A Mercedes Unimog utódja
A készletet beszereztem amint elérhetővé vált. Bár az idei csúcsmodell a lapátkerekes kotrógép, az én fantáziámat mégis inkább ez a traktor mozgatta meg. Számomra mind felépítésében, mind funkcionalitásban ez a legérdekesebb szett 2016-ban.
Felbontás után a dobozban a négy új gumiabroncs és felni került elő, az elemtartó a motorral, a kézikönyv a matrica ívvel, és 15 számozott zacskó. Az 1-es számú zacskókban találhatóak a traktor, míg a 2-es számúban a daru elemei.
A napló során összehasonlítom az új traktort a 2011. év csúcsmodelljével, a 8110-es Mercedes Unimog teherautóval. Bár a traktor nem csúcsmodell, nagyon sok hasonlóságot mutat az Unimog készlettel. Kezdhetjük ott az összehasonlítást, hogy hasonló méretű szettekről beszélünk hozzávetőleg. Az Unimog 2048 darabból áll, a traktor 1977. A továbbiakat az építés során részletezem.
Megfelelő szortimenterezés után neki is lehet állni az építésnek. Ehhez nekem legjobban egy használaton kívüli evőeszköztartó vált be. És még segítségem is van
A legelső vázelem lerakása után egyből egy függőleges tengellyel kezdünk. Először azt hittem a fehér elem miatt, hogy ez a kabin forgatómechanizmusának irány választó váltója lesz, de később kiderült, hogy ez a fülkéből levezetett kormányrúd, ami egyben a kabin forgástengelye is. Majd egyből elkezdődik a kormányzási mód választó panel építése is, amiből világossá válik, hogy ez lesz a traktor hátulja.
Ezt félretéve megépítjük a hátsó kiegészítő csatlakozót a teljesítményleadóval (az angol PTO - power take off kifejezésnek nem tudom mi pontosan a magyar megfelelője). Erre fog a 2-es zacskóból csatlakozni a daru. Ilyen teljesítményleadóval rendelkezik az Unimog is elől és hátul is azzal a különbséggel, hogy ott pneumatika is rendelkezésre áll elöl és hátul is, nem csak forgótengely. A csatlakozó magasságát a rögzítőmechanizmusba rejtett aktuátorral kézzel szabályozható.
Az építést a hátsó kerekek kormányművével folytatjuk. Fokozatosan épül fel a háromféle kormányzási módot lehetővé tevő mechanizmus, amit érdemes folyamatosan próbálgatni, nagyon ötletes és jól működő rendszer.
Sajnos itt úgy gondolom érthetetlen módon elkövettek egy tervezési hibát. Az 57. lépés 2. al-lépéseként kell összeszerelni a világosszürke tengelyre ráhúzott fekete elemet (6073231) a sötétszürke elemmel (4210857), ami a zöld elemen keresztül a piros tengelyeken tud szabadon mozogni. A világosszürke tengely forog függőleges tengelye körül az első kerekek kormányzási állapota szerint, míg a sötétszürke és zöld elem piros tengelyen való elhelyezkedésétől függően kormányozza a hátsó kerekeket. Ha már itt jársz érdemes kipróbálni a világosszürke tengely forgatásával hogyan is valósul meg a módválasztás a gyakorlatban. Visszatérve a két említett - a fekete és sötétszürke - elemre, ez a két elem a köztük lévő pin rögzítés miatt nagyon szorul. Mivel a működése során ezeknek szabadon forogniuk kellene egymáshoz képest, messze a legnagyobb ellenállást ez fejti ki már most is a kormányzásban. Kicseréltem a fekete elemet világosszürke megfelelőjére, aminek a végén nem pin van, hanem egy 1 hosszúságú tengely (6123815). A kormányzási nehézség teljesen eltűnt, ami nagy előny lenne, mert a kerekek és a traktor súlya így is nehezíteni fogja a könnyű kormányzást. Az építési útmutatóban előre lapozva kiderül, hogy az sem okoz gondot, hogy így a két elem nem rögzül szorosan egymáshoz, mert körbeépítésre kerülnek, így nem tudnak szétcsúszni működés közben. A kicserélt elemmel a kormányzást csak jelen állapotában tudtam kipróbálni. Mivel nem volt ilyen plusz alkatrészem és az útmutató szerint egyik ilyen elemet sem lehet kicserélni a későbbiekben sem, visszaépítettem az eredetileg beletervezett sötétszürke elemet.
