DAF XF 105 SSC motorhome
Üdv mindenkinek!
Két hete érett már bennem az a gonodlat, hogy építsek egy lakóautót. Ebben a témában már van némi tapasztalatom, ugyanis csináltam már Lego City méretű lakóautót egyedi terv alapján, de készítettem már két az itt bemutatott géphez hasonló koncepciójú lakóteherautót, azokról azonban nem maradt fent fotó (sajnos), így lényegében a semmiből kellett megépíteni a gépet, és kitapasztalni az építési folyamatot. Eredetileg a "szerelvényt" egy vontató-félpótkocsi-pótkocsi trióból akartam megalkotni egyfajta Euro-combi rendszer alapján, azonban az anyagkészlet szemrevételezése után ezt a tervemet a hagyományos félpótos rendszerré módosítottam annyi változtatással, hogy a pélpóthoz csatlakoztattam egy pótkocsi csatlakoztató elemet (végül egy csónakszállító könnyűpót lett a szerelvény harmadik eleme).
Az építésnek már az elején komlikációba ütköztem, mivel nem tudtam, hogy melyik márka 2000 után gyártott nyerges, hálófülkés típusát fogom a lakó-félpótkocsi elé "kötni". Elsőként és (és az erdeti tervben is ez volt) a DAF XF 105 Super Space Cab teherautó jutott eszembe, aminek az építéséhez már volt tapasztalatom, ugyanis már csináltam ilyen gépeket 10 és 12 egység szélességben, de 8-as szélességűvel még (akkor) nem volt dolgom, ezért ezt vésztervnek félrettem. A második ötletem az Iveco Stralis típusú olasz teherautó jutott eszembe, hogy meg lehetne könnyen csinálni, mivel tudtam, hogy 8-as szélességben már létezik szettként. Végül ez a terv a kukában landolt a sárvédőhöz kellő alkatrészek hiánya miatt, így jött a harmadik terv a MAN gyár TGX-e, ezt azonban nem tudtam volna elég élethűen elkészíteni, így ez is a kukába került. Szóba került a Volvo FH 16 és a Renault Magnum is, az egyik, az építési technika hiánya a másik pedig azérrt került törlésre, mert abból (a Renault-ból) csak a régi változatot tudom (egyenlőre) elkészíteni, viszont én ezredforduló utáni gépet kerestem. Így jutottam el a Scania R sorozatig, amit el is kezdtem építeni, végül mégis a DAF maradt, ugyanis a Scania jellegzetes hűtőrácsát nem tudtam elég szépen kivitelezni. Ezzel a döntéssel a tervezési rész lezárult és kezdetét vehette az építés.
Az építés
Az építési folyamat a vontatóvan, annak is alvázával és tengelyeivel kezdődött ehhez négy (a 2006-os Scuderia Ferrari garázs szettből származó) 1 egység széles és magas hosszú rudat egymástól két egység távolságra párhuzamosan elhelyeztem majd két tengely segítégével összekötöttem őket. Az első rész fülke alatti részével folytattam, vagyis a lépcsők, az eslő sárvédők és az első rácsok alső elemi. Ezekhez főleg világosszürke elemeket használtam. Ez problémamentesen lezajlott így következhetett az oldaelemek felszerelése, ezzel se volt különösebb gond, itt hasonlóan is szinte csak szürke elemeket használtam a sárvédőket és a nyerget kivéve ahol fekete elemekből építkeztem. A nyerget itt most egy másfajta megoldással tettem műkodőképessé, a "nagydaf"-nál két három lyukat artalmazó rücskös 2x4-es fekete elemre szereltem a nyerget, most azonban a nyeregbe integráltam egy 1x1 es rücskös lyukas feket elem felel azért hogy a pót csatlakozzon a vontatóhoz. Ezt befejezve jött a fülkekövetkezett. A fülkéhez tartozó rácsot, csak úgy mint a "nagydaf"-nál fal módjára építettem fel. A fülkéhez 1x4-es magas rücskös fehér elemekből dolgoztam (amiből néhányat később pirosra és zöldre kellett cserélnem anyaghiány miatt. A tető most tömör lett így csak egy ágy került belülre az új koncepciójú műszerfal az előre gyártott ülések és a "nagydaf"-nál alkalmazot kozépkonzol koncepció mellett (a belső maradt fekete). Mostmár a kifufogó megmaradt gyárinak és a tető első részére kapott 4 ködlámpát a gyári tetőlámpák mellé. A pótkeréknek most nem volt hely.
