Termékek
keresésmenumenumenu
lego logo
LEGO® készletek
Figurák, ajándékok LEGO® elemek Ajánlott termékek Újdonságok
(+36) 70 205 7804
0 
0 
theme

Luxus Sportkocsi

avatar Lipko
7 napló
Egyedi elemekből épült

A cél 2015 elején egy szuperautó megépítése volt (két üléses, középmotoros luxus sportkocsi).

A fejlesztés kezdetén egy nagyon komplikált modellt szerettem volna építeni, aminek a valósághű felfüggesztés mellett (mindenféle fontos geometriai jellemzővel, mint kerékdőlés, csapterpesztés, utánfutás, kormánytrapéz) manuális szekvenciális váltója lett volna. A komplikált funkciók mellett egy arányos, strapabíró, megbízható, szép autó építése (és csak "legális" építési technikák és jelenleg futó, könnyen elérhető alkatrészek alkalmazása) volt a cél.

A bonyolult felfüggesztést hamar elvetettem a kocsi méretei miatt. Egyrészt nem akartam túl nagy és nehéz modellt, másrészt a méreteket a kerekek és a dugattyús motor adott méretei is korlátozzák. A komplikált felfüggesztés számos jellemzőjét pedig a Legó korlátai könnyen feleslegessé teszik (holtjáték, korlátolt merevség, stb).

A szekvenciális váltót egy a középkonzolon elhelyezkedő karral lehetett volna működtetni, mint a túraautókban. A szekvenciális váltó előnye az egyszerű működtetés, ugyanis felfelé váltáshoz csak előre kell mozdítani a kart, visszafelé váltáshoz pedig hátrafelé (a kar váltás után visszaugrik középhelyzetbe). Ez az előny a Legó autókban is érvényesül, mert kicsi a hely a kéznek a hagyományos váltó kényelmes működtetéséhez.

A váltó kb. 10 prototípus megépítése után sem volt megfelelő. A legfőbb okok a holtjáték és az új kapcsológyűrűk működtetéséhez szükséges nagy erő voltak. A másik fontos ok a kapcsolómechanizmus volt, ami a forgó mozgást alakította át a kapcsoláshoz szükséges alternáló mozgássá. A forgattyús mechanizmus jellegéből adódóan az átalakított mozgáskor gyorsan átlendül a középponton. Összességében ez azt jelentette, hogy gyakran ragadt a váltó egyszerre két sebességben (nem mindig tolódott középhelyzetbe a kapcsológyűrű), ami miatt megakadtak a fogaskerekek. Emellett a működtető kar nagy lökete ellenére nagy erőt igényelt a kapcsolás.
Megoldás lett volna az új kapcsolóelemek helyett a régi használata sima tengelyösszekötővel. Ez gyakran alkalmazott megoldás Legó váltóknál, csak nem teljesen "legális". Legalábbis úgy tudom, ez a megállapodás.
A másik megoldás egy bütykös rúd lett volna a forgattyús mechanizmus helyett, de ez nagy helyet foglalt volna, és az amúgy is nagyon szétterülő fogaskerékrendszer miatt ez nagyon meggyengítette volna a vázat. A fogaskerékrendszer azért foglalt akkor helyet, mert a motor és a hátsó tengely mögé nem fért volna be (ami egyébként a normális elrendezés középmotoros kocsiknál), ezért a motor alá került, teljesen síkban kiterítve.

A végső változat ez lett:


A modellt be akartam fejezni idén, de az összes kitűzött cél elérése túl nagy feladat volt számomra. Ezért több hónap után elvetettem a szekvenciális váltót, pedig váltó volt a fő poén, tehát újra kellett gondolni célokat.

A cél egy egyszerű, de megbízható és jól kinézetű (élethű arányok, alacsonyan elhelyezett motor, érdekes színek) szuperautó építése lett, ami 100% legális technikákkal, modern, könnyen elérhető alkatrészekkel készül. Manuális (nem motorizált), egyszerű, de megbízható működésű, könnyen megépíthető bárki által (tervezem, hogy valamilyen formában csinálok építési utasítást), strapabíró, és jól néz ki. A fő "poén" pedig az, hogy a kasztni saját dizájn alapján készül.

A tervezést a vázzal kezdtem, aminél fontos szempont volt, hogy alacsony legyen, hogy bármilyen kasztnit rá lehessen építeni. Először az arányokat kellett meghatározni, amihez rengeteg fotót néztem szuperautókról, majd egy vázlatot csináltam, ami alapján el lehetett kezdeni az építést.


A váz gyorsan elkészült, a több hónapos szenvedés után ez már pár nap alatt összeállt

A vázat használva referenciaként (körberajzoltam a monitoron) kezdtem felvázolni a kasztnit.


Hagyományosabb formát akartam, nem annyira a jelenlegi trendet követni (a jelenlegi trend hátrafelé szűkülő, lőrés szerű oldalablakokat, vaskosabb formákat jelent, pl Koenigsegg autók).

Az első és hátsó lámpák elrendezése nagyon hamar összeállt, ezután az építés az első csomagtartó kivételével lendületesen ment. Váltogatva Lego Digital Designert igazi kockákat és papíron vázolgatást. A lendület ellenére kb 5 hónap kellett a modell befejezéséhez (kevés idő a munka mellett).

A modell azért lett kabrió, hogy a váltókar könnyen hozzáférhető legyen.