Nem ez az első eset, hogy pines elemeket "kényszerítenek" a lego tervezői forgásra, de a sok panasz ellenére is alkalmazzák még ezt a megoldást. Talán egyesek emlékeznek még a 8043-as kotrógép hasonló problémájára. Ha hozzám hasonlóan nincs plusz alkatrész az elem cserélésére, javaslom próbáljatok ki mindkét eredeti elemből jópárat összeépítve, hogy megnézzétek melyik páros szorul legkevésbé. Most még mindkettőből sok áll rendelkezésre, van miből válogatni. Én egész nagy eltéréseket tapasztaltam az egyébként elég pontosan megmunkált elemek között.
A problémás részt máris lefedjük egy kissé furcsa ferde takarórésszel, ami először elég furcsán hat a kormánymű felett. Ez lesz később a kabin forgásának végállapota. Ha videón láttad már a fülke forgását, akkor látszik rajta, hogy a forgás kezdetén kissé felemelkedik a kabin, majd a vége előtt újra leereszkedik. Nos ez a kis ferde takarórész a lejtője annak a keréknek amin körbefut a fülke a karosszérián.
Megfordítva a művet folytatjuk az építést a teljesítményleadó traktor eleje felé vezetésével, majd elkezdődik a kabin forgatómechanizmusának kialakítása. Világossá válik az irányválasztó váltómű működése, és elég sok helyet elfoglalva megépítésre kerül a motor forgási sebességének lassítását szolgáló fogaskerék áttétek rendszere. Tényleg meglepő hány fogaskeréken keresztül jut el a motor forgó mozgása az irányváltóig. Gondot nem okoz a motornak a sok fogaskerék, mert a lassítás mellett a forgatónyomaték is erősödik rendesen. A legvégére beterveztek egy kuplung fogaskereket is, így a motor akkor sem áll meg ha a kabin elérte a végállapotát és nem képes tovább forogni.
Itt érdemes megemlíteni, hogy a fülkét forgató rendszer és a teljesítményleadó is külön kuplungot kapott. Ez azért lehet fontos, mert így megoldották, hogy a traktorra csatlakoztatott kiegészítő akkor se álljon le ha a kabint is mozgatják és már elérte végállapotát. Illetve fordítva, a kiegészítő által leállított teljesítményleadó miatt sem áll meg a kabin forgása ha az épp be van kapcsolva.
Az első kerekek kormányműve következik. A három módú kormányzási rendszerhez az első kerekekhez a kormányzás az alvázon kívül kerül elvezetésre a korábban részletezett fülke alatti területről, helyet biztosítva az áttéteknek a fülke forgatáshoz.
A képekből kiderül egy másik érdekesség is, amire sokan várták már a választ. Igen, a tervezők a traktor elejére is terveztek egy teljesítményleadót. Ez azért volt ennyire kérdéses, mert a valódi Xerionon csak hátul van ilyen, elől csak pneumatika. A legonál valószínűleg ezzel akartak kedveskedni a haladó moddereknek, hogy tervezni tudjanak minél több kiegészítőt a traktorhoz. Még egy kuplunggal persze az első és hátsó leadót is függetleníteni lehetne egymástól nem túl sok plusz munkával, de megértem ennek hiányát is. Hisz elég ritka lehet, hogy egyszerre akarjuk hátul a darut emelni, elől a silózót mozgatni, és a traktoron a kabint is forgatni
Az Unimoggal ebben is hasonlóságot mutat a Xerion, mindkettőn elöl és hátul is van lehetőség kiegészítők csatlakoztatására. Az Unimognal persze rendelkezésre áll a pneumatika is. Ellenben a traktor esetén mind az első mind a hátsó teljesítményleadó használható egyszerre, míg a Mercedes teherautója esetén választanunk kell merre vezetjük a motor erejét. Ésszerű és előnyös, hogy így a kiegészítők kezelése egy helyre kerül át (a kiegészítőre) és nem kell a váltót keresni a járművön ha váltani akarunk a működtetett funkciók között vagy az irányon. De ennek az is a velejárója, hátránya, hogy a motor egyszerre sokkal több fogaskereket működtet akkor is ha nincs is használva. Gondolok itt azokra a fogaskerekekre például amik a daruban vannak, és akkor is forognak, ha a darun a kapcsolók üresben vannak. Ez sokat elvehet a motor teljesítményéből.
