A beton-mixer, ami nem betonkeverő!
ISMERTETŐ
Neve: Betonkeverő/Cement Mixer
Sorozatszám: 60018
Témakör: City (Város)
Altéma: Közlekedés
Kiadás éve: 2013
Kockaszám: 221
Minifig: 2 db
Ára: 4.200 – 5.500 Ft között
Beszerzési ár: 3.250 Ft, magánszemélytől
Egy véletlen folytán sikerült szert tennem két vadonatúj idei modellre – ráadásul az apróhirdetésben szereplőkkel ellentétben vásárláskor bontatlan dobozaikban vehettem át őket. Az egyik a most bemutatásra kerülő 60018-as „betonkeverő”, a másik pedig a 60017 autómentő volt. Összesen 6 és fél ezer forintot kellett fizetnem értük, igazán kedvező áron jutottam hát hozzájuk.
BEMUTATÁS, ÖSSZESZERELÉS
Van szerencsém bemutatni Lego City legújabb betonkeverőjét, méghozzá a harmadik modellt (autós szaknyelvben: „mk3”).
És itt álljunk is meg egy picit! Hogy minek köszönhetően, azt sajnos nem tudom, de már a kezdetektől rossz névvel illetik eme szépséges sárga-szürke színekben tündöklő járművet. Mert a bemutató alanyának helyes megnevezése hazánkban: mixer autó (vagy mixeres kocsi), esetleg beton-mixeres kocsi (vagy beton-mixer autó), ugyanúgy, ahogyan az előd modelleké (6682 (1985), 7990 (2007)) is. De ha angolról fordítunk magyarra, akkor „cement mixer” simán csak „cement mixer” marad (mert a beton angolul: „concrete”), ami helyett a fentebb felsorolt nevek valamelyikét használjuk. Igazi betonkeverője pedig ennek a kiváló és nagyon szimpatikus, 2008. óta alkalmazásban álló jó-munkás-mini-figurának (5610) van!
A rövidke helyreigazítás után pedig ismerkedjünk meg a 2013-as év mixerével, amely masszív kiállású, 4 tengelyes (8 kerekű), sárga és szürke színekben elkészült jármű. Az 2 előd modell kék és fehér színekből állt, ez tehát az első olyan beton-mixeres (építkezési) autó, amely a „klasszikus”, a témahoz illő sárga alapszínt használja Lego City-ben.
A doboz dizájnja a megszokott, a fotón figuráink szorgoskodnak, azaz talán éppen utat építenek. A kockákat 2 nagyobb zacskóba és 3 kisebb zacskóba csomagolták. Zacskó nélkül maradt a matricákat tartalmazó ív és a nagy szürke tartály - ezek mellett pedig természetesen az elmaradhatatlan útmutató található meg.
A kockákat színek szerint raktam külön kupacokba, katonás rendben felsorakoztatva őket az építés inkább tűnne gépies összeszerelésnek, mint legózásnak. Számomra az építéshez hozzá tartozik lépésenként pár másodpercnyi kutakodás a megfelelő elem után.
Természetesen első lépésként a 2 építőmunkást alkotó mini figura készült el. Mindketten kesztyűben dolgoznak, de munkavédelmi sapka csak a talicskázó emberünknek jutott, a sofőr fejét bázislabdás sapka fedi. Utánuk a helyes kis piros talicska következett a lapáttal, pár másodperc alatt munkára készen állt. Erről a munkaeszközről annyit kell tudni, hogy csak piros színben gyártják és összesen 9 készlet tartozéka, mondhatni, elég ritka darab.
Már az elemek szín szerinti válogatásakor feltűnt egy furcsa hiba, olyan, amivel – s ezt bizton állíthatom –, hogy még soha, egyetlen egyszer sem találkoztam, pedig túl vagyok már közel 90 saját készleten! És pont ettől lett számomra oly kedves eme 60018-as mixer-autó, mert ez az egyetlen olyan, a birtokomban lévő szett, amelynek egyik eleme valószínűleg véletlenül csúszott át a minőség-ellenőrzésen. (Talán ez az 1 a millióból.) A 2*16-os, világosszürke lapról, azaz az alvázról van szó, amely kissé deformált, meghajlott állapotban került elő a dobozból. Minden más elem sértetlen, 100,0000%-os állapotú volt mellette és a doboza is kiváló állapotban volt, szóval biztos, hogy nem a csomagoláskor, vagy szállítás közben történt meg vele a baleset. Más is jár már így? Nem hallottam még ilyenről elvétve sem. Az elem természetesen beépítésre került, és ahogy a képeken is látszik, felhasználást/beépítést követően semmi rendellenesség nem mutatkozott, a ráépülő nem kevés számú elemnek köszönhetően az egyenetlenség teljesen eltűnt.
