Körhinta és mini vidámpark
Körhintából van már a LEGO kínálatában néhány, a kicsitől ( 10235 ) a közepesen át ( 10244 ) az óriásig ( 10196 ), nem ezeket szeretném felülmúlni, egyszerűen csak próbálok olyat készíteni, aminek van hangulata és még mozog is, hiszen ez nálam alap kritérium :-D . Hogy hogyan valósult meg az, ami alább látható, arról szól ez a napló.
Ez már a második ilyen kreációm, az első 2014-októberben készült, hasonló volt a felépítése, de részleteiben más volt. Most elhatároztam, hogy építek egyet, ami nem kerül szétszedésre. Az első építmény nem vizsgázott jól, sajnos a hajtóműben olyan megoldást is alkalmaztam, ami nem volt elég stabil, így néhány óra működést követően nem forgott. A mostani konstrukcióban igyekeztem a hajtóművet stabilra építeni, ezért a jól bevállt régi 9 V-os motortépítettem bele, remélhetőleg stabil lassító hajtóművel.
A másik, amire már odafigyeltem, hogy ne kábel lógjon valahonnan, hanem egy csatlakozó pont kerüljön az építményre, így könnyebb a pakolása és a bekötées, ehhez a szintén nem mai 2x8-as elektromos plattekat használtam fel, az egésznek be kellett férnie a kis háziklóba, ami a körhinta mellett áll, és mint gépház és jegyértékesítő hely jelenmik meg:
A lego épületeket ugye a tetőtől kezdjük építeni és nem az alapoktól, itt párhuzamosan épült a tető és a hajtómű, az először 5 sorosnak tervezett tető 12 stud hosszú lett, de a "gépészet" miatt végül 6 soros tető került az épületre, a ház hossza 11 stud lett, szélessége 10 stud, elöl lóg túl a tető, hátul a fal síkjában ér véget. Így készült az épület:
A köztes tesztelések során úgy látszott, hogy 4 fokozatú lassítás szükséges ahhoz, hogy megfelelő forgási sebességet érjünk el. Az első egy csigakerék áttétel, ezt követi két 8-24-es lassítás fogaskerekekkel, közben egy meghajtó tengely 90 fokos elfordítás (vízszintesből függőlegesbe), majd az utolsó áttétel egy gumiszíjas lassítás a háztól a körhinta függőleges tengelyéig.
Persze előzetesen készült a körhinta alaplapja is, és a rajta lévő kis járművek, fontos volt tudni, hogy mekkora lesz, hiszen a ház maximális szélességét ez elég jól behatárolja, illetve kölcsönösen függenek egymástól, így került elhelyezésre a fent látható talppont. A két szürke 4x10-es lap mint fellépő kellett, ahogy kialakult a "talp csapágyazás" és annak legkisebbre szorítható - mégsem elég alacsony :-) - magassága. Ez a minimálisan szükséges megoldás, ami kellő stabilítást ad a körhintának. A fentebb hivatkozott 10235 és 10244 készletek már voltak a kezemben, és ezen megoldásaik jóval gyengébbnek bizonyultak, mint a nálam látható.
A kis járgányok és az alaplap együtt készültek, hiszen méretüket tekintve ezek is eléggé egymásból következnek.
Mindenképpen szerettem volna valami fényt, hogy a forgás és valami színes villogás együtt tegye látványossá ezt az építményt. Itt csakis a régi Light&Sound izzó jöhetett szóba, a 2x1-es világító-villogó kivitelű, és hogy jó látványos legyen, beépítettem a ház homlokzatába egy fény prizmát a régi 6481-es készletből:
Kialakult a tető, a hajtómű, a ház és a homlokzat, olyan épületet akartam, amiről könnyen le lehet venni a tetőt, szükség esetén lehessen belenézni, hogy minden rendben van-e:
Itt már el lehetett kezdeni a véglegesítést, összeállítást és a szükséges díszítő elemek elhelyezését, a körhinta is könnyen levehető a függőleges tengelyről, hogy ha majd gumi szíjat kell cserélni, akkor ez is menjen gyorsan és egyszerűen. Először a lap megy a tengelyre:
Utána a 3 távtartó (a képen csak kettő látható), majd a felső rész:
Végül fel lehetett tenni a díszítéseket, kerítéseket, kertet, fákat, virágokat és egy kis bazért, amit Emma Friends készleteiből kaptam kölcsön, nagyon jól passzolt a hangulathoz:
Bálintnak is tetszik :-)
Végül készítettünk egy kis vidámparkot, ahol még egy kis 4 személyes forgó hinta is készült egy mikromotor felhasználásával:
A galériában további forók is láthatóak, ahol a részletek még jobban kivehetőek, jó szórakozást hozzájuk!
Köszönöm, hogy elolvastad!
2015-12-04
2015 december 4, 21:31