Daru - a funkcióváltó működése
A 8043-as Excavator számomra nagyon kedves készlet a technic sorozatban, amikor megláttam a kék darut, az jutott eszembe, vajon méltó utód-e ez az építmény ? Végül sikerült beszereznem egyet belőle és összerakva azt kell mondjam, hogy igen, méltó az elődjéhez, másra helyezi a hangsúlyt, de látványra és működésre egyaránt szórakoztató! Nekem nagyon tetszik a funkció váltó a daruban, aki nem ismerné, elmondom, hogy 1 db L motor 4 funkciót képes működtetni, egy időben kettő különbözőt, a funkciókat pedig két irányban, és hogy mik is ezek:
- daru haladása előre-hátra
- felépítmény forgatása végtelenítve két irányban
- daru kar előre-hátra billentése
- daru kanál emelése-süllyesztése
A kanál nyitását-zárását kézzel végezhetjük, én mindjárt elgondolkoztam, hogy a kanalat lecserélem a klasszikus fém kampóra, nekem van egy a 8094 Control Center I. készletben, de annak súlya nem elég a kötélzet feszesen tartásához, ezért a konstrukción még dolgozni kell. Amikor elkészültem az építéssel, így nézett ki a szerkezet:
A 42042 előző évben kiadott készlet, ezért az ismertetőben inkább a funkcióváltó működését szeretném bemutatni, hiszen a készletről rengeteg video elérhető a video megosztókon, de a működés leírására kevesen vállalkoznak, hátha örömet okoz valakinek, hogy betekinthet a fogaskerekek rengetegébe :-) Az alvázban is van néhány belőlük:
A képen fejre van állítva a lánctalpas hajtás váza, látható, hogy a meghajtó tengely a felépítmény forgás tengelyében (a forgó zsámoly közepén) jön le ide, majd két egyszerű haránt hajtással jut el a lánckerekekig a nyomaték, a jármű csak egyenes haladásra képes, ez nem olyan zavaró, hiszen aki ezzel játszik, az nem mozogni akar, hanem darut kezelni.
Rátérhetünk a funkció váltó építésére, működésére, hiszen egyéb, perifériás hajtás nincs a lánctalpakén kívül. 2015-ös évben bevezetett körmös kapcsolókkal, és hozzájuk tartozó tengely toldókkal találkozhatunk ebben a készletben, zászlót is kapunk, ez a kötélzetet tartja távol a fogaskerekektől:
A fehér alkatrészbe csatlakozik be két tengely darab, és ezen mozdul el a szürke körmös kapcsoló, aminek 3 állása van, ezek között rugalmasan átugrasztható miközben forog együtt a fehér toldóval. Az elmozdítás a váltó karral történik, amelynek bütyke a középső horonyba lóg bele.
Ez itt a váltó kar, a kis hengeres nyúlvány tologatja a körmös kapcsoló szürke agy részét:
És hogy miért is tologatja, az az alábbi képen látszik, a piros fogaskerekeknek kör furata van, nem ékelődik a kereszt hornyú tengelyekhez, csak rácsúszik és szabadon elfordulhat rajta egészen addíg, amíg a szürke körmös kapcsolót a kis karral egyik szélső helyzetébe nem toljuk, ekkor ugyanis a piros fogaskereket a kis körmöcskék összeakadásával a tengelyhez rögzíti, így az már együtt mozog a tengellyel:
Mindegyik körmös kapcsoló három kapcsolási helyzetet vehet fel, a két szélső helyzetben az aktuális piros fogaskerékkel reteszeli össze saját tengelyét, közép állásban pedig mindkét piros fogaskerék reteszeletlen a tengelyhez, ekkor van a körmös kapcsoló "üresjáratban".
Jelen megoldásnál az L motor meghajtása a piros kerekekre érkezik, a körmös kapcsolók tengelyei pedig a fent ismertetett 4 funkcó egyikéhez vezetik a nyomatékot. A körmös kapcsolók piros fogaskerék párjai ellentétes irányban forognak, így a kapcsolással nem sebességet módosítunk, mint az autók sebességváltójánál, hanem forgásirányt, a bejövő hajtás és a fogaskerekek eltérő forgás iránya az alábbi videón jól láthatóak:
A hajtás az alábbi módon biztosítja azt, hogy a piros fogaskerék párok ellentétes irányban forogjanak, ezzel lehetővé téve az irány váltásokat a funkcióknál:
Az 1. jelölésű fehér, nyomaték határoló kereket közvetlenül az L motor hajtja, ez a kerék védi a motort a blokkolástól, ha valamely funkció végállásba érkezne és a kezelő nem oldaná a kapcsolatot a váltó karral. A nyomaték a 2. számú, egyező fogszámú kerékre továbbítódik, ellentétes forgásiránnyal - minden fogaskerék párnál ellentétes a forgásirány, így páros számú fogaskerék a meghajtóéval ellentétes forgásirányt ad, páratlan számú egyezőt. A 3. - 4. fogaskerék között egy lassító módosítás következik be, a 4. és a két szürke 5. számú kerekek egy tengelyen forognak, de míg a jobb oldali szürke kerék egyből a jobb oldali piros kerék sort hajtja meg, addíg a bal oldali szürke kerék egy közbenső fogaskeréken át (2 db egymás melletti sárga kerék 6. számozással) hajtja meg a bal oldali piros kerék sort, így azok forgásiránya megváltozik. (természetesen az egymás mellett forgó piros kerekek is eltérő irányban forognak, de a lényeg, hogy körmös kapcsolók piros fogaskerék párjai egymással ellentétes irányban forogjanak).
Alábbi videon a körmös kapcsoló működése látható, a sárga fogaskerék forgásirányát változtatjuk meg az első körmös kapcsoló kapcsolgatásával, a darun ez a darukar billentését fogja vezérelni:
Az alábbi videon a harmadik körmös kapcsoló működése látható, ez a darun a felépítmény körbe forgatását vezérli, ezért több lépcsős lassítás látható a meghajtásban. Ez annyiból érdekes, hogy a fordulatszám módosító váltóknál is hasonló megoldás látható, az egyik körmös kapcsoló 1:1-es, mig a másik lassító áttételen keresztül hajtja meg a kimenő tengelyt, ehhez ott még az is hozzá adódik, hogy körmös kapcsolónként a fogaskerék párok nem ellentétes irányban forognak, hanem eltérő sebességgel, így 2 körmös kapcsolóval 4 fokozatú nyomatékváltót tudunk építeni. Ha van érdeklődés az írásra, akkor a későbbiekben egy ilyen váltót is szívesen bemutatok.
A kötél dobok meghajtása a sárga fogaskerekeken keresztül történik, ítt gyorsító módosítással, hiszen csigakerék áttétel mozgatja a dobokat azért, hogy üresbe tett funkció váltó állás esetén ne tudjon a kötélzet leszaladni, hiszen a csigakerék hajtás egy önzáró megoldás:
Egyetlen említésre érdemes dolog van még áttételek szempontjából, ez a markoló kanál, Ebben egy kis lineáris aktuátor nyitja-zárja a kanál szegmenseit, ez az aktuátor menet orsós, ami a csiga hajtáshoz nagyon hasonlít, ez is önzáró, így a tekerő kerék elengedése után sem mozdul el a beállított állapotból. Egyszerű haránt hajtás van az aktuátor vágében:
Itt pedig egy rövid, velős video, ami a gép funkcióit bemutatja:
Köszönöm, hogy elolvastad!
2016-05-14
2016 május 14, 19:40