Luxus Sportkocsi
A cél 2015 elején egy szuperautó megépítése volt (két üléses, középmotoros luxus sportkocsi).
A fejlesztés kezdetén egy nagyon komplikált modellt szerettem volna építeni, aminek a valósághű felfüggesztés mellett (mindenféle fontos geometriai jellemzővel, mint kerékdőlés, csapterpesztés, utánfutás, kormánytrapéz) manuális szekvenciális váltója lett volna. A komplikált funkciók mellett egy arányos, strapabíró, megbízható, szép autó építése (és csak "legális" építési technikák és jelenleg futó, könnyen elérhető alkatrészek alkalmazása) volt a cél.
A bonyolult felfüggesztést hamar elvetettem a kocsi méretei miatt. Egyrészt nem akartam túl nagy és nehéz modellt, másrészt a méreteket a kerekek és a dugattyús motor adott méretei is korlátozzák. A komplikált felfüggesztés számos jellemzőjét pedig a Legó korlátai könnyen feleslegessé teszik (holtjáték, korlátolt merevség, stb).
A szekvenciális váltót egy a középkonzolon elhelyezkedő karral lehetett volna működtetni, mint a túraautókban. A szekvenciális váltó előnye az egyszerű működtetés, ugyanis felfelé váltáshoz csak előre kell mozdítani a kart, visszafelé váltáshoz pedig hátrafelé (a kar váltás után visszaugrik középhelyzetbe). Ez az előny a Legó autókban is érvényesül, mert kicsi a hely a kéznek a hagyományos váltó kényelmes működtetéséhez.
A váltó kb. 10 prototípus megépítése után sem volt megfelelő. A legfőbb okok a holtjáték és az új kapcsológyűrűk működtetéséhez szükséges nagy erő voltak. A másik fontos ok a kapcsolómechanizmus volt, ami a forgó mozgást alakította át a kapcsoláshoz szükséges alternáló mozgássá. A forgattyús mechanizmus jellegéből adódóan az átalakított mozgáskor gyorsan átlendül a középponton. Összességében ez azt jelentette, hogy gyakran ragadt a váltó egyszerre két sebességben (nem mindig tolódott középhelyzetbe a kapcsológyűrű), ami miatt megakadtak a fogaskerekek. Emellett a működtető kar nagy lökete ellenére nagy erőt igényelt a kapcsolás.
Megoldás lett volna az új kapcsolóelemek helyett a régi használata sima tengelyösszekötővel. Ez gyakran alkalmazott megoldás Legó váltóknál, csak nem teljesen "legális". Legalábbis úgy tudom, ez a megállapodás.
A másik megoldás egy bütykös rúd lett volna a forgattyús mechanizmus helyett, de ez nagy helyet foglalt volna, és az amúgy is nagyon szétterülő fogaskerékrendszer miatt ez nagyon meggyengítette volna a vázat. A fogaskerékrendszer azért foglalt akkor helyet, mert a motor és a hátsó tengely mögé nem fért volna be (ami egyébként a normális elrendezés középmotoros kocsiknál), ezért a motor alá került, teljesen síkban kiterítve.
A végső változat ez lett:
A modellt be akartam fejezni idén, de az összes kitűzött cél elérése túl nagy feladat volt számomra. Ezért több hónap után elvetettem a szekvenciális váltót, pedig váltó volt a fő poén, tehát újra kellett gondolni célokat.
A cél egy egyszerű, de megbízható és jól kinézetű (élethű arányok, alacsonyan elhelyezett motor, érdekes színek) szuperautó építése lett, ami 100% legális technikákkal, modern, könnyen elérhető alkatrészekkel készül. Manuális (nem motorizált), egyszerű, de megbízható működésű, könnyen megépíthető bárki által (tervezem, hogy valamilyen formában csinálok építési utasítást), strapabíró, és jól néz ki. A fő "poén" pedig az, hogy a kasztni saját dizájn alapján készül.
A tervezést a vázzal kezdtem, aminél fontos szempont volt, hogy alacsony legyen, hogy bármilyen kasztnit rá lehessen építeni. Először az arányokat kellett meghatározni, amihez rengeteg fotót néztem szuperautókról, majd egy vázlatot csináltam, ami alapján el lehetett kezdeni az építést.
A váz gyorsan elkészült, a több hónapos szenvedés után ez már pár nap alatt összeállt
A vázat használva referenciaként (körberajzoltam a monitoron) kezdtem felvázolni a kasztnit.
Hagyományosabb formát akartam, nem annyira a jelenlegi trendet követni (a jelenlegi trend hátrafelé szűkülő, lőrés szerű oldalablakokat, vaskosabb formákat jelent, pl Koenigsegg autók).
Az első és hátsó lámpák elrendezése nagyon hamar összeállt, ezután az építés az első csomagtartó kivételével lendületesen ment. Váltogatva Lego Digital Designert igazi kockákat és papíron vázolgatást. A lendület ellenére kb 5 hónap kellett a modell befejezéséhez (kevés idő a munka mellett).
A modell azért lett kabrió, hogy a váltókar könnyen hozzáférhető legyen.
A végső modell
Funkciói:
-független felfüggesztés vízszintes elhelyezésű lengéscsillapítókkal
-hátsókerék meghajtás
-3+R váltó
-kormányzás: "Isten keze" és kormánykerék pilótafülkében
-V8 motor
-minden nyílik
-állítható hátsó szárny/spoiler (a pilótafülkéből)
-strapabíró váz és kasztni
Az ajtók felfelé nyílnak, mint a Lamborghiniken, és bepattannak a helyükre. A motorháztető rugókkal van támasztva, így zárt és nyitott állapotban is stabilan megáll.
Rövid videó a modell funkcióiról:
http://www.youtube.com/watch?v=kXlngJkqmoI
Digitális fálj itt található:
http://rebrickable.com/mocs/lipko/simple-supercar
2015 december 31, 14:48