Két kis technic rönkrakodó
Szerintem mindig érdekes amikor egy jármű különböző készletekből is megépíthető, adja magát, hogy az ember összehasonlítsa a kettőt, mit tud az egyik, hogyan tudja ugyanazt a másik. Rönkrakodó nem egy technic készletből építhető, köztük néhány univerzális készletből is (ezek a régi készletek mindig több, általában 4-6 modell építési leírását tartalmazzák, szemben a megszokott 2 modellel). Az 1991-ben megjelent 8074 univerzális készlet a flex system, az 1993-as 8042 az akkor megújított pneumatikus rendszer bemutatását szolgálta. Mindkét készlet kicsinek mondható, a 8074-es 313, a 8042-es 230 elemet tartalmaz. És mindkettőből építhető rönkrakodó.
Az elkészült járművek talán a készletek elemszámának eltérésével összhangban kicsit különböznek egymástól méretben, a 8074-es a valamivel nagyobb.
A rönkrakodók funkcióik nagyjából közösek. Mindkettő kormányozható a járműben magában fogaskerék-kormányzással, és “Isten keze” kormányzással a tetőről. Emelni tudják a darukarjaikat, és természetesen fel tudják emelni a rönköt, át tudják rakni egy másik helyre. A sárga színű 8074-es készlet forgózsámolyt is tartalmaz, így ez a jármű a darukart körbe is tudja forgatni, ez a pneumatikusból hiányzik.
A kormányzást leszámítva a közös funkciók máshogy működnek a járműveken, hiszen a sárga autó mechanikusan és a flex systemmel, a kék pedig pneumatikusan oldja meg feladatát. Jelen állapotukban nem látszódik, de a 8042-esnek épp ez a modellje motorizálható a 8720-as elemkészlet 9 V-os motorával (a 8074-esben egy útkaparó motorizálható az útmutató szerint).
A 8042 emelője két funkcióját a darunál egy normál hengerrel, a markolónál egy mini hengerrel végzi, ezek működtetéséhez természetesen két kapcsolót szükséges a járműbe beépíteni.
A 8074-es csupán a rönk megfogásához és tartásához használja a flex systemet, amit egy kar fel-le mozgatásával végzünk el. Ez a kar egy gumival kerül leszorított állapotba, így a jármű tulajdonképpen folyamatosan összezárva tartja az emelő kis fogóit. Maga a darukar nem flex systemmel, hanem hagyományos módon fogaskerekek segítségével tud fel-le mozogni.
Az emelőszerkezet forgatását természetesen a forgózsámolynak köszönheti, ezt is fogaskerékkel végezzük, aminek meghajtása a jármű oldalán található.
Külön kiemelendő okos tervezői megoldás ezen a járművön, hogy a forgás miatt két meghajtókereket is felszereltek a gém emelésére, hogy valamelyik mindenképp kézre essen.
Egyik rönkrakodót sem mondhatnánk felülmúlhatatlan szépségnek, a vezetőfülke kialakítása mindkettőnél elég elnagyolt, bábút sem lehet beléjük ültetni, és még kényelmetlenül is éreznék magukat a vezetőfülkében lévő fogaskerekek, ill. fogazott rúd miatt.
Darukarjuk azonban szerintem esztétikailag is rendben van, és munkájukat hibátlanul el tudják végezni.
Építésük kellemes mulatság, körülbelül egy órán belül kész lehet velük lenni, és kiválóan prezentálják a flex és a pneumatikus rendszerek működését.
2016 január 20, 22:43