Dömper és rakodó
Sziasztok!
Gyerekkorom kedvenc készletét szeretném bemutatni.
Ugyan már nem voltam kis gyerek, amikor ezt a készletet kaptam, de nagyon tetszett akkor és most is.
Bátran állíthatom ez a kedvenc régi készletem, persze holtversenyben a 6666-os mentőautóval, stb…
Mivel betöltötte a 18 éves kort, megérett a bemutatásra, illetve kicsit abbamaradt a retró Lego-k bemutatása a Kockashopon.
Eredeti „kockás” tervemet nem adom fel, nevezetesen, hogy bemutatok minden készletet, ami megvan.
Alapadatok:
Készlet neve: Dig ’N’ Dump
Készlet sorszáma: 6581
Megjelenés éve: 1996
Elemek száma: 127 db
Minifigura: 2 db
A készlet makulátlan állapotban átvészelte a megjelenése óta eltelt 18 évet, igaz ez a dobozára is, amiket nagy becsben tartok. A kartondobozok számomra legalább annyit érnek, mint a tartalmuk.
Ez még a régi időkből származik. A Town-kategórián belül a „Construction” altémába tartozó szett dobozának hátulján több alternatíva képét láthatjuk.
Azokhoz leírás nincs, de így izgalmas, megépíthetők. Szeretném bemutatni a későbbiekben az alternatívákat is.
Nagyon jól kidolgozott modellek láthatók a képeken.
A fő modell bemutatásával kezdem.
A dömper egy három tengelyes, központi csuklós kormányzású, billenőplatós teherautó. A rakodását egy árokásó minikotró végzi.
A sárga minkagépeket nem lehet megunni. Az újkori legóknál igyekeztem kerülni ezt a témát, mondván, hogy már rengeteg munkagépem van, de több esetben is elcsábultam. Például a City bánya-témánál, a Creator mini markolónál, vagy a Technic lánctalpas daru esetében.
Vissza a készletre! Akkoriban nem volt annyi féle alkatrész, mint manapság, ez a készlet azonban nagyban növelte legó-alkatrészeim változatosságát. Jó példa erre a nagyméretű kerék, ami a dömperen van. Akkoriban új elem volt a bordás felületű 1x2-es kocka, ami pedig a markoló hátoldalán látható.
A dömper platójának eleje és hátulja is speciális alkatrész. A markoló kanalát ismertem ugyan, egy ’80-as évekbeli lovas készletben találtam már ilyet, szürke színben, mint itatató.
Az építés a dömperrel kezdődik. Az alváz fekete lapos elemekeből áll, középen csuklós alkatrésszel. A billentést az akkoriban megszokott, de manapság is létező (kis módosítással) 2x8-as lapos elemhez csatlakozó 2x4-es lap végzi.
A kabin nagyon frankó. A lámpák elhelyezése, a csőrös orrkialakítás nagyon menő. Konkrét típusra emlékeztet, mégpedig egy Volvo A 25-D (a 25, a teherbírást jelöli, tonnában!).
A vezetőállás tipikus Town, a kabintető szinte egyen-alkatrésznek volt tekinthető akkoriban. A szélvédő kék, sötétített, akárcsak a tető nyitható ablaka. Ajtó nincs, de nem is lett volna beépíthető esztétikusan, hiszen rendkívül nagy kerekei vannak.
A hátsó két tengely szélesebb nyomtávú, mint az első.
A rakodó nyitott kabinnal rendelkezik, a géptest 360°-ban el tud fordulni az alvázon. A bukócső szürke színű, anno ez is új alkatrésznek számított (mármint a színe miatt). A gépkar három pontot hajlik, abszolút funkcionális, éppen meg tudja pakolni a magas dömpert. Rakomány nincs, pedig adhattak volna hozzá pár tucat 1x1 kerek elemet.
Kiegészítője egy kikerülési irányt jelző tábla, melyen két sárga villogó van.
Két minifigura jár hozzá, egy gépkocsivezető és egy nehézgép-kezelő.
A mára retrónak számító Town téma kiteljesedése figyelhető meg a készleten, 1997-től a Lego mélyrepülésének lehettünk tanúi.
Szinte hihetetlen, hogy felnőtt korú lett ez a készlet, hiszen majdnem tisztán emlékszem a pillanatra, amikor kaptam.
Azóta sok víz lefolyt a Dunán, de a dömper és tartozékai még mindig bevethetőek, és hiánytalanok.
2014 december 20, 13:38