LEGO 10258 London Busz
LEGO 10258 London Busz
Alapadatok:
Kiadás éve: 2017
Darabszám: 1686 darab
Témakör: CREATOR EXPERT
Routemaster buszok jellemzői:
A legenda pályafutása 1954-ben indult el. Innovatív forma volt, amely egyszerre alkalmazta a könnyű alumíniumot és az erős acél teherbírását. Az új súlycsökkentő integrált kialakítás mellett először alkalmaztak szervokormányt, hidraulikus fékrendszert és automata sebességváltót (természetesen több korszak újító megoldást is beépítettek, de jelen esetben ezekre most nem térnék ki). A buszra a jármű hátulján lehetett felszállni, ahol egy kalauz fogadta az utasokat. Jegy ellenében helyet lehetett foglalni a 64 üléses busz bármelyik szegletében. Ezt a típust 1968-ig gyártották. Ez idő alatt 2876 darabot készítettek, de mára már csak pár darab teljesít szolgálatot London egy-két kijelölt útvonalán. Kulturális örökségük megkérdőjelezhetetlen, mára inkább csak turista látványosságnak számít.
Tervezői munka:
A London busz LEGO megtervezése Morten Graff-Wang nevéhez fűződik. Ez a kreatív norvég srác, már gyerekkora óta imádott a műanyag kockákkal játszani, így tanulmányai befejezése után jelentkezett a LEGO csoporthoz, ahol felajánlottak neki egy tervezői állást. Az évek során jó néhány doboz készletet tervezett meg, mint például: 5867 szuper versenygép, 5892 hangrobbanás, 31024 dübörgő erő (ezek a szettek nekem is mind megvannak). A London busz megalkotása több kihívást állított Morten elé, de ő sikeresen vette az akadályokat és így már mi is a kezünkben tarthatjuk alkotói munkásságának az egyik gyöngyszemét.
A doboz és ami benne rejlik:
A doboz szép és hatalmas, amelyet meglehetősen nehéznek mondanék. Az elő-és hátlapon gyönyörű képekkel van szemléltetve a megépítendő modell. A bele rejtett 1686 darab LEGO elemet 16 darab számozott zacskóba csomagolták. Ezek a csomagok 1-től 4-ig vannak beszámozva, így könnyítve meg az építés menetét. A készlethez tartozik egy nagyméretű és eléggé vaskos építési útmutató. A füzet négy részre osztja az építés menetét, ahogy a zacskók is be vannak számozva. Érdemes külön-külön kis kupacokba kiborítani a tasakok tartalmát, így sokkal könnyebben megtalálhatjuk az adott elemeket. A leírás 186 lépésen keresztül mutatja be az összerakást, az utolsó lapokon már csak az elemlista van felsorolva. Sajnos ezúttal sem ússzuk meg a dolgot matricázás nélkül. Nem tudom, mikor fogjuk megélni azt a pillanatot, hogy ne kelljen a matricázással bajlódnunk? De remélem minél hamarabb…
Építés:
Egyes számmal jelölt tasakok tartalma:
A már megszokott hosszú és lyukacsos TECHNIC rudak alkotják az alvázat. Ezek nem csak kellő stabilitást adnak a szerkezetnek, de a kerék tengelyeket is ezeken keresztül tudjuk átfűzni. Ezt a szerkezetet nagy lapokkal borítjuk be, hogy megkapjuk a busz padlóját. Ráhelyezzük az ülések lábait, majd pedig elkészítjük a motorimitációt. Pici karosszériázás után beépítésre kerül a sofőr ülése és a csigalépcső. Az egyes számú zacskók elemei a két hátsó, egyben szembe néző ülések odabiggyesztésével fogynak el. Jöhet a második fázis.
Kettes számmal jelölt tasakok tartalma:
Kezdetét veszi az ülések behelyezése (ez egy kicsit monoton meló, de nem olyan vészes). Az ablakok felhelyezését követően tovább dolgozunk a karosszérián. A csigalépcső körüli szekciót finomítjuk, elhelyezünk egy használt jegyeket gyűjtő dobozkát és egy esernyő tartót. Van már motorháztetőnk és a busz jobb hátsó lekerekített sarkát is elkészítjük. A személyszállító járművünk megkapja a négy kerekét, utolsó mozzanatként a busz orrán lévő hűtőrácsot és fényszórókat pattintjuk fel.
Hármas számmal jelölt tasakok tartalma:
A felső szint padlójának a kialakításával indulunk el. Erre a szintre is felrakjuk az ülések lábait és egyúttal párhuzamosan építjük az oldalsó falakat. A matricák jóvoltából felkerülnek a menetrend szerinti jelölések. Ebben a fázisban építjük ki el a reklámtáblák kapcsolódási pontjait. A felső szint sem maradhat ülések nélkül, így ide is megcsináljuk ezen berendezési tárgyakat. Az emeleti rész félig elkészült, jöhetnek a maradék 4-es számú zacskók.
Négyes számmal jelölt tasakok tartalma:
Ablakokkal borítjuk be a már felépült szerkezetet. Miután ezzel megvagyunk, a hátsó lekerekített íves tető konstrukciót vesszük célba. Viszonylag aprólékos ez a folyamat, de annál szebb végeredményt kapunk. Ha ezzel megvagyunk, akkor az első szélvédő körülötti részt készítjük el. Ezek után jöhetnek a kétoldalas, nagyméretű reklámtáblák. Innentől nem maradt hátra más, mint a levehető tető befejezése. Nem bonyolult, könnyen felépíthető részegység ez, amelyet egy mozdulattal elhelyezhetünk a helyén. Már csak egymásra kell helyezni az elkészült modulokat és ezzel elkészült a London busz.
Az elkészült London busz, a maga 1686 darab alkatrészével:
Összegzés:
Az elkészült buszt hatalmasnak és viszonylag nehéznek is mondanám. Felépítése eléggé stabil, nem érzem rajta, hogy lötyögnének vagy könnyen szétjönnének egyes részei. Vannak benne érdekes építési megoldások, bár annyira nem mondanám egy nagy durranásnak. Éppen ezért vegyes érzelmeim vannak az elkészült modellel kapcsolatban. Annak örülök, hogy ennyi alkatrészből épül fel, mert ezzel a gyűjteményen legnagyobb darabszámú készlete lett. Viszont az építése során nem éreztem akkora kihívást, mint az elődei esetében. Például a Ferrari F40 vagy a Volkswagen bogár esetében sokkal jobban tetszettek azok a trükkök és megoldások, ahogyan a kockák egymáshoz kapcsolódnak. Ezt leszámítva valóban elképesztő látványt nyújt eme jármű. Hogy kiknek ajánlanám? Minden LEGO rajongónak, de elsősorban gyűjtőknek. Aki egy hatalmas porfogóra vágyik, annak ez a busz egy kötelezően beszerzendő darab lesz. Immáron ötre bővült az CREATOR Expert járműparkom, ami együtt felsorakoztatva már eléggé hatásos megjelenést mutat. Remélem ez az év is valami szuper modellel fog megörvendeztetni minket… Köszönöm a figyelmet!
2018 március 3, 07:36