Megépítjük az első teljesítményleadó csatlakozóját is és beépítésre kerül az M motor is. Még így nézve is meglepő mennyi helyet elvesznek a kabin forgató mechanizmus lassító áttétei. Ha valaki moddolni akarja a traktort és helyre van szüksége érdemes lehet elgondolkozni a manuális fülke forgatás kialakításán, így a traktor belének fele felszabadul, ahova akár dugattyús motorimitációt, motoros meghajtást, távvezérlést lehet építeni, vagy akár motorizált pneumatikus rendszert is, mint az Unimognál.
Következő érdekesség annak a hosszanti résznek a beépítése ami még nincs is igazán rögzítve sehova. Ez fogja ki-/bekapcsolni az elemtartót. Úgy alakították ki, hogy csak az egyik irányba lehessen bekapcsolni, így megakadályozva, hogy fordított bekapcsolás esetén összezavarjon a fordított működése a funkcióknak.
Közben egyre több karosszériaelem kerül a helyére a traktoron. Kiépül a kabin forgózsámolya, a másik oldalra eső lejtős takarólemez a fülke kerekéhez, és megépítésre kerül a két oldalsó rész is az első és a hátsó kerekek között, valamint az első kerekek sárhányója is, ami együtt forog a kormányzott kerekekkel. Az első sárhányók egyetlen pinnel vannak rögzítve, könnyen le tudnának esni, ha a hatalmas kerekek nem védenék. Azért érdemes vigyázni velük.
Tanácsos itt is megfigyelni a moddereknek, hogy a jármű bal oldalán lévő lépcső mögött szinte nincs semmi. Kis átalakítással még több hely nyerhető itt, és szerintem beférne egy motorizált pneumatikus pumpa is. És még az automatizált kabin forgatásról sem kellene lemondani érte.
Helyére kerül az elemtartó, majd a hátsó sárhányók. Itt a kabin részen már elkészült minden karosszériaelem. Jól megfigyelhető már a forgózsámoly körül a fülke alján elhelyezendő kerék tervezett útja is a karosszérián.
Következő lépésként elkészül a motorháztető is. A flexibilis csövek beszerelése kissé nehézkes, a szürke elembe alig fér bele a cső vége, még körömmel is kihívást jelent a benyomása. Végül inkább kivettem a szürke elemet és azt illesztettem utána a helyére. Itt már határozottan jelentkezik az a pillanat amikor sorra látjuk bizonyos elemek esetén, hogy az utolsó darabot használtuk el. Ez is jelzi, hogy közelendünk az építés végéhez. Egyre gyorsabban megkerülnek az alkatrészek is. A motorháztetőnek van egy rögzítő rúdja, mint az autóknál, amivel ki lehet támasztani a felnyitott tetőt amíg kiszereljük az elemtartót. Ennek kivétele egyébként nem mondható nehéznek: az elejéről kell kihúzni a piros tetejű rudat, majd hátul egy pin és a bekapcsolómechanizmus kicsúsztatása után már hozzá lehet férni az elemekhez. Nem igényel sok szerelést szerencsére. A motorháztető másik érdekessége, hogy ha a jármű elején lévő kiegészítő csatlakoztatást a legmagasabb állásba tekerjük, akkor nem lehet felnyitni a tetőt. A rögzítése nem a legjobb megoldás, eléggé csavarható minden irányba. Semmiképp sem javaslom, hogy itt fogva próbáljuk felemelni, márcsak azért sem, mert leeresztve nincs zárási lehetőség, bármikor szabadon felnyitható.
