés lesz neki a sima gravitációs első felfüggesztés az első tengelyen. Ezért az első felfüggesztést átalakítottam "live axle suspension" típúsura.
Ezután a kabin alapjainak és az első sárvédők megépítésének álltam neki. Miután nekiálltam körbeépíteni az első lengéscsillapítókat, több problémába ütköztem. Többek között abba, hogy a hatalmas kilengés miatt egy nagy üreget kellett hagynom az első tengelynek, és a kormányzott kerekeknek.
Valamint körülbelül ilyenkor kaptam a felajánlást az SBricktől hogy adnak egy távirányítású kockát és pár matricát, szóval helyet kellett csinálnom a motoroknak, a vezérlésnek, illetve a kábeleknek. Ebből adódóan 10cm-mel meghosszabbítottam az alvázat, átalakítottam a hátsó lengőkaros felfüggesztést legnéscsillapítósra, valamint megdupláztam a hátsó kerekeket. Szimplán azért mert így jobban nézett ki.
Kábelköteg...
Mint említettem több, igen komoly módosítást kellett végrehajtanom hogy a gépezetbe belepréseljem a távirányításhoz szükséges eszközöket. A hajtáshoz, és kormányzáshoz szükséges motorokat, a világítást, és persze a hatalmas áramforrást.
Időközben elkészültem a fülkével, és a gép farával, de még így is kellett hely a plató emelőmechanizmusának, és a hozzá tratozó motornak. Ezeket szépen be sikerült biggyesztenem a hajtótengely, és a középlengőkarok fölé, úgy hogy csak minimálisan befolyásolta a mozgásukat.
A hátsó sárvédők először még a platóhoz voltak fixálva és azzal együtt emelkedtek, de ez nem volt ideális, mert ha a hátsó tengely nem egyenesen volt hanem kicsit magasabban, mert egy buckán állt a kocsi, akkor gyakran letörött. Ezért a végső modellen ez már a vázhoz van rögzítve.
Ezek után már csak egy kis színmódosítás és oldaldekoráció kellett és tadááá, kész is a kamion.
Köszönöm hogy végigolvastad a naplómat. Ha érdekel hogy min dolgozom éppen, kövesd be Instagram, és Rebrickable oldalaimat. :D
Addigis,
További jó LEGO-zást, Sziasztok!
2022 december 14, 21:10