Első komolyabb készletem
Sziasztok!
Furcsán hozta a sors, hogy az első építési naplóm a jelenleg (elvileg) kapható legnagyobb elemszámú készlet, de korábban sajnos nem figyeltem a kockashop ezen funkcióját, így sok építésem elmaradt. Utólag is lehetne róluk naplózni, de az nem adná vissza a teljes folyamatot és csak kész képem van. Ettől függetlenül fogadjátok sok szeretettel a kisregényem a "daru egyenetlen terepen" készletről, amiben abszolút nem csalódtam.
Karácsonyi ajándék volt a családtól egy 30 éves gyereknek. Bár tudtam, hogy mit rejt a csomagolás, mivel én rendeltem az oldalról, ettől függetlenül visszahozta gyermekkorom azon élményét, amikor a várva várt csomagot megrázva az ismerős műanyag csörgése felsejlik és egyértelművé teszi a gyerek számára, hogy nem zoknit kapott.
Méretes, szépen kidolgozott doboz, elöl nyitható résszel, ami elvileg a méretarányos játékot mutatja. Kibontva szembesül csak vele az ember, hogy mennyi elemből áll és hány zacskóba van külön szedve a készlet. Összesen 26 számozott csomagot találunk 1-13-ig, külön a power functions motor, a két összeszerelési útmutató és a gumik/felnik.
Az összeszerlési útmutató két részre van bontva, egyik az alvázat, másik a felépítményt tartalmazza.
Egyenként nem térnék ki a számozás minden építémény részletére, inkább az érdekességek és a számomra meglepő dolgokat vesézném ki. Sokat és sokszor építőknek ez talán nem tartalmaz semmi újdonságot, de számomra, aki utoljára gyerekkorában épített negyed ekkora Knight's készletet, nekem meglepő volt.
Először a részletességre térnék ki. Az hogy egy LEGO tervezésénél a differenciálműnél gondoltak az ívkülső és ívbelső kerekek különböző íven való forgásából adódó feszültségekre, elképesztő. Akár egy eredeti, igazi járműnél, kimondottan tetszett a kerékagyak és difik összerakása.
Az alváz alapvetően egy központi fogaskerék áttételekből álló részből, az első és hátsó kerékagyakból és ezek vázából, a kitalpaló szerkezetekből, a motorból, a 4 sárvédő ívből és a forgattyús mechanikából áll. Ezekből talán a legnehezebb összeszerelni a központi részét. A sárvédő ívek és a motor megépítése a legkevésbé technikás, azonban ezek a legjobban kidolgozott részletek, különösen az olajszűrő tetszett. A két oldalt kialakított láncszem és szerszámtartó doboz pedig igazán eredeti része az első könyvnek.
Különlegesen érdekes megoldás még, hogy az egész készletet egyetlen motor mozgatja, ami a felső "igazi" motortérben kapott helyet. Ezért fontos a középső rész megfelelő összerakás, ugyanis a kitalpalás és a forgatás is innen fog működni. A kitalpaló szerkezetek alapvetően tükörképek ( kívéve a díszítő lámpákat, és formai elemeket) és a meghajtásukról két kardántengely gondoskodik, így mindig egyszerre nyílik a négy kis talp.
A kerekek ellentétes irányszögben fordulnak, ahogy a valós autódaruknál, ezt hátulról tudjuk egy kis gumikerékkel szabályozni, miközben természetesen a nyitott hengerfejeknél megfigyelhetjük a V8-as mozgását és a hűtőventillátor forgását.
A leginkább szép és kidolgozott részlet számomra a forgattyús mechanika volt a felépítmény törzsénél. Egyrészt a már korábban leírt motor erőátvitel is itt csatlakozik a talpakhoz, valamint ez tartja a teljes felépítmény súlyát is. Teszteltem nagyobb súllyal is, reccsenés nélkül tudott vele forogni.
A felépítmény eleinte teljesen burkolatlanul épül fel. Szintén áttételekkel bekerül a központi mag, ahonnan a későbbiekben minden funkciót elérünk. Erre épül rá a daru gémje, majd ebbe bekerül a szürke színű kitolható rész a kötéllel. Nagyon kidolgozott az is, hogy az elemtartó és a motor is egy valóban felnyitható motorháztető alól bukkan elő, mint a valódi daruk esetén.
A legutolsó mozzanat a vezető fülke és a felépítmény borításának felrakása. Ilyenkor már minden funkció működik, de esetlennek és "lyukasnak" tűnik a szerkezet. A fülkében is eredeti a kormány, az ülés kialakítása, a munkalámpák és a poroltó. Az ajtó itt érdekesen eltolható oldalra.
Amint elkészültünk a teljesen játékkal, néhány monoton kattintással az épületpanelokat is összerakjuk, majd mehet a bedaruzás.
Alapvetően a készlet számomra talán nagyon új elemeket nem tartalmazott, de tetszettek a narancssárga színű csapok, amik mindig a fő tartó szerepet jelentették. A forgattyús ház félig fogazott negyed kör elemeivel még nem találkoztam, de a többi elem hagyományos eddig is futó technic készletekben megtalálható más-más színben és mennyiségben.
Mennyiség kontra idő. 4057 elem. Brutálisan sok. Az építési időm az 3 nap délutánja, kisebb-nagyobb megszakításokkal déltől-éjfélig. Az ujjaim a végére kimondottan fájtak a sok kis csap benyomkodásától. Ettől függetlenül élveztem minden percét és a végeredmény magáért beszél. Ár/érték arányban is sikerült jó árban hozzájutnom és a döntést is ez könnyítette meg a kiválasztásnál.
Bár nem könnyű készlet, kezdőknek talán nem ajánlom, de bárki össze tudja rakni, a kellő időt rászánva. Felelevenítette újra a gyerekkorom és kitűnő dísze lett a lakásunknak, egyszer pedig majd a gyerekem is megörökli, ha kellő tisztelettel adózik felé :)
Mivel az első naplóm és sokan kérdezik tőlem mi tetszik ennyi idősen a LEGO-ban, itt ezzel fejezném be a mondókámat.
Építőmérnök vagyok, szeretek alkotni, szeretem amikor egy amorf halomból, sok színes és különböző formájú műanyag alkatrészből elkezd kialakulni először egy teljesen érthetetlen dolog, majd ez a dolog végül összeáll egy kerek és egész mérnöki mesterművé, amit mi magunk alkotunk a saját kezünkkel. Egyeseknek ez természetesen játék ( a gyerekeknek legyen is az, mert erről szól) másoknak viszont egy 30-50-100 évesen is szerethető hobbi/gyűjtemény.
Remélem tetszett a napló, igyekszem majd mindig jelentkezni a többi építményemmel is. Amennyiben pedig egyszer eljutok a régi LEGO-k szortírozásáig, akkor biztosan egyedi építményeket is fogtok majd látni.
Szép estét :)
2019 január 12, 19:39