Sajnos a sok karosszériaelem miatt eléggé ellaposodik az építés, és ezen a kabin építése sem sokat segít. Mostanra a funkciók már beépítésre kerültek, csak a szépítkezés van hátra. Persze nagyon szép a fülke kialakítása, igazán dícséretes az aprólékosság. Külön tetszett a hátuljára rögzített poroltó, az ülés, és a műszerfal kialakítás. És világossá válik hogyan oldották meg a forgás közbeni emelőmechanizmust is, ami az igazi Xerionnál is megfigyelhető.
Bár méretarányban nem stimmel, de az ülés lábrészének két bütyke és a méretek miatt annyira adja magát, hogy egy minifigurát ültessünk a volán mögé. Kár, hogy nincs egy sem kéznél...
A kabin csatlakoztatása a törzshöz meglepően egyszerűre sikerült, a kormányzás tengelyét kell csatlakoztatni, ráforgatni a forgózsámolyra, majd négy pinnel rögzíteni és kész is. A kormányzás egyébként nem csak végállapotokon működik, hanem a kettő között is. Bár megnézném ki az aki kabinfordítás közben akar kormányozni. Ja és persze a hátrafelé fordított fülkével a kormányzási irányok is felcserélődnek. Az emelőmechanizmus miatt a kabinnak is jelentős csavarodása van ha ott akarnánk megfogni.
A korábban említett kormányzási nehézségek miatt (is) szőnyegen, tapadó felületen nagyon nagy erőre van szükség a kanyarodáshoz, nagy a holtjáték. Ha pedig balra akarnánk nagy erővel kormányozni, akkor a tehetetlensége miatt a kabin el akar kezdeni magától hátrafordulni. Ha nincs a motorral összeköttetésben a forgatási irányválasztóval, akkor kézzel is könnyedén lehet forgatni a fülkét.
Legvégül felkerül a mindenki által annyira várt vadonatúj gumiabroncs is a nagy piros felnikkel. Tényleg nagyon látványos megjelenést kölcsönös a gépnek. Most igazán látványos a fülke forgató mechanika...
...illetve a háromféle kormányzási mód megfigyelése.
A motorháztetőt, sárhányót, kabint leszámítva viszont nagyon masszív felépítése van a járműnek, könnyű rajta fogást találni, és még nagyobb erővel sem sikerült megcsavarni az alvázat.
Bár élvezetes a traktor képességeit csodálni, a 2-es zacskók tartalma még megépítésre várnak. Itt már jóval kevesebb elemet kell szortírozni az építéshez, minden zacskónak jut külön rekesz.
Először a traktor elejére álmodott kiegészítő készül el. Funkciója igazából nincs, próbálták vele imitálni a traktor elején az ellensúlyt sötétszürke panelekkel. A teljesítményleadóra sincs semmi csatlakoztatva. Ezekre az elemekre egyébként a B modell silózójánál lenne igazán szükség.
Az Unimoghoz hasonlóan ennél a szettnél sincs egyébként igazán B modell. Ahogy anno a daruból lehetett hókotrót építeni a teherautó elejére, úgy a Xerionnál silózót lehet építeni a daru helyett. Magához a járműhöz egyik szettnél sem nyúltak. Ráadásul a silózó és a hókotró is ránézésre elég hasonló felépítésű.
A hátsó daru építése ébreszti fel egy kicsit az embert miután elaludt a karosszériaelemek megvalósításán. Végre újra sok fogaskerék és funkció, és a működési megoldások feltérképezése. Nagyon ötletesen van megoldva a két motorizált funkció irányváltója. Jó figyelni a fogaskerekek összekapcsolódását pár építési lépésenként.
Két funkciót valósítottak meg a teljesítményleadón keresztül. A daru forgatását a forgózsámolyon, illetve a daru emelését.
Felkerülnek a lábak is, amik kézi vezérlésűek, de könnyen kezelhetőek és stabilak.
Az építés a darukarral folytatódik, ami az egyetlen motorizált emelőmechanizmusán kívül csak manuális funkciókkal kezelhető.
