Termékek
keresésmenumenumenu
lego logo
LEGO® készletek
Figurák, ajándékok LEGO® elemek Ajánlott termékek Újdonságok
(+36) 70 205 7804
0 
0 
theme

Daru - a funkcióváltó működése


A 8043-as Excavator számomra nagyon kedves készlet a technic sorozatban, amikor megláttam a kék darut, az jutott eszembe, vajon méltó utód-e ez az építmény ? Végül sikerült beszereznem egyet belőle és összerakva azt kell mondjam, hogy igen, méltó az elődjéhez, másra helyezi a hangsúlyt, de látványra és működésre egyaránt szórakoztató! Nekem nagyon tetszik a funkció váltó a daruban, aki nem ismerné, elmondom, hogy 1 db L motor 4 funkciót képes működtetni, egy időben kettő különbözőt, a funkciókat pedig két irányban, és hogy mik is ezek: 

 

- daru haladása előre-hátra

- felépítmény forgatása végtelenítve két irányban

- daru kar előre-hátra billentése

- daru kanál emelése-süllyesztése

 

A kanál nyitását-zárását kézzel végezhetjük, én mindjárt elgondolkoztam, hogy a kanalat lecserélem a klasszikus fém kampóra, nekem van egy a 8094 Control Center I. készletben, de annak súlya nem elég a kötélzet feszesen tartásához, ezért a konstrukción még dolgozni kell. Amikor elkészültem az építéssel, így nézett ki a szerkezet:

 

 

A 42042 előző évben kiadott készlet, ezért az ismertetőben inkább a funkcióváltó működését szeretném bemutatni, hiszen a készletről rengeteg video elérhető a video megosztókon, de a működés leírására kevesen vállalkoznak, hátha örömet okoz valakinek, hogy betekinthet a fogaskerekek rengetegébe :-) Az alvázban is van néhány belőlük:

 

 

A képen fejre van állítva a lánctalpas hajtás váza, látható, hogy a meghajtó tengely a felépítmény forgás tengelyében (a forgó zsámoly közepén) jön le ide, majd két egyszerű haránt hajtással jut el a lánckerekekig a nyomaték, a jármű csak egyenes haladásra képes, ez nem olyan zavaró, hiszen aki ezzel játszik, az nem mozogni akar, hanem darut kezelni.

Rátérhetünk a funkció váltó építésére, működésére, hiszen egyéb, perifériás hajtás nincs a lánctalpakén kívül. 2015-ös évben bevezetett körmös kapcsolókkal, és hozzájuk tartozó tengely toldókkal találkozhatunk ebben a készletben, zászlót is kapunk, ez a kötélzetet tartja távol a fogaskerekektől:

 

 

A fehér alkatrészbe csatlakozik be két tengely darab, és ezen mozdul el a szürke körmös kapcsoló, aminek 3 állása van, ezek között rugalmasan átugrasztható miközben forog együtt a fehér toldóval. Az elmozdítás a váltó karral történik, amelynek bütyke a középső horonyba lóg bele.

 

 

Ez itt a váltó kar, a kis hengeres nyúlvány tologatja a körmös kapcsoló szürke agy részét:

 

 

És hogy miért is tologatja, az az alábbi képen látszik, a piros fogaskerekeknek kör furata van, nem ékelődik a kereszt hornyú tengelyekhez, csak rácsúszik és szabadon elfordulhat rajta egészen addíg, amíg a szürke körmös kapcsolót a kis karral egyik szélső helyzetébe nem toljuk, ekkor ugyanis a piros fogaskereket a kis körmöcskék összeakadásával a tengelyhez rögzíti, így az már együtt mozog a tengellyel:

 

 

Mindegyik körmös kapcsoló három kapcsolási helyzetet vehet fel, a két szélső helyzetben az aktuális piros fogaskerékkel reteszeli össze saját tengelyét, közép állásban pedig mindkét piros fogaskerék reteszeletlen a tengelyhez, ekkor van a körmös kapcsoló "üresjáratban".

