8049 Traktor pneumatikus utánfutóval
Egy kis készletet szeretnék most bemutatni, a 2010-ben kiadott, 525 darabból álló 8049-es Technic traktort.
A vontató egy egyszerű szerkezet, amely egyetlen funkciója a kormányozhatóság. Nincs bonyolítva a szerkezete:
Egyszerű fogasléc-kormány összekötőt mozgat egy kis fogaskerék, amelynek tengelyét az a bizonyos 4 bütykös kerék hajtja meg, amellyl a 90 fokos tengelytörést szokás megoldani. Nekem a hagyományos homlok fogaskerekek jobban tetszenek, habár tény, hogy ezzel nagyobb nyomatékot lehet átvinni. Amire itt igazából nincs olyan nagy szükség...
A kormányzás a klasszikus módon van megoldva, azaz egy megkülömböztető villogónak álcázott sárga trans-clear 2x2-es hengeres alkatrész forgatása működteti.
A fülke kormánya nem forog együtt kormányzáskor, néhány klasszikus és módosított kocka is felhasználásra került a motorház kialakításához. A sárvédők egészen jól mutatnak és a fülke is arányosra sikerült. A kerék kombinációs is tetszetős szerintem!
A traktor építésében semmi extra nem volt, gyorsan el is készültem vele, nem is ez keltette fel a figyelmemet, hanem az utánfutó, amely pneumatikus darut tartalmaz. Alap kivitelben kézi pumpával működnek a munkahengerek, de lehetséges bele elemtartót és M motort építeni, ekkor kompresszoros a működtetés.
A daru talp forgatása fogaskerék áttétellel történik, ezt a funkciót is a pumpa mellett, hátulról tudjuk működtetni kétszeres lassító áttételezéssel:
A pneumatika csövezése közben látható a két vezérlő szelep, ezek egyike tőben mozgatja a rakódó kart, a másik pedig a második szekez működtetéséért felel. A kék a közös cső, amely a pumpától megy a két szelep bemenő csonkjára, ezért a "T" elágazó, a szürke-fekete párok egy-egy munkahengerhez tartanak:
Az utánfutó alváza a benne rejtett pneumatika miatt komolyabbra sikerült, mint a traktoré, talán emiatt kicsit furcsán is aránylanak egymáshoz. Azt hiszem, ez egy nagyobb vontatót igényelt volna:
Ez egy rönk szállító vontatmány, kapunk is szép számban 2x2-es barna hangeres elemeket, ez látszik a háttérben. Én azért el tudnám képzelni a két tengelyes utánfutót 8 - 10 darab farönkkel is :-)
Az emelő daru karja nem sikerült túl robosztusra, de a feladatát jól elvégzi így is, a látványa mégis hiányérzetet kelt bennem:
A daru megfogó része kézi működtetésű, a két villás felet egy-egy közepes fogaskerék kapcsolja egymáshoz, így szimmetrikusan nyílnak. A meghajtásról és a pozíció megtartásáról csigakerék áttétel gondoskodik:
Első nekifutásra az alap változat készült el, talán a motorizált verzió is megépül hamarosan, azt majd külön fogom bemutatni!
Köszönöm, hogy elolvastad!
2016-07-24
2016 július 24, 22:42