LEGO 8460 Mobil daru - MK 0.1
Ismét egy igazi Technic élményt szeretnék megosztani Veletek, a 8460 Mobil Crane készletet és építését láthatjátok fotókkal és videókkal illusztrálva. Annyi fotót és kis videót készítettem építés közben, hogy két naplóba fogom elosztani, itt most az alap jármű építésén megyek végig, a következőben pedig a daru felépítményt fogom részletezni.
Gyűjtöm ezeket a 90-es években kiadott készleteket, elsősorban eredeti állapotú, dobozos változatok beszerzésére törekszem. van, hogy nem sikerül, de ennél a készletnél igazán elégedett vagyok. Doboza nagyon megkímélt állapotú, előlapján a fő modell látható:
A fedelet felhajtva a rengeteg funkciót mutatják meg nekünk a fotók, a fólián pedig bepillanthatunk az alkatrészek tárolójába, sajnos a spéci dolgokat kiemelő kis tálca nem volt már meg, de így is csemegézhetünk a részletekben:
A hátoldal a "B" modell számára van fenntartva. Ne feledjük, hogy 1995-ben, amikor e készletet először adták ki 8460 számozással - mint megtudtam, összesen háromszor került a boltok polcára, 2002-ben 8431, majd 2003-ban 8438 számozással - akkor az internet még nem volt az egész világon elterjedve, és amit tudott akkoriban, inkább a szöveges tartalmakat támogatta, a fényklépes bemutatókat és az online kereskedelmet még csak kevéssé, így a termékeknek akkoriben önmagukban kellett érdekeseknek lenniük, talán ezért is a nagyszerű, sok részletbe betekintést adó csomagolás:
Az összerakási útmutató mellé kaptunk egy kis Technic katalógust és egy alkatrész utánrendelést lehetővé tevő segédletet, amelyen az alkatrészek fotója és kódja mellett egy betűkód (A-Z - 14 ár osztály) jelezte az árát, amely nemzeti zászlókhoz rendelt pénznemekben volt megadva.
Az építés az első futóműhöz tartozó alváz résszel indul, a hagyományos technic építőelemek összerakása közben sokkal egyértelműbben mutatkoznak meg a funkciók és a részletek, talán ezért is marad nálam örök kedvenc az öreg Technic.
Jobb oldalon az a kis tekerő egy érdekes részlet, ugyanis ebben az első kiadásban még voltak kis kézi tekerők, amelyekkel a funkciókat működtethetjük, a későbbi változatoknál ez a megoldás egyszerűsödött:
Az építést a mellékelt fotó galérián keresztül nyomon lehet követni, itt az érdekesebb részeket emelném ki, az első, hogy a 6 kerekű jármű esetében 4 kormányzott tengelycsonkunk van, a hátsó kerekek kisebb befordulással tudják a jó nyomkövetést biztosítani, igy a hátramenő kormány tengelyen van egy lassító módosítás, amely megvalósítja e műszaki szükségszerűséget. A szerkezet behangolásához egy segéd szerkezetet kell építebnünk, amely a tengelyeket alaphelyzetben tartja az áttétel összeépítésének idejére:
Ha mindent jól építünk meg, akkor a kormányzásunk helyesen fog funkcionálni:
Az alváz másik érdekes funkciója a 4 db letalpalás működése. Oldalanként a 2 - 2 szerkezet együtt működik, csigakerék áttétel mozgatja, hogy a beállított pozíciót képes legyen megtartani:
És a működése:
A fülke építésénél egy kedves részlet a műszerfal, amely sajnos matricázott, mégis meglepően logikus és valósághű lett, látunk rajta fordulatszám mérő műszert, sebesség mérőt, világítás visszajelzéseket, és sejthető, hogy a két kis műszerből az egyik üzemanyag szintet, a másik hűtővíz hőmérsékletet mutatja:
Az alvázba építették még a daru felépítmény forgatásának működtető áttételét, amely tekerőjét a jármű hátulján találjuk meg:
Ahogy haladunk a fülke építésével, ismét érdekes részletbe botlunk, a kormányzás a megszokott módon, a megkülönböztető villogó tekergetésével valósul meg, de itt kettő van a fülketetőn, természetesen bármelyikhez nyúlunk, a funkció működtethető vele, ezt egy érdekes áttételezés teszi lehetővé a fülke mögé rejtve:
Végül a járművön minden a helyére került, nagyon aranyos méretű alapunk lett általa, amely bővelkedik funkciókban, és mondhatjuk, hogy szépen kidolgozott, összetett módon működő funkciókban! Igazán nagyszerű ez az első "kis" Mobil Daru:
A folytatáshoz kattints ide!
Köszönöm, hogy elolvastad!
2016-07-30
2016 július 30, 18:11