Kotró-Rakodó
Ezt a modellt az Eurobrick.com-on hirdetett [TC10] versenyre építettem.
A versenyre pneumatikus modellt kell építeni, amiben a fő funkciók pneumatikus munkahengerekkel vannak megoldva. Motorral csak szivattyút lehet hajtani, egyéb motorizált funkció nem lehet.
A verseny részletei itt:
A többi versenymű pedig itt:
A modellt lehet támogatni ("Support") az ideas.lego.com oldalon, és ha elég támogatást kap, igazi, boltban kapható szett lehet belőle.
Ezen az oldalon lehet támogatni: https://ideas.lego.com/projects/159995
A célom egy strapabíró, jól játszható és jó kinézetű modell tervezése volt.
Pneumatikus funkciók:
-markolókanál
-kanálszár emelés
-markolókar emelés
-markolókar oldalra forgatás
-támasztók ki-be
-rakodókar emelés
-rakodókanál
Egyéb funkciók:
-négykerék kormányzás a motorháztetőn lévő kerékkel (a fülkében is működik a kormánykerék)
-billegő első tengely
-forgószék
A modell nem egy konkrét gép után készült és az inkább az amerikai típusokon alapul. Az amerikai kotró-rakodókon a kotró töve nem mozgatható oldalirányban, de a kitámasztók szélesebbre támasztanak, mint az európai típusokon.
Irányítás:
A pneumatikus kapcsolók a gép oldalán vannak elhelyezve, könnyen elérhetők de nem nagyon zavarják a látványt. A jobb és bal oldalon külön pneumatikus körről vannak táplálva a kapcsolók, így egyszerre két funkciót lehet irányítani két kézzel. Ha nem lenne független a két kör, a nagyobb ellenállású munkahenger nem mozogna, amíg a könnyen mozgó munkahenger mozog.
A két kört egy-egy pumpa táplálja, amiket egy Power Functions M motor hajt.
Első tengely és kormányzás:
Az első tengely billeg, mint az igazi gépeken (nincs rugózás), de az igazival ellentétben a modellnél független felfüggesztéssel oldottam meg, a két alsó lengőkart egy merev rúd köti össze. Így a kerekek függőlegesebben mozognak, mint az igazin, de a modellnél kevésbé lehet szűkre csinálni a dolgokat, amik a kerekek között vannak. A független felfüggesztéssel erősebb is lett a váz, ami azért kellett, mert majdnem közvetlenül a tengely felett van a kis elemtartó.
A Lego kerékagyaknak nagy a holtjátéka, ezért a hátsó kerekekhez lett téve egy-egy kis görgő, hogy ne érjenek a vízszintes vázelemekhez. Az első kerekek hozzáérnek a kotrókar emelő munkahengereihez, de ez tologatós játék közben nem érezhető.
Az építés:
Az építés nagyon gyorsan ment, ilyen tempóm, folyamatos "flow" élményem az első MOCom óta nem volt. Kellet is a tempó, mert nagyon kevés volt az időm az építésre, max. 100 óra. Rengeteg dolgot lehetne javítani (nagyobb mozgástartományok; az egész kotrórész; a kotró oldalra forgatása nagyon gyenge, nem tudtam nagy munkahengereket szerezni hozzá; a négykerék-kormányzáshoz háromféle kormányzási mód, stb). Sőt, sajnos az egész modell kicsit aránytalan: Nem igazán lehet összehozni a kerekeket a kanalakkal. Akkor lehetett volna, ha lemondok az egyforma méretű kerekes típusról, de a kis elsőkerekes típusok nem tetszenek. Az egyforma kerekekhez a gömbölyű terepgumik túl szélesek, az Unimog gumik pedig nincsenek eggyel kisebb méretben.
Na mindegy, egyre jobban tetszik a munkagépépítés, lesz még több.
Videó itt:
2016 október 30, 19:19