Designer Set 4505: katamarán vitorlás és versenymotorcsónak
Persze azért vannak ismétlődő modellek is a 4505 szettből építhetők között. Nem is annyira maguk a járműtípusok ismételnek egy korábbi modellt, mintsem építésükben található olyan elem, amihez nagyon hasonló már szerepelt másikban. A 4505 Tengeri járművek designer szettből tovább folytatva a kép alapján építhetők sorát, ezúttal egy katamarán vitorlást és egy versenymotorcsónakot mutatok be.
Ez a két modell nagyjából egyforma nagyságú, és kicsit kisebbek, mint a két legutóbb mutatott microscale mivoltuk ellenére is nagy óceánjáró és konténerszállító, körülbelül akkorák mint a részletes útmutatós profi modellek. És közelítőleg annyi elemet is használnak: bátor marad építésük után felhasználatlan szép számmal, ezekből már az útmutatóban szereplők közül semmi sem rakható össze, kivéve persze az abszolút pici jetskit. Méretük és elemfelhasználásuk pedig azt sem teszi lehetővé, hogy egyidejűleg meg legyen építve a két modell, hiába szerepelnek egy oldalon az útmutatóban (ennyiben is hasonlók az óceánjáróhoz meg a konténerszállítóhoz).
Az építési útmutató legvégén, az elemlistával szemközt (mert 2005-ben már elemlista is járt a füzet végére) két kisebb hajó képét rakták ötlet után építhető mintának. A vitorlás katamaránról egyetlen kép van, felülről-oldalról, a versenymotorcsónakról kettő, mert a hátul található motorokat mozgatható funkciójukkal egy kis képen nagyítva is megmutatják.
Szépnek mindkét jármű elég szép, és azért is hasonlítanak kicsit, mert a motorcsónak is több hajótest elemből épül, nem csak a katamarán. Építésük azonban különböző, a vitorlás katamaránt nehezebb megépíteni, kép alapján mindenképp, de azért is, mert a készlet elemeiből nem valami elegánsan lehet összerakni ezt a modellt.
A versenymotorcsónak az egyetlen kép alapos megnézése révén könnyen megépíthető, szimmetrikus, alig van olyan részlet, ami nem látszik a képen, az elemek is szinte adják magukat, mi hova kerüljön.
Csupán egyetlen trükközésre van szükség az építés során: mivel nincs a készletben, csak 5 darab 3660-as számú fekete inverted 2x2-es elem, amiből 6 kellene a két oldalsó kisebb csónakrészhez, így egyet két darab 2x1-essel kell helyettesítenünk. Miután ezt elmondtam 10 éves lányunknak, már ő is meg tudta építeni a kép alapján nagyon kicsi segítséggel. Ráadásul a fő meg a két mellékcsónaktest hasonló a profi szintű versenymotorcsónakhoz, és a hátsó motorok is tulajdonképpen annak a modelnek a motorjainak a klónjai.
A vitorlás katamarán építése már nehezebb. Az árbóc felállítása persze SNOT technikát kíván, bár segít, hogy ismétli a profi vitorlás árbócát. A képen több részlet is kitakart, ráadásul a képi modell hátsó csónaktestéből valamilyen rejtélyes okból olyan, mintha ki lenne retusálva az alsó hátsó rész.
A legfőbb nehézséget azonban a rendelkezésre álló elemek szűkös volta adja. Végülis tényleg megépíthető ez a modell, de azért nem valami stabil, tulajdonképpen csak a legvégén tartják össze a bütykök az elemeket, és nem is rakható össze szimmetrikusan, a plate-ekkel kicsit csalni kell, bár ez végül a borítások-díszitések miatt nem látszik.
Nem hétköznapi a katamarán két csónakjának egymáshoz kapcsolása sem: a szürke 2x8-as plate belenyúlik a két csónaktestbe, bár csak 1x2 studon rögzül hozzá.
Megjegyzendő nehezítés még az is, hogy itt először a fekete csónaktest elemeken túlnyúlnak a sárga plate-ek, a katamarán két csónakjának nagyobb a felső fedélzeti része, mint az alatta lévő csónaktestek. Apró truvájt is rakott a tervező a katamaránra: a vezető állások mögött a fekete 2x1-es plate elemek merőlegesen egymásra helyezendők el, így kerülhet csakis a vezető mögötti fekete rács megfelelő helyre.
Szóval a versenymotorcsónak szépségével hódíthat, építése könnyed levezető gyakorlat, a katamarán vitorlás is csinos jószág, de érdemes inkább csak nézegetni, mint fogdosva játszani vele, és építése nagyobb kihívás, többszöri vissza-visszabontással járhat, leleményességet követel készítőjétől.
Köszönöm, hogy elolvastad.
(folyt. köv.)
2016 június 9, 23:28