A végső modell

Funkciói:
-független felfüggesztés vízszintes elhelyezésű lengéscsillapítókkal
-hátsókerék meghajtás
-3+R váltó
-kormányzás: "Isten keze" és kormánykerék pilótafülkében
-V8 motor
-minden nyílik
-állítható hátsó szárny/spoiler (a pilótafülkéből)
-strapabíró váz és kasztni

Az ajtók felfelé nyílnak, mint a Lamborghiniken, és bepattannak a helyükre. A motorháztető rugókkal van támasztva, így zárt és nyitott állapotban is stabilan megáll.

Rövid videó a modell funkcióiról:
http://www.youtube.com/watch?v=kXlngJkqmoI

Digitális fálj itt található:
http://rebrickable.com/mocs/lipko/simple-supercar

Luxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus SportkocsiLuxus Sportkocsi

2015 december 31, 14:48
avatar
Kris Hogyhogy nem kaptál rá hűségpontot? Más meg azért kap pontot mert épít egy házat. Ha megosztod egy angol oldalon akkor talán hivatalos lego szett lesz belőle (vannak emberek akiknek bevált de ennek borzasztó kicsi esélye van). SZÉP MUNKA! 2018 március 1, csütörtök

avatar
Lipko Elkészült a PDF leírás az összerakáshoz. Rengeteg renderelési probléma miatt végül Blakbird segítségével tudtam befejezni.
http://drive.google.com/file/d/0B3ju3vX1o4OuM3k5eXkyVjU0ck0
2016 április 4, hétfő

avatar
Lipko Köszönöm a hozzászólásokat!
Rövid videó a modell funkcióiról:
http://www.youtube.com/watch?v=kXlngJkqmoI
2016 január 11, hétfő
avatar
bmwi8 nagyon jól néz ki és jó a stílusa nekem tetszik Üdv: BMW i8 2016 február 8, hétfő

avatar
SzaboPeter Szia! Ez egy fantasztikus munka! Minden részletében tökéletes alkotás. A rajzok legalább annyira tetszenek, mint a LEGO jármű! 2016 január 9, szombat

avatar
Akrodiv Szenzációs kocsi, tényleg igazi mestermunka! A leírás is fantasztikus, szerintem díjazást érdemel! ;) Nagyon tetszik a karosszéria és az alap elgondolás is meg a végeredmény is. Nem véletlen, szerintem te vagy az egyik legjobb magyar építő! A valósághű futóművet kicsit sajnálom, de megértem miért nem raktad bele. A következő modellbe viszont megpróbálhatnád, elég érdekes és a lego határain belül is lehet akár hasznos, ha meg nem akkor csak szimplán kihívás. Nekem elhiheted, egy valósághű felfüggesztés elkészítése után hatalmas boldogság tölti el az embert! Remélem az enyém is lesz majd ilyen szép, de addig még küszködnöm kell vele :) Összesítve tehát le a kalappal szuper mérnöki munkametódus, hozzáállás és kivitelezés. Még sok-sok hasonlót! 2016 január 8, péntek

avatar
Longeye Mestermű! És a naplót is nagy élvezettel olvastam! Végül pedig jöjjön egy idézet: "Remélem jó sok ilyet látunk még itt!" ;o) 2016 január 7, csütörtök

avatar
Bombero Ez lenyűgöző! Biztos feltolnám az Ideas-ra. Remélem jó sok ilyet látunk még itt! 2016 január 2, szombat
avatar
Lipko Köszönöm! Ideas-on eddig nem volt sikerem, de lehet, hogy feltolom. LDD fálj viszont van itt: http://rebrickable.com/mocs/lipko/simple-supercar 2016 január 3, vasárnap

avatar
HSzabi1 Gratulálok, ez egy igazán szép projekt, azt hiszem ezt így kell nevezni és nem építésnek! Klasszikus tervezés-megvalósulási procedúra, csak azok tudnak jót csinálni, akik magasra teszik a lécet, és kompromisszumokkal engednek belőle, mindannyian tanulhatunk Tőled! És a végeredmény is kiváló, minden ponton szép és részletes, én a helyedben megfuttatnám Lego IDEAS-on is, mert ez szerintem készletként is megállná a helyét! Gratulálok még egyszer, Mestermű! 2016 január 1, péntek
avatar
HSzabi1 És számomra az is nagyon tetszetős, hogy a 2015-ös "fogadalmadat" 2015 dec.31-el prezentáltad! Mit fogadsz meg ma erre az évre célként ? :-) 2016 január 1, péntek

avatar
Lipko Köszönöm szépen! Nem szoktam újévi fogadalmat tenni, bár ennek a modellnek bemutatási ideje egy lélektani ok miatt került még 2015-re. Egyszerűen nem akartam, hogy 2015-ben egyetlen modellel legyek készen (A hot rod autómentő). Kicsit sürget az új év is, mivel az új szettek és új alkatrészek miatt mindig benne van a pakliban, hogy egyszerűen elavul a modell. Ilyenkor vagy túlteszem magam rajta, vagy áttervezem a modellt, és soha nem ér véget a fejlesztés... Új modellötletem nincs, itt van egy telehandler, ami már évek óta húzódik (és el is avult ez idő alatt). Be kéne fejezni, és ha ki is találok új modellezni valót, az remélem közepes méretű lesz. 2016 január 1, péntek