A darukar kinyújtható egy tekerő segíségével, amire szükség is van, mivel máshogy el sem érné a talajszintet a markoló. Sajnos az egyetlen aktuátoros és ollós megoldás miatt elég korlátozott az elérhető terület, mondhatni épp a daru funkcióját nem látja el annyira. Biztos, hogy rengeteg sokkal jobb kiegészítőt fognak megálmodni hozzá a modderek. A kinyújtható darukarnál az általános építési irányelveket megszegve érdemes mindent jó szorosra összenyomni, hogy a fogaskerekek minél nehezebben forogjanak. Ha lazán építjük össze megszokásból, akkor már picit nehezebb tárgyaknál is emelés közben magától kinyúlik a kar.
Legvégül a markoló marad hátra, ami szintén manuális irányítású már csak a mini forgózsámolyos csatlakoztatás miatt is. Működni működik, de jó lett volna itt is az Unimog markolójánál használt gumírozott elemeket használni. Ha nem kézzel segítem a farönk markolóba helyezését, akkor bizony összezárás közben mindig kicsúszik a fa. Bár nem vagyok annyira híve a pneumatikának az aktuátorokhoz képesti nehéz kezelhetősége miatt, mégis az Unimog markolója sokkal jobban használható játék során.
Elkészült minden a 2-es számú zacskókból is. Kissé az az érzésem, hogy több lett volna ebben a modellben, ha a traktort szánják az idei csúcsmodellnek. Mintha a darunál rászóltak volna a tervezőkre, hogy nem ez az idei legnagyobb szett, fogják vissza magukat legalabb a kiegészítő megálmodásánál. Sajnos sikerült, de legalább örülhetünk, hogy a járműbe minden beleadtak, hogy tökéletes lehessen.
A kiegészítők csatlakoztatása kis gyakorlást igényel, mégis úgy gondolom jól ki lett találva. Néhány lépésben:
1. Először alulnézetből érdemes a csuklót néhány ügyes ujjal a teljesítményleadó csuklójához illeszteni, majd vigyázni, hogy ne csússzon ki a következő lépés végéig.
2. Be kell tolni mindkét oldalt a piros elemeket, amik így 4 ponton rögzítik a kiegészítőt a járműhöz.
3. A kiegészítőn van két fül amit lehajtva megakadályozza az előző pontban betolt elemek kicsúszását.
4. A fülekbe bele kell dugni a fogaskerekes tengelyeket, amik egyben a magasságállítást is megvalósítják. Ezek rögzítik a füleket is, így teljes a több lépcsős védelem.
Összeépítve egészen meglepő a Xerion mérete. Feltűnő a daru lefelé hajlása is súlyából adódóan, de ennek ellenére elég stabil a stressz teszt alatt is. Mindenesetre a kihajtható lábak tényleg jó szolgálatot tesznek. A darun kipróbálva a motoros meghajtást feltűnik, hogy bár a teljesítményleadók is kaptak külön kuplungot, az aktuátor végállásánál nem a kuplung kezd el csúszni, hanem az aktuátor feszül túl és kattog. Mivel az első és hátsó kiegészítő csatlakozó univerzális, arra is lehetőség lenne, hogy a darut a traktor elejére csatlakoztassuk. Meg is valósítható és működik, viszont a daru nem tud elforogni. A hátulja beleakad a motorháztetőbe. Egy kis toldással megoldható lenne a használata, de ez csak érdekességként merült fel.
Egyáltalán nem bántam meg a szett megvásárlását, sőt a darut leszámítva nagyon elégedett vagyok a végeredménnyel. Méltó helye lesz az Unimog mellett.
És végül az összehasonlítást összegezve az egyes szettek előnyeivel társukhoz képest:
Unimog: |
Xerion: - Háromféle kormányzási mód 4 kerék kormányzással. - Forduló és emelkedő utaskabin az igazi Xerion mintájára. - Ésszerűbb a vezérlése a funkcióknak és azok irányának. - Állítható magasságú kiegészítő csatlakozók stabil rögzítő mechanizmussal. - Nincs több lego elemen átívelő matricák. - Sokkal olcsóbb még az Unimog régi árához viszonyítva is. |
Most se tudnék választani a kettő között, szerecsére nem is kell
2016 július 25, 00:42