Jelen megoldásnál az L motor meghajtása a piros kerekekre érkezik, a körmös kapcsolók tengelyei pedig a fent ismertetett 4 funkcó egyikéhez vezetik a nyomatékot. A körmös kapcsolók piros fogaskerék párjai ellentétes irányban forognak, így a kapcsolással nem sebességet módosítunk, mint az autók sebességváltójánál, hanem forgásirányt, a bejövő hajtás és a fogaskerekek eltérő forgás iránya az alábbi videón jól láthatóak:

 

 

 A hajtás az alábbi módon biztosítja azt, hogy a piros fogaskerék párok ellentétes irányban forogjanak, ezzel lehetővé téve az irány váltásokat a funkcióknál:

 

 

Az 1. jelölésű fehér, nyomaték határoló kereket közvetlenül az L motor hajtja, ez a kerék védi a motort a blokkolástól, ha valamely funkció végállásba érkezne és a kezelő nem oldaná a kapcsolatot a váltó karral. A nyomaték a 2. számú, egyező fogszámú kerékre továbbítódik, ellentétes forgásiránnyal - minden fogaskerék párnál ellentétes a forgásirány, így páros számú fogaskerék a meghajtóéval ellentétes forgásirányt ad, páratlan számú egyezőt. A 3. - 4. fogaskerék között egy lassító módosítás következik be, a 4. és a két szürke 5. számú kerekek egy tengelyen forognak, de míg a jobb oldali szürke kerék egyből a jobb oldali piros kerék sort hajtja meg, addíg a bal oldali szürke kerék egy közbenső fogaskeréken át (2 db egymás melletti sárga kerék 6. számozással) hajtja meg a bal oldali piros kerék sort, így azok forgásiránya megváltozik. (természetesen az egymás mellett forgó piros kerekek is eltérő irányban forognak, de a lényeg, hogy körmös kapcsolók piros fogaskerék párjai egymással ellentétes irányban forogjanak).

Alábbi videon a körmös kapcsoló működése látható, a sárga fogaskerék forgásirányát változtatjuk meg az első körmös kapcsoló kapcsolgatásával, a darun ez a darukar billentését fogja vezérelni:

 

 

 Az alábbi videon a harmadik körmös kapcsoló működése látható, ez a darun a felépítmény körbe forgatását vezérli, ezért több lépcsős lassítás látható a meghajtásban. Ez annyiból érdekes, hogy a fordulatszám módosító váltóknál is hasonló megoldás látható, az egyik körmös kapcsoló 1:1-es, mig a másik lassító áttételen keresztül hajtja meg a kimenő tengelyt, ehhez ott még az is hozzá adódik, hogy körmös kapcsolónként a fogaskerék párok nem ellentétes irányban forognak, hanem eltérő sebességgel, így 2 körmös kapcsolóval 4 fokozatú nyomatékváltót tudunk építeni. Ha van érdeklődés az írásra, akkor a későbbiekben egy ilyen váltót is szívesen bemutatok.

 

 

A kötél dobok meghajtása a sárga fogaskerekeken keresztül történik, ítt gyorsító módosítással, hiszen csigakerék áttétel mozgatja a dobokat azért, hogy üresbe tett funkció váltó állás esetén ne tudjon a kötélzet leszaladni, hiszen a csigakerék hajtás egy önzáró megoldás:

 

 

 

Egyetlen említésre érdemes dolog van még áttételek szempontjából, ez a markoló kanál, Ebben egy kis lineáris aktuátor nyitja-zárja a kanál szegmenseit, ez az aktuátor menet orsós, ami a csiga hajtáshoz nagyon hasonlít, ez is önzáró, így a tekerő kerék elengedése után sem mozdul el a beállított állapotból. Egyszerű haránt hajtás van az aktuátor vágében:

 

 

Itt pedig egy rövid, velős video, ami a gép funkcióit bemutatja:

 

 

Köszönöm, hogy elolvastad!

 

2016-05-14

DaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaruDaru

2016 május 14, 19:40
avatar
Dudás Gábor Azt gondolom, hogy ezeket a (számomra) bonyolult fogaskerék mechanizmusokat direkt Neked találták ki. Csak néztem a kis videóban, hogy az L motor mi mindent forgat meg egy időben. Nekem egy kicsit macerás a TECHNIC témakör, a stud-os világban jobban mozgolódok. Viszont ez a daru valóban lélegzetelállító! :D 2016 május 15, vasárnap
avatar
HSzabi1 Köszönöm! Ezek a modellek a szórakoztatóak szerintem! 2016 május 16, hétfő

avatar
HSzabi1 "Ezek" alatt a funkció váltós, motorral, elem modullal árult készleteket értem, és ez a méret már igazán mutatós is, szóval ez most igazán nagy kedvenc! 2016 május 16, hétfő

avatar
H.N. ez aztán menő.és néztem.egy filmet.ahol azt.láttam hogy amit.fel emel azt bele.lehet Épiteni 2017 április 15, szombat