Az mixeres kocsi 6 különböző színűre fújt elemekből épül fel, így könnyű és látványos az építés az elejétől a végéig. Az építés során az autó alja és a vezetőfülke készül el elsőnek, majd a felépítménnyel folytatódik. A 6 „stud” (bütyök? gomb?) széles járművek közé tartozik a beton-mixer is, ezért célországtól függően akár jobb kormányossá is átalakítható a „kockagyárilag” bal kormányos jármű. A matricákat most is, mint mindig, menet közben ragasztottam fel, s ennél a járműnél tanácsos is, mivel a tartályon körbe futó két matricát odafigyelve érdemes felragasztani, a beszerelést követően nehézkes lenne ezt szépen kivitelezni.
Az egyedisége abban rejlik a mixernek – a többi City teherautóhoz képest –, hogy a fülke előre dönthető, így könnyen hozzáférhető a motorblokk, illetve a tartályt csak így lehet kis mértékben megemelni, hogy azt újra tölthessük. Amikor pár hónappal ezelőtt először a kezembe vettem a doboz, a hátoldali ábrákon ez volt az első olyan dolog, ami feltűnt (és amiért a megvásárlásán először elgondolkodtam).
A sofőrnek itt is jól megy sora, neki is jár egy szép piros bögre és egy jó magas üléspozíció. A fülke tetejére narancssárga fényhíd került, a két oldalára pedig nagyméretű visszapillantó tükrök, a könnyebb manőverezhetőség jegyében. Más figyelmeztető fényjelzés nem került felszerelésre, de erre megfelelő helyet nehéz is lett volna találni. Az első fényszórók egy plexi lámpa búrát kaptak, ami szintén ritkaság. A jármű bal oldalára került a generátor, amely a hátsó terelők mozgatására szolgál. Magát a tartály a közvetlen a fülke mögé épített, a jobb oldalról vezérelhető mechanika útján lehet mozgásba hozni.
Ha már a tartály került szóba: két nagy elemből áll, összeillesztésük könnyű. Belül „menetes”, azaz spirális alakú vájat van benne – ennek köszöntően a tartály megfelelő irányba történő forgatásakor annak tartalma megindul hátra, azaz kifelé, majd a csúszdán keresztül a kis piros talicskába, vagy akár közvetlenül a rendeltetési helyére. A csúszda 180 fokban elforgatható, dőlés szöge széles skálán beállítható.
VÉGSZÓ
Ami még elkelt volna a készletben:
- egy-egy korlát, vagy terelő bója (az építés alatt álló terület elkerítése végett lenne hasznos),
- útépítésre figyelmeztető KRESZ-tábla.
Amit hiányoltam:
- 2db 1*1-es kerek elemet a fülke alatt, ami nem engedi óhatatlanul felnyílni azt. A fülke túl könnyedén nyílik, mögötte a tartályt mozgató mechanika, illetve maga a tartály miatt nehézkes, de legalább is körültekintést igénylő a kézbe vétele.
A két régebbi (6682 (1985), 7990 (2007)) modellt is figyelembe véve szerintem a 60018-as egyértelműen a valóság hűbb kialakítású, a jobb játszhatóságot nyújtó változat. Ahogyan az látható, nem egy gyakori autótípus, beszerzése egyértelműen ajánlott. Egy bővülő, vagy már felépült város hasznos tagja, tekintélyt parancsoló megjelenésével egy-egy építkezés kulcsfigurája.
Sok-sok 60018 került és kerül majd eladásra szerte a világon, azok mind-mind egyformák, de az enyém egyedi darab - köszönhetően a meghajlott, más esetben a selejtbe kerülő (szürke alváz) elemnek, számomra legalább is egészen biztosan!
2013 október 27, 23:45