Amerikai stílusú rönkszállító
Sziasztok!
A mai naplómban egy amerikai stílusú rönkszállító kamiont szeretnék részletesen bemutatni.
A gépezet a cserélhető elemekkel együtt 2097 elemből áll. A modell márkáját ha akarnám sem tudnám beazonosítani, mivel fejből készítettem, de a tervezésénél a régebbi Peterbilt, és Kenworth kamionokat vettem alapul.
A kamion egy 5 stud széles, 4 stud magas technik vázra épült, aminek az elejére csatoltam egy kormányozható tengelyt, melyet később megerősítettem. Ezek után a lökhárítót, és a motort építettem meg, mivek ezekhez viszonyul a kamion többi része.
Erre a struktúrára került rá a nyitható motorháztető, amit követett a vezetőfülke. A fülke egyszerű kialakítással rendelkezik. Nincsen hozzá alvókomplexum. Csak a két ülés, műszerfal, pedálok, és egy nyitható hűtőrekesz található benne. Ezen kívül kiemelném az apróbb részleteket, amelyek igazán élethűvé teszik az építést. A hosszú kipufogók, a díszes első felnik, légszűrők, antennák, visszapillantók.
Na de akkor most át is térnék a felépítmény(ek)re. Tudni illik ennek a kamionnak két féle változatát gyúrtam egybe, amikor építettem: egy lapos platójú teherautót, és egy rönkszállítót. Mindkettőnek szerves részét képzi a hátuljához illesztett hidraulikus emelőkar (KCR daru). A daru képes 20 és fél dekagramm megemelésére, igaz némi deformálódással. Ez jóval elmarad az eredeti daru 25 tonnás teherbírásával, de én beérem ennyivel is. A darut 360°-ban lehet körbe forgatni. Az emelőszerkezet első szelvénye rögzitett állású, a második 80°-ot tud emelkedni, a harmadik szelvény pedig 130°-ot. A negyedik szelvény pedig képes 5 centit kinyúlni a harmadik szelvényből. Ennek a végére lehet csatlakoztatni a rakodókarmokat, vagy éppen a kampót.
Na de mit sem ér a nagy emelőkapacitás stabilitás nélkül. Ezért a kamion minimálisan orrnehéz, így akár 0.25 kg-t emelve sem borul sem hátra, sem előre. Az oldalak stabilitásáról két masszív támasztóláb gondoskodik. Ezeket be kell akasztani az alváz egy kialakított pontjába, és a kamion súlya tartja a helyén feszesen. A hátó tengely a támasztóláb kirakása után 2 milimétert elemelkedik a földtől.
Na de akkor a kamion alapállapotában egy lapos platójú teherautó, ami szakzsargonnal élve "kötözhető rakomány szállítására jó". Ide értendő a raklap, féítkezési késztermékek, kisebb-nagyobb munkagépek, meg úgy kb akármi, amit elbír az emelődaru. Ezeket az árucikkeket a platón kialakított 6 csatolóponton lehet rögzíteni.
A kamionra 1 perc 27 másodperc alatt rá lehet szerelni 3 darab "rönksatut", amelyek segítségével a gépezet alkalmas lesz farönkök szállítására. Én erre a célra 8 darab különböző méretű, kialakítású farönköt készítettem, amiket a rakodókarommal képes felemelni, és a helyére rakni. Az egyeten baj az, hogy a rakodóegység túllóg a kamion oldalán, ezért a daru összehajtása előtt a rönkök tetejére kell helyezni, és lekötözni. (U.I.: egy kis guglizgatás után találtam képeket, amiken hasonló módon szállítják a rönköket, szóval ez a "tulajdonság" is valósághűnek nyilvánítható.)
Nos el is értem a mai mondandóm végére. Remélem tetszett! További jó LEGO-zást!
Sziasztok!
2020 április 12, 21:15