Busz: kezdetek
Bevezető
A lábam vízszintesen nézett előre az ülésben, a pedálokat nem is láttam és fogtam a hatalmas kormányt miközben lassan gurultunk a hatalmas telephelyen. Talán már épphogy iskolás voltam.
Miközben száguldottunk hátrafelé végignéztem a szorosan egymásmellé parkolt, már „alvó” buszokat.
Apám persze ott állt mellettem, ő is fogta a kormányt és egy gombnyomással megállította volna az eszement tempóban süvítő csuklós buszt, ami a végtelen és széles telephely végét megcélozva haladt vagy 10 kilométerrel óránként.
Emlékszem élveztem a vezetést, ami kormány tartását jelentette. A 280-as típus 190 le-s motorja egyes fokozatban ennyivel gurította alapjáraton a tízméteres, üresen 12 tonnás monstrumot. A 190le kevésnek tűnhet, mondhatnánk egy erősebb személyautó is tud ennyit, de ott a magas fordulatszám miatt érhető el ilyen teljesítmény, míg a 10liter lökettérfogatú dízelmotor már alacsony fordulaton is rendkívül nyomatékosan húzza a buszt (maximális nyomaték 690nM). Ne felejtsük el, ha tele van emberekkel, az 10 tonna terhet jelent. Mivel apám ilyet vezetett naponta, én bármikor elmehettem vele egy körre, vagy este műszaki leckéket kaphattam. Persze mindig mindent végignéztünk, mintha még sosem láttam volna nívópálcát, vagy differenciálművet, mindig végigmondattam vele mi micsoda, mi hogyan működik, hogyan kanyarodnak a hátsó kerekek stb…
Térjünk rá a Lego-ra: buszépítés
Gyerekkoromban nem emlékszem, hogy buszt építettem volna lego-ból . Most, hogy új készletekkel is bővült a kis gyűjteményem sem nagyon gondoltam ilyesmire, pedig az alkatrészbázisom biztosan többféle variációt is képes lenne kidolgozottan kidobni, csak idő kell az ilyesmihez.
Mivel páromnak meg valamiért a Lego-busz a gyengéje, építünk egyet. Kedvence a 7641-es készletben szereplő sárga busz, így miért ne, sőt kifejezetten jó téma, főleg hogy önmagában nincs busz készletben. Csak nagy készletekben találkozni velük.
Inspiráló típusok
Ikarus 280
Ikarus 55/66
És a Lego készletek a teljesség igény nélkül:
7641 – Utcasarok
Ebben a készletben egy rövid, modern City arculatú sárga busz található
60026 Kisvárosi tér
Piros, hosszabb busz, természetesen 6 stud széle és hatalmas.
8404 tömegközlekedés
Távolsági autóbusz, szép építés, és ennél a készletnél a „körítés” is renden van, sőt szinte tökéletes készlet.
Az alkatrészek alapján, fehér, sárga, zöld, piros szín is szóba jöhetett.
Alapelemek a 6 stud széles
szélvédők. Rendelkezésre áll:
1db 2x6x2 színtelen
1db 1x6x3 barna színezett üveg
1db 3x6x2 barna színezett üveg
oldalablakok:
2db 1x2x3 barna színezett üveg
2db 1x4x3 barna színezett üveg
16db 1x2x3 kék színezett üveg
24db 1x4x3 kék színezett üveg
Ötletelés gyakorlatban
Ez a napló egy valószínűleg háromrészes sorozat első tagja.
Természetesen a Lego kockák alakja lekorlátozza a kidolgozást, a játék lényege pont ebben rejlik, megtalálni a megoldást.
Nem volt nehéz, hiszen ha nincs miből megtalálni a megoldást, hanem egyetlen darab megoldás közül választhattam. Szinte a szélvédő köré épül minden, az orr és a hátfal kidolgozására van 3x6 nagy pixelünk.
A tervezés bármikor, fejben történik. A gyorsan összeálló első verzió hamar teljesen átépül, megoldódnak a műszaki problémák és kiforrnak a részletek.
Az modell bemutatása
Elsőként egy, még prototípusnak sem nevezhető öszvért mutatok be. Tulajdonképpen részben szükség szülte megoldás a hátsó szélvédő (mivel 2 db ilyen színű széles szélvédőm van), viszont adja magát a kedvelt Ikarus55-féle hátsó traktus Legosítására.
Az ajtómegoldás egyik készletbeli változaton sem szép, a szobaajtó szerűen nyílótól falra mászok.
Egy elcsúszó ajtóváltozat került fel, de még jócskán fejlesztésre szorul. Az orr kialakítás nagyjából rendben van, bár itt sok lehetőség nincs módosításra, gyanítom nem ez lesz a végleges forma (bár kifejezetten Ikaruszos).
A képeken néhány busztípus, köztük a bevezetőben említett példány látható, majd a napló fő témáját adó pre-prototípus. Építést szándékosan nem dokumentáltam, ha már megérik a típus, és kezdi kiérdemelni a kész-jelzőt, bemutatom részletesen. Egyenlőre így néz ki, néhol szándékosan más színű, az oldalablakokban is valószínűleg lesz eltérés, mivel csak kék színűből van megfelelő mennyiség. Az ajtónyitás is megoldásra vár. Az bal oldalát zártra építettem, két kis ablakkal, de természetesen körben üveges, hagyományos tömegközlekedési jármű építése a cél.
Folytatás következik…
2014 március 6, 13:35