Lego robotokat építettünk
Hosszú ideje nem készítettem naplót, mert itt a nyár és mert egy nagyszerű kezdeményezés részeseként készültem a 15 általános iskolás résztvevőnek szervezett Lego-Robotépítő és Programozó Tábor feladatainak előkészítésével. A tábort napközis elfoglaltságnak szántuk, reggel 8-tól délután 4-ig vehettek részt rajta a jelentkezők, térítési díj nélkül. A szervező a NivegyHáz alapítvány volt, akik gyönyörű, megújult épületük közösségi termét adták a tábor helyszínéül és egy segítőt, Sárit, aki az étkezésekkor várt minket terített asztallal, és tett rendet utánunk.
Én vittem a Mindstorms készleteimet és foglalkoztattam a gyerekeket 4 "munkaállomáson" amelyet inkább nevezhetünk játéktérnek :-). Mindenhol volt egy robot készlet és egy laptop, amelyen építési útmutatókat találtak az ifjú robotépítők és programozhatták kreálmányaikat.
Ennyit bevezetőnek, hiszen itt építési naplókat szokás megosztani, és mi rengeteget építettünk július 18-22 között, amelyről sok fotó és videó készült! Menjünk sorba, rövid videókkal szeretném megmutatni, milyen kreációk születtek és hogyan is működtek!
Elsőnek minden csapat megépített egy egyszerű körhintát, amit ráraktak egy motorra, aztán elkezdtek ismerkedni a motorok programozásával, teljesítmény, forgásirány, fordulatok számának megadásával. A körhinta indulhatott érintés érzékelő benyomására, tapsra hang szenzorral, sebességét szabályozták távolság érzékelővel:
Következőben mindenki egy megfogó szerkezetet rakott össze, amelyt valamilyen módon vezéreltek. Az RCX esetében egy 3 érintés érzékelős megoldás született:
Dupla vezérlővel egy félig automatizált megoldás is kialakítható, hiszen az infra kommunikációval kibővül a 3 bemeneti port 6-ra, ami már egészen komoly programozásra ad lehetőséget:
Egy egyszerű építmény segítségével megismerkedhettek a gyerkőcök a programozható kockával, fordulatszám jeladóval és érintés érzékelővel, EV3, NXT és RCX alapon is megépült e szerkezet. Egy forgató gomb segítségével beállíthatjuk a két összeadandót, a gomb benyomásával rögzíthetjük azokat, aztán megkapjuk az összeget, de lássuk mit tud az "öreg" RCX:
Az EV3 csapat készített egy önállóan tervezett járművet, amely golyót lőtt ki a közelébe kerülő tárgyakra, a magasban figyelő IR szenzorával pedig felismerte a falakat és közelükben még lövési távolság elérése előtt irányt változtatott:
Menet közben volt idő egy kis lazításra, totnes besegített lekötni a gyerekeket, építettek a 4090-es Creator készletből:
Aztán a lányok építettek két ütközős járművet, ami attól függően változtatott irányt, hogy emlyik oldali szenzora érzékelt akadályt:
Közben a másik csapat a 8094-es Technic készlet robot karját automatizálta fény, elfordulás és érintés szenzor segítségével:
Megmutattam a részetvevőknek, hogy hogyan tudják Lego Digital Designer segítségével lementeni egyedi építéseiket, hogy a jövőben bármikor újra építhessék azokat:
Az NXT-n dolgozók egy robotkart építettek, ami a nagy színes golyókat tudta felemelni, majd stín szerint elhelyezni a megfelelő tároló edényben:
Csapat csere után a az NXT-ből megépítették Alpha Rex-et, az igazi humadoidot is:
Nagyon jól sikerült a YouTube-on megtalálható RCX targoncs is:
Az EV3 csapat összerakott egy olyan játék robotot, amely útmutatója és programja a "More Robots" menűpont alatt megtalálható a készlet keretprogramjában:
Voltak, akik inkább játszani akartak, nekik a kék daru nagyon tetszett, órákon át emelgették és mozgatták vele a kerekeket:
Nekem a legjobban az egyik RCX profi feladat tetszett, egy szín-szelektor, amelyet 2 motor működtet, de 3 funkcióval. Felhasználtunk hozzá egy fény és egy érintés szenzort is. A programot a gyerekekkel együtt írtuk meg:
Jól sikerült az első robot-tábor, úgy érzem, lesz ennek még folytatása...
2016-07-26
2016 július 26, 20:04