Egy két apróbb csiszolás után következett a nagyobb kihívás: a félpótkocsi. Ezt is egy központi váz köré építettem. Itt jelentkezett a második komplikáció, ugyanis a "hálórész"-t a "hall"al elválasztó lépcsőzetes rész rendszeresen leört így elég komolyan meg kellett ezt a részt erősíteni amit, hogy ne látszon külső tárolórekszekkel takartam el. A padló megcsinálása komplikált volt, de gyorsan elkészült. A vázhoz szükséges rudakat szintén a Ferrari garázs szettből vettem. A felépítmény nagy falat volt, mert a tervem szerint az egyik teljes oldalának kinyithatónak kellett lennie. Így a padlózat szélét lapos 1x4-es 1x6-os és 1x8-as elemekkel szegélyeztem az fix részeken rücsöseket, a nyitható részeknél pedig sima tetejűeket hasznláltam. Erre mentek a falelemek és az ablakok (a konyhánál kialakítottam egy szellőzőrácsot is a fix oldalon. A "hálórész" 5 egység magasságó falakat tartalmaz, a "hall" 6 és 1/3-ad magsságú (tető nélkül), míg a "konyha-étkező" 5 és 1/3-os. Erre építettem rá a tető ami (mivel nem volt elég fehér lapom) vörös színű lett. Mivel az egyikoldlelem nem volt fixen a padlóhoz rögzítve ezért hogy biztosan ne szakadjon össze nyitott oldalak mellett, egy karimát helyeztem köré az alcsonyabb rész fölött 3 és 1/3 egység magas így azt tetőcsomagtartóként alkalmaztam. Ezzel a külső lényegében kész volt, következhetett a belső. Ezt vörös, sárga feket és szürke elemek felhasználásával raktam össze. A "hálórész"-szel azon belül is az ágyakkal kezdetem, ezek lettek sárgák, az éjjeliszekrények és az egyéb bútorok pedig vörösek. Ide felszereltem egy kis lapsoképernyős tévét. A kinyitható részre is szereltem egy nagyobb tévét, vele szembe a "hall"-ba pedig egy fekete kanapét. A konyha bútorai szürkék, az asztal és aszékek pedig sárgák lettek, kapott még néhány lámpát is (led hiányában nem működnek). A tetőcsomagtartóba készítettem egy grillsütőt, egy fa padot, egy kinti asztal-szék szettet, néhány csomagot, egy locsolót, meg égyéb cuccokat. A hátsul lévő létrára pedig felrögzítettem egy bringát. Illetve kapott egy parabolaantennát is.
Utolsónak még gyorsan összeraktam egy csónakszállító-utánfutót és felraktam rá egy gumicsónakot.
Ezzel kész is lettem.
Rövid bemutató
A jármű hossza 59 cm, szélessége 6,5 cm, a legmagasabb pontja 14 cm. 3 részből áll. A DAF vontatóból, a hozzá kapcsolt félpótkocsiból és egy csónakszállító utánfutóból. Elkészítése 1 hetet vett igénybe. A vontató a teljes szerelvény hosszának negyedét teszi ki. A félpótkocsiban található a lakórész 3 ággyal mely 4 személy kényelmes éjszakályát tudja biztosítani, található benne konyha, étkező és egy kis hall kanapéval és TV-vel. A jármű ajtóval rendelkező oldala két részletben kinyitható, ezen az oldalon az ajtó alatt található egy ki"hajtható" (leszed-megfordít-visszarögzít) lépcső. A tetőn van egy parabolaantenna és egy tetőcsomagtartó, ez a jármű hátoldalán található létrán könnyen megközelíthető. A szetthez tartozik egy csónakszállító könnyű-utánfutó és egy kisebb darab gyep ahol egy baráti társaság csendes grillezését lehet berendezni a lakó-félpótkocsi árnyékában.A nyitható részeket a tetőn lévő megerősített rögzítésű (előtte állandóan letörtek ha visszaakartam csukni az oldalrészeket) zsanérok mozdítják el felfelé.
Köszönöm a figyelmet.
2015 augusztus 9, 12:53